Planina Klek u slikarstvu Vladimira Varlaja

U slikarstvu Vladimira Varlaja (1895-1962) među brojnim motivima krajolika različitih djelova Hrvatske, slike s motivom planine Klek izdvajaju se kao najznačajniji motiv. Najmanje dvadeset puta Vladimir Varlaj slikao je planinu Klek s raznih lokacija u različita doba dana ili godine, u širokom vreme...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:304822/Details
Matična publikacija: Radovi Insituta za povijest umjetnosti
22 (1998), str. 175-185
Glavni autor: Dulibić, Frano (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02529naa a2200241uu 4500
008 131105s1998 xx hrv|d
022 |a 0350-3437 
035 |a (CROSBI)26962 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Dulibić, Frano 
245 1 0 |a Planina Klek u slikarstvu Vladimira Varlaja /  |c Dulibić, Frano. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a The Klek mountain in Vladimir Varlaj's painting 
300 |a 175-185  |f str. 
363 |a 22  |i 1998 
520 |a U slikarstvu Vladimira Varlaja (1895-1962) među brojnim motivima krajolika različitih djelova Hrvatske, slike s motivom planine Klek izdvajaju se kao najznačajniji motiv. Najmanje dvadeset puta Vladimir Varlaj slikao je planinu Klek s raznih lokacija u različita doba dana ili godine, u širokom vremenskom rasponu, te je ovim radom istražen značaj tog motiva. Slikarevo zanimanje za Klek započelo je već 1913. godine, mnogo ranije no što se do sada smatralo, a većim dijelom slike s tim motivom nastale su između 1924. i 1929. godine. Slike s motivima Kleka obzirom na sadržaj prikazanog možemo podjeliti na dvije skupine: djela u kojima je vidljivo djelovanje čovjeka u krajoliku (vide se sela, most, željeznička pruga, štafažne figure) i djela u kojima je izbjegavao prikazati bilo kakvu čovjekovu intervenciju u krajoliku, odnosno, težio slikanju netaknute prirode s planinom koja istodobno djeluje čvrsto i postojano kao i nedohvatljivo i netjelesno. Na Varlajevo slikarstvo utjecala je duševna bolest koja se počela javljati tjekom dvadesetih godina, a već od 1933. slikao je iznimno rijetko. U tekstu je riječ i o tri do sada nepoznata prikaza Kleka, te su sakupljeni podaci o šest izgubljenih slika. Utvrđene su i tri lokacije u okolici Kleka s kojih je Varlaj naslikao veći broj slika. Istaknuta su svojstva najboljih radova, te se razmatraju i moguća simbolička značenja motiva planine, kao i mogući razlozi slikareve zaokupljenosti ovim motivom. Jedan od najboljih primjera slikarstva krajolika dvadesetih godina kod nas, ujedno je i rijedak i neobičan primjer zaokupljenosti motivom planine u hrvatskom slikarstvu. 
536 |a Projekt MZOS  |f 00200104 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
693 |a Vladimir Varlaj, pejsaž, slikarstvo 1/2 20. st., Klek  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Vladimir Varlaj, landscape, 20th c. painting, Klek  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Radovi Insituta za povijest umjetnosti  |x 0350-3437  |g 22 (1998), str. 175-185 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 304822  |d 304820