Relations between cartoons and painting in the work of Antun Motika
Interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike (Pula, 30.12.1902.- Zagreb, 13.2.1992.) temelji se na analizama karikatura koje je Motika izrađivao za vrijeme školovanja u gimnaziji u Pazinu te na karikaturama koje je objavljivao 1929. i 1930. godine u zagrebačkom humorističkom tjedniku...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:305802/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova vrsta) 39(2003)39 ; str. 174-197 |
Glavni autor: | Dulibić, Frano (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | eng |
Predmet: |
LEADER | 04597naa a2200301uu 4500 | ||
---|---|---|---|
003 | HR-ZaFF | ||
005 | 20190207125649.0 | ||
008 | 131105s2003 xv eng|d | ||
999 | |c 305802 |d 305800 | ||
022 | |a 0351-224X | ||
035 | |a (CROSBI)141420 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Dulibić, Frano |9 328 | |
245 | 1 | 0 | |a Relations between cartoons and painting in the work of Antun Motika / |c Dulibić, Frano. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Relations between cartoons and painting in the work of Antun Motika | |
300 | |a 174-197 |f str. | ||
363 | |a 39. |b 39. |i 2003. | ||
500 | |a Rad je izvorno objavljen na engleskom jeziku, a sažetak u časopisu na slovenskom | ||
520 | |a Interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike (Pula, 30.12.1902.- Zagreb, 13.2.1992.) temelji se na analizama karikatura koje je Motika izrađivao za vrijeme školovanja u gimnaziji u Pazinu te na karikaturama koje je objavljivao 1929. i 1930. godine u zagrebačkom humorističkom tjedniku "Koprive". Uočene su i protumačene razlike u likovnom izrazu između karikatura iz 1929. koje su po nekim svojstvima bliske karakteristikama izraza Georga Grosza, a karikature iz 1930. može se povezati sa svojstvima Picassovog neoklasicističkog načina izražavanja. Kao što je Picasso prestao izrađivati karikature nakon što se počeo izražavati na kubistički način, tako se i Motika iza 1930. više nije bavio karikaturom nego je elemente grotesknog i karikaturalnog inkorporirao u štafelajno slikarstvo i skulpturu. Istraživanje odnosa karikature i slikarstva omogućilo je interpretaciju složenog odnosa različitih utjecaja i individualnih značajki Motikina likovnog izraza. Kao posebno zanimljivo istaknuto je nekoliko značajnih elemenata Motikinog izraza prisutnih još od vremena djetinjstva, a koji su najbolje vidljivi u bilježnici "Moje karikature" iz 1918. - 1919. godine kada je Motiki bilo 16 odnosno 17 godina. Uočeno je da je već tada intuitivno iskazana Motikina zaokupljenost prikazivanjem prostora i svjetla na taj način što je prostor često promatrao s povišena očišta ili iz ptičje perspektive, a čestu prisutnost sunca kao izvora svjetlosti možemo povezati s temom svjetlosti koja je središnji motiv njegova stvaralaštva, motiv s kojim je radio raznovrsne eksperimente od 1940. godine kada je došao u Zagreb. Tada je započeo upotrebljavati raznovrsne materijale i kombinirati različite tehnike. U to vrijeme nastajale su i njegove apstraktne slike na kojima je prenosio ritam glazbe. Velik dio cjelokupnog stvaralaštva izveden je u tehnikama gvaša i akvarela, a od završetka Drugog svjetskog rata često je radio kolaže, dekalkomanije, svjetlosne projekcije, a također i skulpture u keramici, staklu i bronci. Motiv svemira, odnosno sunčeva sustava također često nalazimo u kasnim godinama njegova stvaralaštva. Prikazivanje prostora gotovo iz ptičje perspektive ili iz izrazito povišena položaja osim na crtežima u gimnazijskoj bilježnici prisutan je i na karikaturama objavljivanim 1929. godine u "Koprivama". Motikin desetomjesečni boravak u Parizu 1930. godine u svakom slučaju bio je značajan za njegovo sazrijevanje, ali prenaglašavanje utjecaja Bonnarda, Utrilla, Dufya ili drugih slikara pogrešno je jer je Motika najraznovrsnije utjecaje upijao i transformirao kroz rad na vlastitom izrazu, neprestano razvijajući ona svojstva koja su njegovom duhovnom ustrojstvu bila najbliža. Upravo ta svojstva lako prepoznajemo već u dobi od 16 odnosno 17 godina, kada još nije mogao poznavati djela slikara tzv. pariške škole. Rasvjetljavanje odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike omogućava bolje razumijevanje njegova stvaralačkog procesa i logičnog razvoja bogatog i zanimljivog opusa. Saznanja o formiranju Motikinog likovnog izraza mogu doprinositi novim interpretacijama kao i valorizaciji stvaralaštva kojem treba naći mjesto i u povijesti umjetnosti izvan nacionalnih okvira u kojima je nastalo. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 0130491 | ||
546 | |a ENG | ||
653 | |a interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike | ||
653 | |a Antun Motika - karikatura i slikarstvo ; crtež i slikarstvo | ||
690 | |a 6.09 | ||
693 | |a cartoon, caricature, high and low art, grotesque, painting, drawing, 20th century art, |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a cartoon, caricature, high and low art, grotesque, painting, drawing, 20th century art, |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova vrsta) |x 0351-224X |g 39(2003)39 ; str. 174-197 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak |