Prijedlog ikonološke interpetacije "Firentinčeve katedrale" - Prostor i vrijeme Dalmacije u drugoj polovini 15. stoljeća
Za razliku od dosadašnjih gledišta koja su unutar čuvenog Jurjevog friza kamenih glava prepoznali neke od glavnih protagonista aktualnih povijesno-političkih zbivanja (protuturska koalicija kršćanskog Zapada), i potom ih protumačili kao dio zaokruženog ikonografskog programa "Pobjedničke crkve&...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306486/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Radovi Instituta za povijest umjetnosti 28 (2004), str. 52-63 |
Glavni autor: | Marković, Predrag (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02445naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2004 xx hrv|d | ||
022 | |a 0350-3437 | ||
035 | |a (CROSBI)229012 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Marković, Predrag | |
245 | 1 | 0 | |a Prijedlog ikonološke interpetacije "Firentinčeve katedrale" - Prostor i vrijeme Dalmacije u drugoj polovini 15. stoljeća / |c Marković, Predrag. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Proposal for an Iconological Interpretation of Šibenik Cathedral - Space and Time in Dalamtia in the SEcond Half of 15th century | |
300 | |a 52-63 |f str. | ||
363 | |a 28 |i 2004 | ||
520 | |a Za razliku od dosadašnjih gledišta koja su unutar čuvenog Jurjevog friza kamenih glava prepoznali neke od glavnih protagonista aktualnih povijesno-političkih zbivanja (protuturska koalicija kršćanskog Zapada), i potom ih protumačili kao dio zaokruženog ikonografskog programa "Pobjedničke crkve" (ecclsie militans), autor u ovom radu ističe kako se jedini prepoznatljivi ikonografski ciklus javlja tek u trećoj fazi gradnje katedrale (1475-1506/1536) kada Nikola Firentinac gradi i s figurama svetaca na krovu dovršava svetište katedrale. Rasvjetljavajući povijesne i političke okolnosti nastanka tog ikonografskog ciklusa, te ukazujući na ponešto specifična estetska, materijalna i simbolička svojstva same katedrale sv. Jakova, autor ukazuje na mogućnost i na ponešto drugačijeg, ikonološkog tumačenja naznačenog programa vjerske zaštite po kojem bi lokalni sveci-vitezovi osim svoje primarno "apotropejske uloge" poprimili i dodatnu daleko širu ulogu predstavnika nebeske vojske koji od nevjernika štite ugroženo Kršćanstvo. Time bi ujedno i sama katedrala, koja niče na samoj granici kršćanskog svijeta pretvorila u isturenu Kristovu utvrdu. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 0130415 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.09 | ||
693 | |a Katedrala Sv. Jakova u Šibeniku, ikonografija, ikonologija, Juraj Matijev Dalmatinac, Giorgio da Sebenico, Nikola Firentinac, Dalmacija u drugoj polovici 15. stoljeća |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Cathedral of St. James in Šibenik, iconological interpretation of a building, Venetian role on the Adriatic coast, Dalamatian history during second half of a 15th century |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Radovi Instituta za povijest umjetnosti |x 0350-3437 |g 28 (2004), str. 52-63 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 306486 |d 306484 |