Reljefometar Vjenceslava Richtera – odnos originala i varijante. Ideja transformabilnog objekta i njezine posljedice

Reljefometar zauzima značajno mjesto u arhitektonsko-plastičkom opusu Vjenceslava Richtera i važan je doprinos povijesti hrvatske skulpture u 2. polovici 20. stoljeća. Ideja transformabilnog objekta sastavljenog od 10 000 pomičnih aluminijskih elemenata u mnogim je segmentima jedinstvena u kontekstu...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:308841/Details
Matična publikacija: Anali Galerije Antuna Augustinčića
28-29 (2010.), str. 249-270
Glavni autor: Magaš Bilandžić, Lovorka (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03554naa a2200253uu 4500
008 131105s2010 xx hrv|d
022 |a 0352-1826 
035 |a (CROSBI)492024 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 1055  |a Magaš Bilandžić, Lovorka 
245 1 0 |a Reljefometar Vjenceslava Richtera – odnos originala i varijante. Ideja transformabilnog objekta i njezine posljedice /  |c Magaš, Lovorka. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Vjenceslav Richter's Reliefmeter - the Original and a Variant. An Idea of a Transformable Object and Its Consequences 
300 |a 249-270  |f str. 
363 |a 28-29  |i 2010. 
500 |a Radi se o zborniku radova sa simpozija "Original u skulpturi" koji je održan u Klanjcu 2008. godine. 
520 |a Reljefometar zauzima značajno mjesto u arhitektonsko-plastičkom opusu Vjenceslava Richtera i važan je doprinos povijesti hrvatske skulpture u 2. polovici 20. stoljeća. Ideja transformabilnog objekta sastavljenog od 10 000 pomičnih aluminijskih elemenata u mnogim je segmentima jedinstvena u kontekstu onodobne produkcije kinetičke i konstruktivne umjetnosti koja je bila prisutna na izložbama "Novih tendencija", te zanimljiva za razmatranje odnosa originala i varijante, odnosno originalnosti umjetničkog djela. "Reljefometar I" nastao je 1963. i nalazi se na početku niza kasnijih varijanti u kojima je Richter tijekom 1960-ih i 1970-ih istraživao plastičko-prostorne odnose, te mijenjao odrednice djela (broj i izgled elemenata, način njihova povezivanja, tip okvira itd.) kako bi postigao što veći izlazak u prostor. Reljefometar se temelji na sistemu koji u sebi sadrži potencijalno beskonačan broj varijacija početne plastičke situacije i u mnogim je segmentima srodan istovremenoj ideji "otvorenog djela" Umberta Eca. Richter je u reljefometru postigao vrlo visok stupanj otvorenosti djela i potencijalne uloge gledatelja u stvaralačkom procesu s obzirom da je svaka intervencija na razini djelo – promatrač rezultirala novim izgledom rada (originalna varijacija). Promjene su varirale od nasumičnog i slučajnog interveniranja u epidermu djela do razrađenih i kontroliranih vizualnih sklopova u kojima su se ostvarivali novi plastički oblici i intervencije u prostor, a Richter je nastojao realizirati i kompjuterski pokrenut reljefometar s kojim bi se ostvario puni potencijal sistema (za izložbu "Art and Technology", 1969.). Reljefometar je značajno utjecao na ostale Richterove radove – bio je model za istraživanje odnosa koje je primjenjivao u arhitekturi, te polazište ostalih "skulptura sistema i velikog broja" (fiksnih sistemskih plastika i dinamičkog "Lamelometra"). U radu se reljefometar povezuje s Ecovim konceptom "otvorenog djela" i razmatra u kontekstu "Novih tendencija", a na temelju arhivskog istraživanja rekonstruira se povijest i razvoj ideje, uspostavlja tipologija različitih varijanti objekta, te iznose nova saznanja o fiksnim sistemskim skulpturama i neobjavljivanom "Lamelometru". 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301080-1079 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
693 |a Vjenceslav Richter, reljefometar, fiksna sistemska plastika, Lamelometar, sistemska arhitektura, Nove tendencije, otvoreno djelo  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Vjenceslav Richter, reliefmeter, fixed system sculpture, Lamellometer, system architecture, New Tendencies, open work  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Anali Galerije Antuna Augustinčića  |x 0352-1826  |g 28-29 (2010.), str. 249-270 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 308841  |d 308839