|
|
|
|
LEADER |
05289nam a22001937a 4500 |
005 |
20190508083111.0 |
008 |
190508s2019 ci ||||| |||| 00| 0 hrv d |
040 |
|
|
|a HR-ZaFER
|b hrv
|c HR-ZaFER
|e ppiak
|
041 |
|
|
|a hrv
|
100 |
|
|
|9 39673
|a Zorić, Željko
|
245 |
|
|
|a Buka i antivibracijski elementi u željezničkom prometu :
|b specijalistički rad /
|c Željko Zorić ; [mentor Antonio Petošić]
|
260 |
|
|
|a Zagreb :
|b Ž. Zorić; Fakultet elektrotehnike i računarstva,
|c 2019.
|
300 |
|
|
|a 101 str. ;
|b ilustr. u bojama ;
|c 30 cm +
|e CD
|
504 |
|
|
|a Bibliografija str. 98-101.
|
520 |
|
|
|a Do ulaska Republike Hrvatske u EU zaštita od buke provodila se isključivo uz autoceste, dok je zaštita uz željezničku prugu bila zapostavljena. Povećana razina buke predstavlja ozbiljan problem u urbanim sredinama. U radu su prikazani osnovne teorije buke i njene fizičke karakteristike, a kroz rezultate mjerenja dobivene su osnove za ocjenu utjecaja buke željezničkog prometa i predložene su mjere za zaštitu od istih. Za zaštitu od zračne buke najučinkovitijim se pokazuju bukobrani dok se za zaštitu od vibracija najučinkovitijim rješenjem pokazuju prigušivači vibracija na tračnicama.
Kotrljanjem kotača po tračnicama, uslijed vlastite težine vagona i lokomotive te dinamičkih sila koje su posljedica neravnosti na voznim površinama tračnica i kotača, dolazi do pojave vertikalnih oscilacija, odnosno vibracija tračnica. Energija vibracija uzrokovanih kontaktom kotača i tračnica se širi zrakom u obliku zvučnih valova (buke) pri visokim frekvencijama, dok se ista pri niskim frekvencijama prenosi preko tračnica na donje dijelove konstrukcije i tlo. Frekvencije zvučnih valova (buke) se šire zrakom u rasponu od 30 do 2000 Hz, dok se vibracije i buka koja nastaje uslijed vibracija krutih struktura (niskofrekventna buka koja se pojavljuje unutar građevina) javljaju pri frekvencijama 1-100 Hz.
Prilikom širenja, vibracije putuju kroz različite vrste tla, stijena, temelja građevinskih
objekata i drugih građevinskih konstrukcija. Mehanizam prijenosa vibracija s podložnog tla
ispod kolosijeka na okolne građevine je kompleksan i ovisi o mnogim parametrima kao što su
vrsta tla, razina podzemne vode, udaljenost građevine od pruge i način pričvršćenja tračnica.
Jedan od mogućih učinaka vibracija je uočljivo gibanje podova u građevinama, podrhtavanje
prozora, trešnja raznih predmeta na policama i zidovima.
Premda nisu opasnost za zgrade, već i male razine vibracija uzrokuju nelagodu kod ljudi. Buka i vibracije od željezničkog prometa traju kratko, mjere se u sekundama i djeluju
povremeno u određenim vremenskim razmacima kada prolaze vlakovi. Izraženije su pri
prometovanju teretnih vlakova jer su u tada osovinska opterećenja puno veća. Takve vibracije umanjuju udobnost življenja.
Ključne riječi: buka, životna sredina, željeznički promet, izvori buke, mjerna mjesta, mjerenja, rezultati mjerenja.
|
520 |
|
|
|a Until Croatia joined EU, noice protection was carried out exclusively by the highway, while railway line noice protection was neglected. Today, increased noise level is a serious problem in urban areas.
The thesis presents basic noice theories and its physical characteristics. Measurement results are basis for the assessment of rail transport noise impact and protection measures.
Rolling wheels on track, due to its own weight of the wagon and locomotive and dynamicforces which are the consequence of roughness on operational areas of track and wheels,vertical oscillations occur, i.e. track vibrations. Vibration energy caused by wheel and trackcontact spreads through air in form of sound waves (noise) under high frequencies, while thesame under low frequencies transports through track to lower structure parts and ground.Sound waves frequency (noise) spreads through air in range from 30 to 2000 Hz, while thevibration and noise generated during rigid structure vibrations (low frequent noise thatappear inside of the structures) occurs at frequencies 1-100 Hz.
During the spread, vibrations travel through different types of soil, rocks, building facilitiesfoundations and other building structures. Vibration transport mechanism from the prone soilunder tracks on surrounding structures is complex and depends on any parameters as forexample soil type, ground water level, distance from structure and line, way of fastening thetracks. One of the possible vibration effects is noticeable floor movement in structures,shaking of the windows, shaking of different objects on shelf and walls. In extreme casesvibration can cause damages on buildings, but that is not likely to happen with railway
transport vibrations. Although they are not dangerous for buildings, high and low vibrations
cause discomfort in people.
Noise and vibrations from railway transport last short, it can be measured in seconds and actperiodically in certain time spans when trains passes. They are more pronounced while trainsare operating due to higher axle loads. Those kinds of vibrations increase the life comfort.
Key words: noise, environment, railway traffic, the sources of noise, the measuring places, measurings, the results of measuring.
|
700 |
|
|
|4 ths
|9 34970
|a Petošić, Antonio
|
942 |
|
|
|2 udc
|c S
|
999 |
|
|
|c 47801
|d 47801
|