Antipetrarkizam i de(kon)strukcija pastorale u ‘gorkoj Arkadiji' Shakespearea i Držića

Analiza i usporedba dviju pastoralnih komedija, Shakespeareove komedije "Kako vam drago" i Držićeva "Grižule", opravdana i često isticanom pripadnošću njihovih djela manirističkoj poetici, otkriva slične strategije uz pomoć kojih oba dramska teksta na tipično maniristički način t...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:309992/Details
Matična publikacija: Umjetnost riječi : časopis za znanost o književnosti
LII. (2008), 3-4 ; str. 151-177
Glavni autor: Grgić, Kristina (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02353naa a2200241uu 4500
008 131105s2008 xx hrv|d
022 |a 0503-1583 
035 |a (CROSBI)613784 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 683  |a Grgić, Kristina 
245 1 0 |a Antipetrarkizam i de(kon)strukcija pastorale u ‘gorkoj Arkadiji' Shakespearea i Držića /  |c Grgić, Kristina. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Antipetrarchism and de(con)struction of pastoral in the 'bitter Arcady' of Shakespeare and Držić 
300 |a 151-177  |f str. 
363 |a LII.  |b 3-4  |i 2008 
520 |a Analiza i usporedba dviju pastoralnih komedija, Shakespeareove komedije "Kako vam drago" i Držićeva "Grižule", opravdana i često isticanom pripadnošću njihovih djela manirističkoj poetici, otkriva slične strategije uz pomoć kojih oba dramska teksta na tipično maniristički način transformiraju već pomalo istrošenu literarnu konvenciju pastorale. Ne samo da u njima pastoralni locus amoenus prestaje biti idealizirani prostor «zlatnoga doba» i načela ugode, nego se i ljubavna poezija, kao nerazdvojni dio pastoralno-petrarkističkog kompleksa, podvrgava antipetrarkističkoj kritici, koja postaje i važno uporište manirističke de(kon)strukcije pastorale. Kritika petrarkističke poezije kao literarne značenjske prakse postaje oblik osporavanja referencijalnosti kako same poezije, tako i jezika općenito i istovremeno daje naslutiti da su ljubavni odnosi ustupili mjesto Girardovoj «mimetičkoj žudnji», kao ambivalentnom odnosu ljubavi i zavisti prema objektu-uzoru vlastite žudnje. Rušenjem povjerenja u alegoriju ljubavi destabilizira se ne samo otprije narušeni odnos između zbilje i fikcije u ovim pastoralnim komedijama, nego i mjesto i funkcija Držićeve i Shakespeareove pastorale u kulturnoj gramatici renesansnog društva. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0788 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a Marin Držić, William Shakespeare, antipetrarkizam, pastorala, manirizam, mimetička žudnja  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Marin Držić, William Shakespeare, antipetrarchism, pastoral, mannerism, mimetic desire  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Umjetnost riječi : časopis za znanost o književnosti  |x 0503-1583  |g LII. (2008), 3-4 ; str. 151-177 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 309992  |d 309990