Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih

Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kult...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:307819/Details
Matična publikacija: Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti
51 (2008.), str. 99-118
Glavni autor: Magaš Bilandžić, Lovorka (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 04059naa a2200253uu 4500
008 131105s2008 xx hrv|d
022 |a 0553-6707 
035 |a (CROSBI)397629 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 1055  |a Magaš Bilandžić, Lovorka 
245 1 0 |a Reklamni zavod Imago i komercijalni grafički dizajn u Hrvatskoj 1920-ih /  |c Magaš, Lovorka. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Advertising Agency Imago and Commercial Graphic Design in Croatia in 1920s 
300 |a 99-118  |f str. 
363 |a 51  |i 2008. 
520 |a Rad je prilog poznavanju djelovanja Zavoda za znanstveno proučavanje reklame i umjetničku reklamnu produkciju Imago i donosi do sada nepoznata rješenja oglasa kojima je Imago obilježio komercijalni grafički dizajn i oglašavanje u Hrvatskoj krajem 1920-ih, te analizira položaj zavoda u kontekstu kulturne i povijesno-gospodarske situacije u zemlji. Reklame zavoda se interpretiraju kao reprezentativni primjeri vizualne kulture svoga vremena i nosioci svih ključnih odrednica art deco stila, te kao složene strukture u kojima su vidljivi utjecaji drugih medija. Reklamni stručnjak Miroslav Feller je osnovao Imago po uzoru na strane oglašivačke agencije najvjerojatnije nakon Sastanka reklamnih stručnjaka na Sušaku koji se održao u rujnu 1928. U to vrijeme je aktivno djelovao na promoviranju reklame, te se zalagao za osnivanje općeg jugoslavenskog reklamnog saveza. Feller je, potaknut lošim stanjem u oglašavanju, osnovao Imago čiji se prvi signirani oglasi javljaju u dnevnim tiskovinama u prosincu 1928. Zavod je u siječnju 1929. počeo izdavati "Reklamu", prvi hrvatski stručni časopis za tržišno komuniciranje koji je izašao u samo četiri broja. Suradnici zavoda su bili mladi umjetnici školovani u inozemstvu – Sergije Glumac, Božidar Kocmut, Anka Krizmanić i Vladimir Mirosavljević – koji su u oblikovanje vizualnih komunikacija namijenjenih tržištu unijeli ikonografiju i postupke svojstvene drugim medijima (umjetnosti, filmu i stripu), te tijekom 1929. realizirali pojedinačne oglase i reklamne kampanje za petnaest različitih naručitelja. Imago je tim reklamama dominirao oglasnim stranicama zagrebačkih tiskovina, a modernošću i funkcionalnošću rješenja podigao novinsko oglašavanje i komercijalni grafički dizajn na višu razinu. Serije oglasa za odjeću Friedmann, Studio Gussich-Feller, gramofone i ploče engleske marke His Master's Voice obilježava primjena avangardnih postupaka (geometrizacije i simplifikacije) koji su posredstvom masovnog medija postali dio popularne kulture. Istovremeno, reklame za krznariju Vinicky i proizvode Lipak izvorište imaju u modnoj ilustraciji te prikazuju moderne i elegantne žene - ikone art decoa. Imago je usprkos kratkom vremenu djelovanja ostvario veliku produkciju u području komercijalnog dizajna i značajno obilježio vizualne komunikacije u Hrvatskoj, te kreirao grafička rješenja koja se mogu mjeriti s najboljim primjerima europskog art decoa. Nakon odlaska Miroslava Fellera u Berlin i prestanka djelovanja zavoda u drugoj polovici 1929., visoke standarde grafičkog oblikovanja su tijekom tridesetih godina nastavili provoditi bivši suradnici zavoda Imago – Sergije Glumac samostalno, a Vladimir Mirosavljević i Božidar Kocmut u okviru novoosnovanog Ateliera Tri. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301080-1079 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
690 |a 6.06 
693 |a vizualna komunikacija, komercijalni grafički dizajn, oglašavanje, reklama, Imago, art deco, avangarda, Miroslav Feller, Sergije Glumac, Vladimir Mirosavljević, Anka Krizmanić, Božidar Kocmut  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a visual communications, commercial graphic design, advertising, advertisments, Imago, art deco, avant-garde, Miroslav Feller, Sergije Glumac, Vladimir Mirosavljević, Anka Krizmanić, Božidar Kocmut  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti  |x 0553-6707  |g 51 (2008.), str. 99-118 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 307819  |d 307817