Počeci hrvatskog petrarkizma

Utjecaj ljubavne lirike Petrarkina Kanconijera očit je već na samim počecima hrvatske autorske književnosti, odnosno u posljednjim desetljećima 15. stoljeća. Riječ je prije svega o opusima dvojice dubrovačkih pjesnika, najstarijih svjetovnih lirika na hrvatskom jeziku Šišmunda (Šiška) Menčetića (145...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306392/Details
Matična publikacija: Dubrovnik : časopis za književnost i znanost
XVI (2005), 1 ; str. 43-53
Glavni autor: Bogdan, Tomislav (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02370naa a2200241uu 4500
008 131105s2005 xx hrv|d
022 |a 0353-8559 
035 |a (CROSBI)216641 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Bogdan, Tomislav 
245 1 0 |a Počeci hrvatskog petrarkizma /  |c Bogdan, Tomislav. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Beginnings of Croatian Petrarchism 
300 |a 43-53  |f str. 
363 |a XVI  |b 1  |i 2005 
520 |a Utjecaj ljubavne lirike Petrarkina Kanconijera očit je već na samim počecima hrvatske autorske književnosti, odnosno u posljednjim desetljećima 15. stoljeća. Riječ je prije svega o opusima dvojice dubrovačkih pjesnika, najstarijih svjetovnih lirika na hrvatskom jeziku Šišmunda (Šiška) Menčetića (1457-1527) i Džore Držića (1461-1501). Njihovi kanconijeri označavaju početak nove književne mode, a u njihovim pjesmama uspostavljeni su osnovni elementi ljubavnoga pjesništva – od metra do topike – kojima će se dugo služiti cjelokupna kasnija dubrovačka književnost. Iako vrlo važna za Menčetićevo i Držićevo pjesništvo, poetika Petrarkina Kanconijera ne predstavlja u njemu jedini izvor utjecaja, ona se susreće s drugim tipovima erotskoga diskurza od kojih se najvažniji obično dovode u vezu s kasnosrednjovjekovnom ljubavnom poezijom i domaćom popularnom kulturom. Isto tako, već na samim počecima hrvatskoga ljubavnog pjesništva, na primjeru dvojice dubrovačkih autora, jasno se razlikuju dvije osnovne tendencije: s jedne strane ona koja je u osnovi vjerna Petrarkinoj semantici ljubavne priče, ili barem s njom kompatibilna, a s druge strane takva koja joj puno slobodnije pristupa, izmjenjujući je s alternativnim modelima različita porijekla. Takva će podjela obilježavati hrvatsku ljubavnu liriku sve do kraja 16. stoljeća. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130453 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a hrvatska renesansna ljubavna lirika, petrarkizam, srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, hedonistički erotski diskurz  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Croatian renaissance love lyrics, Petrarchism, medieval semantics of courtly love, hedonistic erotic discourse  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Dubrovnik : časopis za književnost i znanost  |x 0353-8559  |g XVI (2005), 1 ; str. 43-53 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 306392  |d 306390