Planina Klek u slikarstvu Vladimira Varlaja
U slikarstvu Vladimira Varlaja (1895-1962) među brojnim motivima krajolika različitih djelova Hrvatske, slike s motivom planine Klek izdvajaju se kao najznačajniji motiv. Najmanje dvadeset puta Vladimir Varlaj slikao je planinu Klek s raznih lokacija u različita doba dana ili godine, u širokom vreme...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:304822/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Radovi Insituta za povijest umjetnosti 22 (1998), str. 175-185 |
Glavni autor: | Dulibić, Frano (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02529naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s1998 xx hrv|d | ||
022 | |a 0350-3437 | ||
035 | |a (CROSBI)26962 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Dulibić, Frano | |
245 | 1 | 0 | |a Planina Klek u slikarstvu Vladimira Varlaja / |c Dulibić, Frano. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a The Klek mountain in Vladimir Varlaj's painting | |
300 | |a 175-185 |f str. | ||
363 | |a 22 |i 1998 | ||
520 | |a U slikarstvu Vladimira Varlaja (1895-1962) među brojnim motivima krajolika različitih djelova Hrvatske, slike s motivom planine Klek izdvajaju se kao najznačajniji motiv. Najmanje dvadeset puta Vladimir Varlaj slikao je planinu Klek s raznih lokacija u različita doba dana ili godine, u širokom vremenskom rasponu, te je ovim radom istražen značaj tog motiva. Slikarevo zanimanje za Klek započelo je već 1913. godine, mnogo ranije no što se do sada smatralo, a većim dijelom slike s tim motivom nastale su između 1924. i 1929. godine. Slike s motivima Kleka obzirom na sadržaj prikazanog možemo podjeliti na dvije skupine: djela u kojima je vidljivo djelovanje čovjeka u krajoliku (vide se sela, most, željeznička pruga, štafažne figure) i djela u kojima je izbjegavao prikazati bilo kakvu čovjekovu intervenciju u krajoliku, odnosno, težio slikanju netaknute prirode s planinom koja istodobno djeluje čvrsto i postojano kao i nedohvatljivo i netjelesno. Na Varlajevo slikarstvo utjecala je duševna bolest koja se počela javljati tjekom dvadesetih godina, a već od 1933. slikao je iznimno rijetko. U tekstu je riječ i o tri do sada nepoznata prikaza Kleka, te su sakupljeni podaci o šest izgubljenih slika. Utvrđene su i tri lokacije u okolici Kleka s kojih je Varlaj naslikao veći broj slika. Istaknuta su svojstva najboljih radova, te se razmatraju i moguća simbolička značenja motiva planine, kao i mogući razlozi slikareve zaokupljenosti ovim motivom. Jedan od najboljih primjera slikarstva krajolika dvadesetih godina kod nas, ujedno je i rijedak i neobičan primjer zaokupljenosti motivom planine u hrvatskom slikarstvu. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 00200104 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.05 | ||
693 | |a Vladimir Varlaj, pejsaž, slikarstvo 1/2 20. st., Klek |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Vladimir Varlaj, landscape, 20th c. painting, Klek |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Radovi Insituta za povijest umjetnosti |x 0350-3437 |g 22 (1998), str. 175-185 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 304822 |d 304820 |