Tumačenja Maitreyi-brahmane iz Brhadaranyaka-upanišadi u ranoj vedanti

Ovaj članak predstavlja tragove ranoga vedantskog tumačenja Maitreyi-brahmane, jednog od najpoznatijih dijelova Brhadaranyaka-upanišadi u Brahma-sutrama, temeljnom tekstu filozofske škole vedante. Predmet diskusije je egzegeza Maitreyi-brahmane prema trima starodrevnim komentatorima Ašmarathyi, Audu...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:307759/Details
Matična publikacija: Filozofska istraživanja
3 (2008), str. 697-714
Glavni autor: Andrijanić, Ivan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: http://bib.irb.hr/datoteka/391529.Maitreyi-brahmana.truetypefonts.doc
LEADER 02380naa a2200253uu 4500
008 131105s2008 xx hrv|d
022 |a 0351-4706 
035 |a (CROSBI)391529 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 792  |a Andrijanić, Ivan 
245 1 0 |a Tumačenja Maitreyi-brahmane iz Brhadaranyaka-upanišadi u ranoj vedanti /  |c Andrijanić, Ivan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Interpretations of Maitreyi-brahmana from Brhadaranyaka-upanisad in early vedanta 
300 |a 697-714  |f str. 
363 |a 3  |i 2008 
520 |a Ovaj članak predstavlja tragove ranoga vedantskog tumačenja Maitreyi-brahmane, jednog od najpoznatijih dijelova Brhadaranyaka-upanišadi u Brahma-sutrama, temeljnom tekstu filozofske škole vedante. Predmet diskusije je egzegeza Maitreyi-brahmane prema trima starodrevnim komentatorima Ašmarathyi, Audulomiu and Kašakrtsni. Cilj je ovog rada pokazati kakve se metode tumačenja upanišadskih tekstova koriste u različitim vedantskim školama. Također možemo vidjeti tehnike tumačenja preuzete iz purva-mimamse, škole tumačenja vedskih tekstova, koje su preoblikovane za tumačenje upanišadi. Članak također pokazuje kako filozofsko stajalište o odnosu sopstva i apsoluta služi egzegetskoj svrsi pomirenja različitih upanišadskih učenja. Učenje BS i starodrevnih komentatora je bhedabhedavada, istodobna različitost i nerazličitost sopstva i apsoluta. Šankara tumači sutre kao da poučavaju monistički iluzionizam. On na dvije razine istine razlikuje niži brahman (apsolut viđen očima niže istine) i najviši brahman. Na ovaj je način mogao pomiriti sva upanišadska učenja, bilo da naginju teizmu ili monizmu. Važna je i hermeneutička rasprava Šankarina s bhedabhedavadinom Bhartrprapancom o prirodi znanja i djelovanja, odnosno prvenstvu upanišadi koje se bave znanjem brahmana nad brahmanama koje se bave obrednim djelovanjem. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0783 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a Brhadaranyaka-upanišad, vedanta, komentar, egzegeza  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Brhadaranyaka-upanisad, vedanta, commentary, exegesis  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Filozofska istraživanja  |x 0351-4706  |g 3 (2008), str. 697-714 
856 |u http://bib.irb.hr/datoteka/391529.Maitreyi-brahmana.truetypefonts.doc 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 307759  |d 307757