Vibrato školovanih muških pjevačkih glasova

Frekvencijska modulacija fundamentalne frekvencije istražila se na tri muška školovana operna pjevačka glasa: slavnom starijem basbaritonu (80 g.) i dvama mlađim pjevačkim glasovima (basbariton i bas, 24 i 22 g.) snimljenim u istim uvjetima. Na temelju zadržanih vokala u pjevanju arija, vokaliza, po...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306917/Details
Matična publikacija: Govor : casopis za fonetiku
23 (2006), 2 ; str. 97-121
Glavni autor: Varošanec-Škarić, Gordana (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03352naa a2200241uu 4500
008 131105s2006 xx hrv|d
022 |a 0352-7565 
035 |a (CROSBI)292657 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Varošanec-Škarić, Gordana 
245 1 0 |a Vibrato školovanih muških pjevačkih glasova /  |c Varošanec-Škarić, Gordana. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Vibrato in trained male singing voices 
300 |a 97-121  |f str. 
363 |a 23  |b 2  |i 2006 
520 |a Frekvencijska modulacija fundamentalne frekvencije istražila se na tri muška školovana operna pjevačka glasa: slavnom starijem basbaritonu (80 g.) i dvama mlađim pjevačkim glasovima (basbariton i bas, 24 i 22 g.) snimljenim u istim uvjetima. Na temelju zadržanih vokala u pjevanju arija, vokaliza, popijevki, ljestvice u Praat programu učinjene su uske sonogramske analize tonova i slike periodičnih promjena tonova te je izračunata brzina vibrata (rate), zamah vibrata (extent), srednje vrijednosti f0, standardne devijacije f0, raspon f0 (minimalne i maksimalne vrijednosti f0), jitter (%), shimmer (dB), HNR (dB). Kontrolnu skupinu usporedbe nekih akustičkih varijabli na temelju fonacije vokala /a/ činilo je šest zdravih nepjevačkih muških glasova. Pokazalo se da su pjevački glasovi stabilniji od nepjevačkih jer nije bilo toliko statistički pouzdanih razlika unutar akustičkih varijabli tijekom trajanja tona, odnosno fonacije. Pri računanju vibrata pjevačkih glasova izabrani su tonovi koji traju dovoljno dugo da se vrijeme od jednog do drugog vala može valjano izmjeriti na spektrogramskom prikazu. Kako brzina vibrata varira tijekom trajanja tona, tj. pri kraju dolazi do porasta brzine vibrata, nastojalo se uzeti sredinu trajanja za izračun prosječne brzine. Utvrđeno je da je brzina vibrata u granicama standarda dobrog pjevačkog glasa: prosječna brzina kod iskusnog basbaritona iznosi 5, 23 Hz, mlađeg basbaritona 5, 28 Hz i mlađeg basa (basso cantante) 5, 03 Hz s varijabilnošću ovisno o notama i dobi. Zamasi vibrata točni su kod starijeg svjetski znamenitog basbaritona Tomislava Neralića, kod mlađeg basbaritona premašuju vrijednosti &frac14 ; tona prema gore i &frac14 ; tona prema dolje od srednjeg tona, a mlađi bas ima točne zamahe na nižim i srednjim tonovima. Pjevački vibrato je ujedno kultivirani obrađeni vokalni tremor, pa zadivljuje koliko je estetski sačuvan stariji pjevački glas, iako je tremor postao disperiodičan tijekom trajanja tona, ali shimmer se ne mijenja znakovito. Kad se uspoređuju mjere vibrata na različitim notama, zamjetno je da se dobar vibrato događa pouzdanije na srednjim pjevačkim rasponima tonova f0, nego na vrlo niskoj i vrlo visokoj f0. Nije se pokazala potpuna stalnost vrijednosti vibrata kod svakog pojedinačnog pjevača, tj. različita brzina ovisi o vokalu, tonu, interpretaciji – vrsti koju pjeva. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130479 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a vibrato, školovani muški pjevački glas, pjevački glas, akustička analiza glasa  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a vibrato, trained male singing voice, singing voice, acoustic analysis of voice  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Govor : casopis za fonetiku  |x 0352-7565  |g 23 (2006), 2 ; str. 97-121 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 306917  |d 306915