Antipetrarkizam i de(kon)strukcija pastorale u ‘gorkoj Arkadiji' Shakespearea i Držića
Analiza i usporedba dviju pastoralnih komedija, Shakespeareove komedije "Kako vam drago" i Držićeva "Grižule", opravdana i često isticanom pripadnošću njihovih djela manirističkoj poetici, otkriva slične strategije uz pomoć kojih oba dramska teksta na tipično maniristički način t...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:309992/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Umjetnost riječi : časopis za znanost o književnosti LII. (2008), 3-4 ; str. 151-177 |
Glavni autor: | Grgić, Kristina (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02353naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2008 xx hrv|d | ||
022 | |a 0503-1583 | ||
035 | |a (CROSBI)613784 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 683 |a Grgić, Kristina | |
245 | 1 | 0 | |a Antipetrarkizam i de(kon)strukcija pastorale u ‘gorkoj Arkadiji' Shakespearea i Držića / |c Grgić, Kristina. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Antipetrarchism and de(con)struction of pastoral in the 'bitter Arcady' of Shakespeare and Držić | |
300 | |a 151-177 |f str. | ||
363 | |a LII. |b 3-4 |i 2008 | ||
520 | |a Analiza i usporedba dviju pastoralnih komedija, Shakespeareove komedije "Kako vam drago" i Držićeva "Grižule", opravdana i često isticanom pripadnošću njihovih djela manirističkoj poetici, otkriva slične strategije uz pomoć kojih oba dramska teksta na tipično maniristički način transformiraju već pomalo istrošenu literarnu konvenciju pastorale. Ne samo da u njima pastoralni locus amoenus prestaje biti idealizirani prostor «zlatnoga doba» i načela ugode, nego se i ljubavna poezija, kao nerazdvojni dio pastoralno-petrarkističkog kompleksa, podvrgava antipetrarkističkoj kritici, koja postaje i važno uporište manirističke de(kon)strukcije pastorale. Kritika petrarkističke poezije kao literarne značenjske prakse postaje oblik osporavanja referencijalnosti kako same poezije, tako i jezika općenito i istovremeno daje naslutiti da su ljubavni odnosi ustupili mjesto Girardovoj «mimetičkoj žudnji», kao ambivalentnom odnosu ljubavi i zavisti prema objektu-uzoru vlastite žudnje. Rušenjem povjerenja u alegoriju ljubavi destabilizira se ne samo otprije narušeni odnos između zbilje i fikcije u ovim pastoralnim komedijama, nego i mjesto i funkcija Držićeve i Shakespeareove pastorale u kulturnoj gramatici renesansnog društva. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-0000000-0788 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a Marin Držić, William Shakespeare, antipetrarkizam, pastorala, manirizam, mimetička žudnja |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Marin Držić, William Shakespeare, antipetrarchism, pastoral, mannerism, mimetic desire |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Umjetnost riječi : časopis za znanost o književnosti |x 0503-1583 |g LII. (2008), 3-4 ; str. 151-177 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 2 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 309992 |d 309990 |