Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. Prilog ikonografiji krune na prikazima svetih kraljeva u zagrebačkoj katedrali

Karakterističan oblik krune na slikama s nekadašnjega oltara sv. Ladislava u zagrebačkoj katedrali (Ivan Eisenhart, oko 1690.) bio je povodom zanimljivoj ikonografskoj i povijesno – kulturnoj interpretaciji. Zvonimir Wyroubal u visokoj, zaobljenoj kruni isprva je vidio povijesnu interpretaciju krune...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:309326/Details
Matična publikacija: Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti
54 (2011), str. 177-186
Glavni autor: Šourek, Danko (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03370naa a2200241uu 4500
008 131105s2011 xx hrv|d
022 |a 0553-6707 
035 |a (CROSBI)545095 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 538  |a Šourek, Danko 
245 1 0 |a Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. Prilog ikonografiji krune na prikazima svetih kraljeva u zagrebačkoj katedrali /  |c Šourek, Danko. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Ad imitationem angelicae, apostolicaeque coronae Vngaricae. A Contribution to the Iconography of the Crown on the Images of the Holly Kings in Zagreb Cathedral 
300 |a 177-186  |f str. 
363 |a 54  |i 2011 
520 |a Karakterističan oblik krune na slikama s nekadašnjega oltara sv. Ladislava u zagrebačkoj katedrali (Ivan Eisenhart, oko 1690.) bio je povodom zanimljivoj ikonografskoj i povijesno – kulturnoj interpretaciji. Zvonimir Wyroubal u visokoj, zaobljenoj kruni isprva je vidio povijesnu interpretaciju krune hrvatskih narodnih vladara, a Anđela Horvat njezin neposredan uzor prepoznala je u kruni s relikvijara – poprsja sv. Stjepana kralja u riznici zagrebačke katedrale. Oba autora naglasila su, pri tome, simboličku važnost ove krune u očima suvremenikâ, tijekom povijesnim događajima bogatoga XVII. stoljeća. Relikvijar sv. Stjepana u Zagreb je – kao dar kardinala Francesca Barberinija – pristigao iz Rima 1635. godine. Donositelj vrijednoga dara, povjesničar, bosanski biskup i zagrebački kanonik Ivan Tomko Mrnavić, događaj je zabilježio u knjižici (De sacris Ecclesiarum ornamentis) izdanoj u Rimu već iste godine (1635.), napomenuvši kako je kruna relikvijara izrađena »po uzoru na anđeosku i apostolsku krunu Ugarske«, te je »izvrstan i profinjen rimski rad koji ničim ne zaostaje za samim relikvijarom«. Oblikovni uzor krune relikvijara moguće je, međutim, pronaći u kruni rimskoga prefekta, specifičnom ceremonijalnom pokrivalu za glavu s kakvim se u Rimu učestalo susrećemo upravo tijekom tridesetih godina XVII. stoljeća. Ovu je krunu – u njezinu najraskošnijem obliku – za rimskoga prefekta Taddea Barberinija, brata kardinala Francesca i nećaka pape Urbana VIII., u to vrijeme osmislio slavni arhitekt i slikar Pietro da Cortina. U ikonografskom pogledu kruna zagrebačkoga relikvijara znatno je bliža »anđeoskoj i apostolskoj kruni Ugarske«, odnosno njezinu opisu u suvremenom djelu Pétera Révaya, De sacræ Coronæ Regni Hungariæ (1613.), ponavljajući pri tome iste pogreške u odnosu na stvarni izgled ugarske Krune sv. Stjepana. Kao zanimljiv spoj tradicije i suvremenosti, ona je na odigrala značajnu ulogu u formiranju specifične lokalne ikonografije svetih kraljeva Stjepana i Ladislava kao zaštitnika i osnivača Zagrebačke biskupije. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1012654-1073 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
693 |a Ugarska kruna, angelica et apostolica corona, sv. Stjepan kralj, Ivan Tomko Mrnavić, Francesco Barberini, zagrebačka katedrala  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Holy Crown of Hungary, angelica et apostolica corona, St Stephen King of Hungary, Ivan Tomko Mrnavić, Francesco Barberini, Zagreb Cathedral  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Peristil : zbornik radova za povijest umjetnosti  |x 0553-6707  |g 54 (2011), str. 177-186 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 309326  |d 309324