Ocjenjivanje kvalitete tona glazbenih instrumenata

U ovom radu predložen je postupak objektivnog ocjenjivanja kvalitete gitara i srodnih glazbala. Postupak dobivanja parametara zasniva se na subjektivnim testovima dovoljnog broja izvježbanih ispitanika, ali i određenog broja slušatelja različitih profila. U radu su obrađeni i analizirani pojmovi iz...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/fer.KOHA-OAI-FER:29416/Details
Glavni autor: Seder, Alojzije (-)
Ostali autori: Jelenčić, Ivan (Thesis advisor)
Vrsta građe: Knjiga
Jezik: hrv
Impresum: Zagreb : A. Seder ; Fakultet elektrotehnike i računarstva, 2004.
LEADER 05258nam a2200229uu 4500
005 20190315140610.0
008 s2004 ci a |||||||||| ||hrv|d
035 |a HR-ZaFER 33810 
040 |a HR-ZaFER  |b hrv  |c HR-ZaFER  |e ppiak 
041 |a hrv 
080 |a 534  |h FIZIKA I MEHANIKA  |j AKUSTIKA. TITRAJI. ZVUK  |e 53  |9 977 
100 1 |9 17914  |a Seder, Alojzije 
245 |a Ocjenjivanje kvalitete tona glazbenih instrumenata :  |b doktorska disertacija /  |c Alojzije Seder ; [mentor Ivan Jelenčić] 
260 |a Zagreb :  |b A. Seder ; Fakultet elektrotehnike i računarstva,  |c 2004. 
300 |a III, 259 str. :  |b ilustr. ;  |c 30 cm +  |e CD 
504 |a Bibliografija str. 134-137. 
520 |a U ovom radu predložen je postupak objektivnog ocjenjivanja kvalitete gitara i srodnih glazbala. Postupak dobivanja parametara zasniva se na subjektivnim testovima dovoljnog broja izvježbanih ispitanika, ali i određenog broja slušatelja različitih profila. U radu su obrađeni i analizirani pojmovi iz glazbene akustike, posebno glazbeni zvuk i njegova definicija. Osobita pozornost posvećena je psihologiji slušanja, pa su razmatrani i definirani parametri koji omogućuju subjektivnu procjenu kvalitete. U radu je nadalje obrađen tzv. glazbeni govor, gdje su dana tumačenja vezana uz glazbenu terminologiju i vezu objektivnih glazbenih i subjektivnih parametara: frekvencije, dinamike, snage i akustičkog spektra, kao objektivnih veličina, te intonacije, boje tona, glasnoće, svjetline i zaobljenosti kao subjektivnih parametara, kao i nastanak glazbenoga zvuka, glazbenih ljestvica i intervala. Posebna je pozornost posvećena definiciji tona gitare, pa su uz opće parametre uvedeni i subjektivni parametri. Budući da glazbeni doživljaj čine svirač, instrument i prostor izvođenja, analizirana je u određenoj mjeri i akustika prostora, a pojedini parametri povezani su s utjecajem prostora na glazbenu izvedbu. To povezivanje omogućilo je dobivanje manjeg ali dovoljnog broja parametara za određivanje kvalitete tona instrumenta. Na osnovi odabira 30 gitara i uzimanjem jedne kao referentne te subjektivnih ispitivanja, dobiveni su rezultati koji su omogućili uvođenje predloženog objektivnog mjernog postupka koji je omogućio dobru korelaciju sa subjektivnim ispitivanjem. Ujedno je ukazano na predikciju parametara pri gradnji novih glazbala kao na mogućnost koja pokazuje kako i kojim putem treba pristupiti gradnji instrumenta. To je dovelo do zaključka da su glasnoća, fokus i uravnoteženost pokazatelji prvog reda zvučne kvalitete gitare, dok su svjetlina, zaobljenost i sl. pokazatelji kvalitete drugog reda. Uveden je postupak mjerenja impulsnim odzivom koji u određenoj mjeri može dati doprinos ukupnoj ocjeni. Ključne riječi: Akustika i fizika - glazba, gitara i violina - konstrukcija, kvaliteta tona instrumenta  
520 |a This work suggests a procedure for objective evaluation of quality of guitars and similar musical instruments. The procedure for acquiring parameters is based on subjective testing of sufficient number of trained examinees, as well as testing of certain number of listeners of various profiles. In this work an analysis of terms of musical acoustics is provided, with emphasis on musical tone and its definition. Special attention was paid to psychology of listening and parameters that enable subjective evaluation of sound quality. This work also discusses so called «music language», providing explanations related to different musical terminology and relationship between objective and subjective components of music: frequency, dynamics, power and spectre as objective parameters, and pitch, timbre, volume, tone brightness and roundness as subjective parameters, as well as rising of tone, scale and intervals. Additional attention was paid to definition of tone of the guitar, in the way that, beside general parameters, some subjective parameters were introduced. Since a musical experience is created by the performer, the instrument and the acoustic environment, it was deemed necessary to analyze the acoustics of space to a measure, while contributing parameters were associated with musical performance being affected by the acoustic space. This association yielded a smaller, but sufficient number of parameters for determining the quality of tone of the instrument. A reference was chosen from a selection of 30 guitars and subjectively evaluated. This gave results which provided basis for introducing the suggested objective measurement procedure which correlates well with subjective evaluation and indicates the prediction of contributing parameters in building new instruments by suggesting a way and approach to building them. All this leads to a conclusion that volume, focus and tone balance are first rate criteria in determining the sound quality of a guitar, while tonal brightness and roundness are second rate criteria in this respect. An impulse response measurement procedure is introduced, which to a certain measure can contribute to the final judgement. Keywords: Acoustics and physics - music, The guitar and the violin - , quality of tone of the instrument  
700 |4 ths  |9 5580  |a Jelenčić, Ivan 
942 |c D  |2 udc 
990 |a 31626 
999 |c 29416  |d 29416