Relations between cartoons and painting in the work of Antun Motika

Interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike (Pula, 30.12.1902.- Zagreb, 13.2.1992.) temelji se na analizama karikatura koje je Motika izrađivao za vrijeme školovanja u gimnaziji u Pazinu te na karikaturama koje je objavljivao 1929. i 1930. godine u zagrebačkom humorističkom tjedniku...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:305802/Details
Matična publikacija: Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova vrsta)
39(2003)39 ; str. 174-197
Glavni autor: Dulibić, Frano (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: eng
Predmet:
LEADER 04597naa a2200301uu 4500
003 HR-ZaFF
005 20190207125649.0
008 131105s2003 xv eng|d
999 |c 305802  |d 305800 
022 |a 0351-224X 
035 |a (CROSBI)141420 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Dulibić, Frano  |9 328 
245 1 0 |a Relations between cartoons and painting in the work of Antun Motika /  |c Dulibić, Frano. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Relations between cartoons and painting in the work of Antun Motika 
300 |a 174-197  |f str. 
363 |a 39.  |b 39.  |i 2003. 
500 |a Rad je izvorno objavljen na engleskom jeziku, a sažetak u časopisu na slovenskom 
520 |a Interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike (Pula, 30.12.1902.- Zagreb, 13.2.1992.) temelji se na analizama karikatura koje je Motika izrađivao za vrijeme školovanja u gimnaziji u Pazinu te na karikaturama koje je objavljivao 1929. i 1930. godine u zagrebačkom humorističkom tjedniku "Koprive". Uočene su i protumačene razlike u likovnom izrazu između karikatura iz 1929. koje su po nekim svojstvima bliske karakteristikama izraza Georga Grosza, a karikature iz 1930. može se povezati sa svojstvima Picassovog neoklasicističkog načina izražavanja. Kao što je Picasso prestao izrađivati karikature nakon što se počeo izražavati na kubistički način, tako se i Motika iza 1930. više nije bavio karikaturom nego je elemente grotesknog i karikaturalnog inkorporirao u štafelajno slikarstvo i skulpturu. Istraživanje odnosa karikature i slikarstva omogućilo je interpretaciju složenog odnosa različitih utjecaja i individualnih značajki Motikina likovnog izraza. Kao posebno zanimljivo istaknuto je nekoliko značajnih elemenata Motikinog izraza prisutnih još od vremena djetinjstva, a koji su najbolje vidljivi u bilježnici "Moje karikature" iz 1918. - 1919. godine kada je Motiki bilo 16 odnosno 17 godina. Uočeno je da je već tada intuitivno iskazana Motikina zaokupljenost prikazivanjem prostora i svjetla na taj način što je prostor često promatrao s povišena očišta ili iz ptičje perspektive, a čestu prisutnost sunca kao izvora svjetlosti možemo povezati s temom svjetlosti koja je središnji motiv njegova stvaralaštva, motiv s kojim je radio raznovrsne eksperimente od 1940. godine kada je došao u Zagreb. Tada je započeo upotrebljavati raznovrsne materijale i kombinirati različite tehnike. U to vrijeme nastajale su i njegove apstraktne slike na kojima je prenosio ritam glazbe. Velik dio cjelokupnog stvaralaštva izveden je u tehnikama gvaša i akvarela, a od završetka Drugog svjetskog rata često je radio kolaže, dekalkomanije, svjetlosne projekcije, a također i skulpture u keramici, staklu i bronci. Motiv svemira, odnosno sunčeva sustava također često nalazimo u kasnim godinama njegova stvaralaštva. Prikazivanje prostora gotovo iz ptičje perspektive ili iz izrazito povišena položaja osim na crtežima u gimnazijskoj bilježnici prisutan je i na karikaturama objavljivanim 1929. godine u "Koprivama". Motikin desetomjesečni boravak u Parizu 1930. godine u svakom slučaju bio je značajan za njegovo sazrijevanje, ali prenaglašavanje utjecaja Bonnarda, Utrilla, Dufya ili drugih slikara pogrešno je jer je Motika najraznovrsnije utjecaje upijao i transformirao kroz rad na vlastitom izrazu, neprestano razvijajući ona svojstva koja su njegovom duhovnom ustrojstvu bila najbliža. Upravo ta svojstva lako prepoznajemo već u dobi od 16 odnosno 17 godina, kada još nije mogao poznavati djela slikara tzv. pariške škole. Rasvjetljavanje odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike omogućava bolje razumijevanje njegova stvaralačkog procesa i logičnog razvoja bogatog i zanimljivog opusa. Saznanja o formiranju Motikinog likovnog izraza mogu doprinositi novim interpretacijama kao i valorizaciji stvaralaštva kojem treba naći mjesto i u povijesti umjetnosti izvan nacionalnih okvira u kojima je nastalo. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130491 
546 |a ENG 
653 |a interpretacija odnosa karikature i slikarstva Antuna Motike  
653 |a Antun Motika - karikatura i slikarstvo ; crtež i slikarstvo 
690 |a 6.09 
693 |a cartoon, caricature, high and low art, grotesque, painting, drawing, 20th century art,  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a cartoon, caricature, high and low art, grotesque, painting, drawing, 20th century art,  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Zbornik za umetnostno zgodovino (Nova vrsta)  |x 0351-224X  |g 39(2003)39 ; str. 174-197 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak