Počeci hrvatskog petrarkizma
Utjecaj ljubavne lirike Petrarkina Kanconijera očit je već na samim počecima hrvatske autorske književnosti, odnosno u posljednjim desetljećima 15. stoljeća. Riječ je prije svega o opusima dvojice dubrovačkih pjesnika, najstarijih svjetovnih lirika na hrvatskom jeziku Šišmunda (Šiška) Menčetića (145...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306392/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Dubrovnik : časopis za književnost i znanost XVI (2005), 1 ; str. 43-53 |
Glavni autor: | Bogdan, Tomislav (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02370naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2005 xx hrv|d | ||
022 | |a 0353-8559 | ||
035 | |a (CROSBI)216641 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Bogdan, Tomislav | |
245 | 1 | 0 | |a Počeci hrvatskog petrarkizma / |c Bogdan, Tomislav. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Beginnings of Croatian Petrarchism | |
300 | |a 43-53 |f str. | ||
363 | |a XVI |b 1 |i 2005 | ||
520 | |a Utjecaj ljubavne lirike Petrarkina Kanconijera očit je već na samim počecima hrvatske autorske književnosti, odnosno u posljednjim desetljećima 15. stoljeća. Riječ je prije svega o opusima dvojice dubrovačkih pjesnika, najstarijih svjetovnih lirika na hrvatskom jeziku Šišmunda (Šiška) Menčetića (1457-1527) i Džore Držića (1461-1501). Njihovi kanconijeri označavaju početak nove književne mode, a u njihovim pjesmama uspostavljeni su osnovni elementi ljubavnoga pjesništva – od metra do topike – kojima će se dugo služiti cjelokupna kasnija dubrovačka književnost. Iako vrlo važna za Menčetićevo i Držićevo pjesništvo, poetika Petrarkina Kanconijera ne predstavlja u njemu jedini izvor utjecaja, ona se susreće s drugim tipovima erotskoga diskurza od kojih se najvažniji obično dovode u vezu s kasnosrednjovjekovnom ljubavnom poezijom i domaćom popularnom kulturom. Isto tako, već na samim počecima hrvatskoga ljubavnog pjesništva, na primjeru dvojice dubrovačkih autora, jasno se razlikuju dvije osnovne tendencije: s jedne strane ona koja je u osnovi vjerna Petrarkinoj semantici ljubavne priče, ili barem s njom kompatibilna, a s druge strane takva koja joj puno slobodnije pristupa, izmjenjujući je s alternativnim modelima različita porijekla. Takva će podjela obilježavati hrvatsku ljubavnu liriku sve do kraja 16. stoljeća. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 0130453 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a hrvatska renesansna ljubavna lirika, petrarkizam, srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, hedonistički erotski diskurz |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Croatian renaissance love lyrics, Petrarchism, medieval semantics of courtly love, hedonistic erotic discourse |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Dubrovnik : časopis za književnost i znanost |x 0353-8559 |g XVI (2005), 1 ; str. 43-53 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 306392 |d 306390 |