"Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića

Tekst nudi analizu » odgojne« tematike u Marinkovićevim romanima Zajednička kupka i Never more te filmu Nikad nedjeljom Julesa Dassina, i to na trima razinama. Prva se razina tiče motiva odgojno-obrazovnog djelovanja muških likova na ženske: u Zajedničkoj kupki sudac svojoj ženi pripovijeda poučne p...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:307705/Details
Matična publikacija: Umjetnost riječi : časopis za znanost o književnosti
LII (2008), 1-2 ; 37-68
Glavni autor: Grdešić, Maša (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02520naa a2200205uu 4500
005 20160219143233.0
008 131105s2008 xx hrv|d
022 |a 0503-1583 
035 |a (CROSBI)388249 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 682  |a Grdešić, Maša 
245 1 0 |a "Pedagogije ženskog" u Zajedničkoj kupki Ranka Marinkovića /  |c Grdešić, Maša. 
773 0 |t Umjetnost riječi : časopis za znanost o književnosti  |x 0503-1583  |g LII (2008), 1-2 ; 37-68 
942 |c CLA 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a "Pedagogies of the feminine" in Ranko Marinković's Zajednička kupka 
520 |a Tekst nudi analizu » odgojne« tematike u Marinkovićevim romanima Zajednička kupka i Never more te filmu Nikad nedjeljom Julesa Dassina, i to na trima razinama. Prva se razina tiče motiva odgojno-obrazovnog djelovanja muških likova na ženske: u Zajedničkoj kupki sudac svojoj ženi pripovijeda poučne priče jer želi na nju moralno djelovati, u Never moreu glavni junak Bartol neobrazovanoj djevojci Iti pripovijeda grčke mitove kao » ženske priče« , a u filmu američki intelektualac Homer namjerava obrazovati i preodgojiti glavnu junakinju, prostitutku Illiju. Neobrazovanost ženskih likova pritom se očituje u načinu na koji pristupaju književnim, odnosno pripovjednim tekstovima. Smatram da bi se različiti pristupi pričama u romanima i filmu mogli interpretirati pomoću sljedećih pojmovnih parova, koji do određene mjere odgovaraju podjeli na » muški« i » ženski« pristup: Bitijeve podjele čitatelja na » potrošače« i » estetike« (prema Marinkoviću), » uživatelje« i » suce« (prema Goetheu), promatrače prvog i drugog reda (prema Luhmannu), kao i Girardova razlikovanja između » romantične laži« i » romaneskne istine« . Druga se razina analize » odgojne« tematike odnosi na problematiku ženske popularne kulture, odnosno » ženskih žanrova« . Budući da se u Never moreu mit o Antigoni sasvim jasno svodi na » pričicu za djevice« , tj. » žensku priču« , bila mi je namjera povući paralelu između odgojnog djelovanja muških likova na ženske i načina na koji feminističke teoretičarke pokušavaju djelovati na svijest tzv. običnih žena, običnih čitateljica. Treća razina analize spomenutim odgojnim pričama pridružuje i onu o književnoj teoriji koja za sebe zadržava pravo na konačno, ispravno čitanje nekog teksta. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0744 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
999 |c 307705  |d 307703