Trgovačko-obrtni muzej u Zagrebu: od muzeološke koncepcije do arhitekture
U središtu interesa ovog priloga nalazi se zgrada Trgovačko-obrtnog muzeja, jedna od rijetkih funkcionalno građenih muzejskih zgrada u Zagrebu, ali i jedna od rijetkih novopodignutih zgrada trgovačkih muzeja u Europi. Prilog je podijeljen u dva dijela. U prvom je rasvijetljen pojam trgovačko-obrtnog...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:305497/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Etnološka istraživanja 7 (2001), str. 49-62 |
Glavni autori: | Jurić, Zlatko (-), Vujić, Žarka (Author) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 03154naa a2200253uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2001 xx hrv|d | ||
022 | |a 0351-4323 | ||
035 | |a (CROSBI)106444 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Jurić, Zlatko | |
245 | 1 | 0 | |a Trgovačko-obrtni muzej u Zagrebu: od muzeološke koncepcije do arhitekture / |c Jurić, Zlatko ; Vujić, Žarka. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Trade and Crafts Museum in Zagreb: From Museological Concept to Architecture | |
300 | |a 49-62 |f str. | ||
363 | |a 7 |i 2001 | ||
520 | |a U središtu interesa ovog priloga nalazi se zgrada Trgovačko-obrtnog muzeja, jedna od rijetkih funkcionalno građenih muzejskih zgrada u Zagrebu, ali i jedna od rijetkih novopodignutih zgrada trgovačkih muzeja u Europi. Prilog je podijeljen u dva dijela. U prvom je rasvijetljen pojam trgovačko-obrtnog muzeja, a razmotreni su i neki slični poput industrijalnih dvorana i skladišta uzoraka. Riječ je o muzejskoj instituciji koja pripada duhu druge polovice 19. stoljeća. Osnovna zadaća bila joj je služiti interesima nacionalne trgovine i obrta. Opisane su i dvije osnovne vrste trgovačko-obrtnih muzeja te primjeri iz obiju grupa. Na osnutak i poslanje zagrebačkog muzeja ponajviše su utjecali bečki Handelsmuseum te budimpeštanski trgovački muzej. Zgradu je u skladu s koncepcijom muzeja i izložbenim potrebama projektirao student Ota Wagnera Vjekoslav Bastl. Po arhitektonskom oblikovanju, unutrašnjoj organizaciji prostora i primjeni suvremenih materijala u konstruktivnom sustavu nastalo je djelo koje je u potpunosti u skladu sa vrhunskim radovima ostalih srednjoevropskih arhitekata Wagnerova kruga. Stalne su izložbe hrvatskih i ugarskih proizvoda otvorene u zgradi 1904. godine, no uskoro su etnografske zbirke i muzeološke funkcije etnografskog muzeja nadvladale početnu trgovačko - obrtnu koncepciju. Na početku XX stoljeća koncept trgovačkog muzeja postao je zastarjelim i njegova prazna forma morala je biti zamijenjena novom. No, dogodilo se da je uz promjenu koncepta i namjene zgrada doživjela u tridesetim godinama i temeljito čišćenje ili, točnije rečeno, demoliranje uspjelog secesijskog pročelja. Tako je osuvremenjavanje izbrisalo na ovom vrhunskom arhitektonskom djelu slojeve pamćenja. Konceptu trgovačko-obrtnog muzeja nema povratka jer je on bio reprezentant određenog vremena, no svi izneseni argumenti govore u prilog potrebe faksimilne obnove pročelja i to na na osnovu pažljive komparativne analize Bastlovog arhitektonskog opusa 1900-1906, sačuvane arhivske građe i suvremenih fotografija objavljenih u općoj i stručnoj periodici. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130710 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 5.04 | ||
693 | |a Trgovačko.obrtni muzej, Zagreb, muzeološka koncepcija, arhitektura, restauracija pročelja zgrade |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Trade and Crafts Museum, Zagreb, museological concept, architecture, restoration of the building front |l eng |2 crosbi | ||
700 | 1 | |a Vujić, Žarka |4 aut | |
773 | 0 | |t Etnološka istraživanja |x 0351-4323 |g 7 (2001), str. 49-62 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 305497 |d 305495 |