Tumačenja Maitreyi-brahmane iz Brhadaranyaka-upanišadi u ranoj vedanti
Ovaj članak predstavlja tragove ranoga vedantskog tumačenja Maitreyi-brahmane, jednog od najpoznatijih dijelova Brhadaranyaka-upanišadi u Brahma-sutrama, temeljnom tekstu filozofske škole vedante. Predmet diskusije je egzegeza Maitreyi-brahmane prema trima starodrevnim komentatorima Ašmarathyi, Audu...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:307759/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Filozofska istraživanja 3 (2008), str. 697-714 |
Glavni autor: | Andrijanić, Ivan (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
Online pristup: |
http://bib.irb.hr/datoteka/391529.Maitreyi-brahmana.truetypefonts.doc |
LEADER | 02380naa a2200253uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2008 xx hrv|d | ||
022 | |a 0351-4706 | ||
035 | |a (CROSBI)391529 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 792 |a Andrijanić, Ivan | |
245 | 1 | 0 | |a Tumačenja Maitreyi-brahmane iz Brhadaranyaka-upanišadi u ranoj vedanti / |c Andrijanić, Ivan. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Interpretations of Maitreyi-brahmana from Brhadaranyaka-upanisad in early vedanta | |
300 | |a 697-714 |f str. | ||
363 | |a 3 |i 2008 | ||
520 | |a Ovaj članak predstavlja tragove ranoga vedantskog tumačenja Maitreyi-brahmane, jednog od najpoznatijih dijelova Brhadaranyaka-upanišadi u Brahma-sutrama, temeljnom tekstu filozofske škole vedante. Predmet diskusije je egzegeza Maitreyi-brahmane prema trima starodrevnim komentatorima Ašmarathyi, Audulomiu and Kašakrtsni. Cilj je ovog rada pokazati kakve se metode tumačenja upanišadskih tekstova koriste u različitim vedantskim školama. Također možemo vidjeti tehnike tumačenja preuzete iz purva-mimamse, škole tumačenja vedskih tekstova, koje su preoblikovane za tumačenje upanišadi. Članak također pokazuje kako filozofsko stajalište o odnosu sopstva i apsoluta služi egzegetskoj svrsi pomirenja različitih upanišadskih učenja. Učenje BS i starodrevnih komentatora je bhedabhedavada, istodobna različitost i nerazličitost sopstva i apsoluta. Šankara tumači sutre kao da poučavaju monistički iluzionizam. On na dvije razine istine razlikuje niži brahman (apsolut viđen očima niže istine) i najviši brahman. Na ovaj je način mogao pomiriti sva upanišadska učenja, bilo da naginju teizmu ili monizmu. Važna je i hermeneutička rasprava Šankarina s bhedabhedavadinom Bhartrprapancom o prirodi znanja i djelovanja, odnosno prvenstvu upanišadi koje se bave znanjem brahmana nad brahmanama koje se bave obrednim djelovanjem. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-0000000-0783 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a Brhadaranyaka-upanišad, vedanta, komentar, egzegeza |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Brhadaranyaka-upanisad, vedanta, commentary, exegesis |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Filozofska istraživanja |x 0351-4706 |g 3 (2008), str. 697-714 | |
856 | |u http://bib.irb.hr/datoteka/391529.Maitreyi-brahmana.truetypefonts.doc | ||
942 | |c CLA |t 1.01 |u 2 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 307759 |d 307757 |