Nacionalne ideologije i umjetnost u 19. stoljeću na primjeru fresaka u apsidama đakovačke katedrale
U umjetnosti 19. stoljeća kao vremena u kojem se formiraju europske nacije često se javljaju odrazi novih nacionalnih ili političkih ideologija. Među najzanimljivije takove slučajeve u hrvatskoj povijesti umjetnosti spada oslikavanje svetišta đakovačke katedrale. Podizanje i opremanje ove građevine...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:308163/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Društvena istraživanja 18 (2009), 3 (101) ; str. 461-478 |
Glavni autor: | Damjanović, Dragan (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
Online pristup: |
http://hrcak.srce.hr/file/61277 |
LEADER | 03156naa a2200277uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2009 xx hrv|d | ||
022 | |a 1330-0288 | ||
035 | |a (CROSBI)422193 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 324 |a Damjanović, Dragan | |
245 | 1 | 0 | |a Nacionalne ideologije i umjetnost u 19. stoljeću na primjeru fresaka u apsidama đakovačke katedrale / |c Damjanović, Dragan. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a National Ideologies and 19th Century Art on the Example of Frescoes in the Đakovo Cathedral Apses | |
300 | |a 461-478 |f str. | ||
363 | |a 18 |b 3 (101) |i 2009 | ||
520 | |a U umjetnosti 19. stoljeća kao vremena u kojem se formiraju europske nacije često se javljaju odrazi novih nacionalnih ili političkih ideologija. Među najzanimljivije takove slučajeve u hrvatskoj povijesti umjetnosti spada oslikavanje svetišta đakovačke katedrale. Podizanje i opremanje ove građevine vodio je biskup Josip Juraj Strossmayer, jedan od glavnih zastupnika jugoslavenske nacionalne ideologije u Hrvatskoj u 19. stoljeću. U skladu sa svojim političkim stavom i viđenjem budućnosti slavenskog juga, a u dogovoru sa slikarima Ludovicom i Aleksaderom Maximillianom Seitzom, koji su izvodili freske đakovačke katedrale, elementi ideologije koju je zastupao uključeni su i u oslik ove građevine. Na fresci Poklonstva kraljeva i pastira, kao pastiri koji se klanjanju novorođenom Kristu, prikazani su južnoslavenski narodi: Hrvat s grožđem u rukama, Slavonka sa žitom, Dalmatinka s maslinama, Bugarin s voćem, te Srbin kako tjera ovce. Ovom je kompozicijom izražen Strossmayerov stav da su glavne sastavnice jugoslavenskog naroda Hrvati, Srbi i Bugari, dok je Slavonce i Dalmatince (prikazane u liku ženskih osoba na fresci) vidio kao podgrupe hrvatskog naroda. Slovenci uopće nisu prikazani, vjerojatno stoga što ih je Strossmayer vidio kao sastavni dio hrvatskog naroda. Na fresci Skidanja s križa uz biblijske su likove dodati slavenski i lokalni sveci, a na fresci u glavnoj apsidi koja prikazuje klanjanje prijestolju Svetog Petra prikazano je kako se papinskoj stolici privode pravoslavka i musliman iz Bosne, čime je izražena Strossmayerova vizija da ujedinjenje južnih Slavena nije moguće bez jedinstva u vjeri, a to je jedinstvo trebalo biti postignuto priznavanjem prvenstva papinstvu. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301080-1079 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 2.01 | ||
690 | |a 6.04 | ||
690 | |a 6.05 | ||
693 | |a Nacionalne ideologije, Jugoslavizam, umjetnost 19. stoljeća, historicizam, freska, akademski realizam, Đakovačka katedrala, Josip Juraj Strossmayer, Alexander Maximilian Seitz, Lodovico Seitz, Nikola Voršak, Franjo Rački |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a national ideologies, Yugosalvism, 19th century art, Historicism, Frescoe, Academic Painting, Djakovo Cathedral, Josip Juraj Strossmayer, Alexander Maximilian Seitz, Lodovico Seitz, Nikola Voršak, Franjo Rački |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Društvena istraživanja |x 1330-0288 |g 18 (2009), 3 (101) ; str. 461-478 | |
856 | |u http://hrcak.srce.hr/file/61277 | ||
942 | |c CLA |t 1.01 |u 2 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 308163 |d 308161 |