Računalno otkrivanje stilskih obilježja slikarskih djela utemeljeno na analizi značajki slike više razine
Dostupnost velikih kolekcija digitaliziranih slikarskih djela otvorila je mogućnost novih istraživačkih pristupa u analizi likovne umjetnosti, zasnovanih na razvoju i primjeni metoda računalnog vida i strojnog učenja. Cilj je istraživanja ovog doktorskog rada ostvarenje metoda za računalnu detekciju...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/fer.KOHA-OAI-FER:50660/Details |
---|---|
Glavni autor: | Cetinić, Eva (-) |
Ostali autori: | Grgić, Sonja (Thesis advisor) |
Vrsta građe: | Knjiga |
Jezik: | eng hrv |
Impresum: |
Zagreb :
E. Cvetnić ; Fakultet elektrotehnike i računarstva,
2019.
|
Online pristup: |
PDF cjeloviti tekst u repozitoriju DABAR |
LEADER | 04607nam a22002057a 4500 | ||
---|---|---|---|
005 | 20200121114415.0 | ||
008 | 190918b2019 ||||| |||| 00| 0 eng d | ||
999 | |c 50660 |d 50660 | ||
040 | |a HR-ZaFER |b hrv |c HR-ZaFER |e ppiak | ||
041 | |a hrv | ||
100 | |9 39824 |a Cetinić, Eva | ||
245 | |a Računalno otkrivanje stilskih obilježja slikarskih djela utemeljeno na analizi značajki slike više razine : |b doktorski rad / | ||
260 | |a Zagreb : |b E. Cvetnić ; Fakultet elektrotehnike i računarstva, |c 2019. | ||
300 | |a viii, 115 str. : |b ilustr. u bojama ; |c 30 cm. + |e CD | ||
504 | |a Bibliografija str. 104-113. | ||
520 | |a Dostupnost velikih kolekcija digitaliziranih slikarskih djela otvorila je mogućnost novih istraživačkih pristupa u analizi likovne umjetnosti, zasnovanih na razvoju i primjeni metoda računalnog vida i strojnog učenja. Cilj je istraživanja ovog doktorskog rada ostvarenje metoda za računalnu detekciju i analizu stilskih obilježja slikarskih djela. Razvoju tih metoda pristupa se prema uzoru na povijesno-umjetničku analizu djela koja obuhvaća tri razine razmatranja: kategorizaciju, formalnu analizu i doživljajnu analizu. Metode za sve razine pristupa zasnivaju se na primjeni dubokih konvolucijskih neuronskih mreža. Prva razina pristupa odgovara problematici automatske klasifikacije slika. Provedena je usporedna analiza različitih postavki učenja mreža te su postignuti trenutno najbolji rezultati klasifikacijske točnosti za većinu predstavljenih zadataka klasifikacije slikarskih djela. Druga razina pristupa ostvaruje se razvojem metode kvantifikacije zastupljenosti specifičnih stilskih obilježja i predikcije vrijednosti tih obilježja zasnovana na učenju regresijskih modela konvolucijskih neuronskih mreža. Treća razina pristupa ostvaruje se metodom kvantifikacije subjektivnih aspekata estetske, afektivne i memorijske percepcije likovnog djela. U ovome radu prvi se puta provodi usporedna analiza predikcijskih vrijednosti navedenih percepcijskih obilježja dobivenih primjenom konvolucijskih neuronskih mreža na velikom skupu slikarskih djela. Kvantitativni i kvalitativni rezultati dobiveni primjenom predstavljenih metoda druge i treće razine pristupa sukladni su s povijesno-umjetničkim saznanjima, kao i s rezultatima ispitivanja ljudskih procjena zastupljenosti određenih obilježja u slici. Ključne riječi: digitalna analiza slike, klasifikacija slikarskih djela, duboko učenje, računalni vid, značajke slike više razine, konvolucijske neuronske mreže, digitalna povijest umjetnosti. | ||
520 | |a The increasing availability of large digitized fine art collections opens new research perspectives in the intersection of artificial intelligence and art history. The main research objective of this thesis is the development of methods for computational detection and analysis of stylistic properties of paintings. Motivated by the successful performance of Convolutional Neural Networks (CNN) for a wide variety of computer vision tasks, this thesis explores the use of CNNs for learning features that are relevant for understanding stylistic properties of paintings. The proposed approach addresses three levels of analysing paintings: categorization, formal analysis and perceptual analysis. The first level of analysis corresponds to the task of automated image classification. Different CNN fine-tuning strategies are explored and state-of-the-art results are achieved for several art-related classification tasks. The second level of formal analysis includes training CNN regression models to predict values of features that quantify specific stylistic properties relevant for art history. The third level of perceptual analysis involves quantitative approaches to highly subjective aspects of perceiving artworks. CNN models are employed to predict scores related to three subjective aspects of human perception: aesthetic evaluation of the image, sentiment evoked by the image and memorability of the image. The presented approach enables new ways of exploring fine art collections based on highly subjective aspects of art, as well as represents one step forward towards bridging the gap between traditional formal analysis and computational analysis of fine art. Keywords: digital image analysis, fine art classification, deep learning, computer vision, high-level image features, convolutional neural networks, digital art history. | ||
700 | |4 ths |9 17931 |a Grgić, Sonja | ||
856 | |u https://repozitorij.fer.unizg.hr/islandora/object/fer:6617/datastream/PDF/download |z PDF cjeloviti tekst u repozitoriju DABAR | ||
942 | |2 udc |c D |