Tijelo-habitus-hexis, Pierre Bourdieu i mogućnost intervencije u strukturu polja

Etos označava način opažanja i međudjelovanja sa svijetom, a pomoću hexisa (tjelesnog pamćenja i pozicioniranja u društvenom svijetu) oblikuje ono što je Pierre Bourdieu nazvao habitusom, » sistemom trajnih i promjenjivih dispozicija« . Teorija habitusa je, postavljajući se između...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:307277/Details
Matična publikacija: Filozofska istraživanja
24 (2006), 104/4 ; str. 941-951
Glavni autor: Protrka, Marina (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02858naa a2200241uu 4500
008 131105s2006 xx hrv|d
022 |a 0351-4706 
035 |a (CROSBI)341088 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Protrka, Marina 
245 1 0 |a Tijelo-habitus-hexis, Pierre Bourdieu i mogućnost intervencije u strukturu polja /  |c Protrka, Marina. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Body – Habitus - Hexis. Pierre Bourdieu and the Possibility of intervention in the filed structure 
300 |a 941-951  |f str. 
363 |a 24  |b 104/4  |i 2006 
520 |a Etos označava način opažanja i međudjelovanja sa svijetom, a pomoću hexisa (tjelesnog pamćenja i pozicioniranja u društvenom svijetu) oblikuje ono što je Pierre Bourdieu nazvao habitusom, » sistemom trajnih i promjenjivih dispozicija« . Teorija habitusa je, postavljajući se između poosobljeng i tjelesnog hexisa i objektivnih društvenih struktura, percipirana kao deterministička i time izložena različitim kritikama. Među ostalim, teoretičarka JudithButler zamašno poglavlje jedne od svojih zadnjih knjiga posvećuje kritičkoj prilagodbi Bourdieuovih analiza jezika. Pojam ‘ habitusa’ , kako ga misli Bourideu, iznova postavlja probleme odnosa između potpunog strukturalističkog determinizma (gdje je predmet podređen pravilima) i egzistencijalističke slobode bez ograničenja, ne uspijevajući se bez ostatka oteti tim oprekama, štoviše, naginjući prema određenom obliku determinizma. Djelovanje aktera (agensa) zapravo je, u kasnijoj elaboraciji, određeno determinizmima, koji među njima odmjeravaju društveni svijet i koji upisuju svoj odraz u temeljne dispozicije njihova habitusa. Ovaj pojam-posrednik kao princip djelovanja aktera, jednako kao i drugi nosivi elementi ili temeljni pojmovi Bourdieuove teorije (polje/područje, kao prostor društvenog nadmetanja, simboličko nasilje kao osnovni mehanizam nametanja dominacije) nadišli su okvire sociologije, postavši integralnim dijelom kulturalnih studija i književne teorije. Bourdieu je pojam habitusa, kako se pokazuje u članku, vremenom modificirao, otvarajući ga prostoru novih mogućih interpretacija. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0836 
546 |a HRV 
690 |a 6.04 
693 |a Pierre Bourdieu ; habitus ; hexis ; tijelo ; spoznaja ; determinizam ; voluntarizam ; individuum ; društvo ; institucije ; priziv (interpelacija) ; performativ ; legitimacija ; simbolička moć  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Pierre Bourdieu ; habitus ; hexis ; body, knowledge, determinism, voluntarism, individual, society, institutions, interpelation, performative, legitimization, symbolic power..  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Filozofska istraživanja  |x 0351-4706  |g 24 (2006), 104/4 ; str. 941-951 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 307277  |d 307275