Alegorija onostranih putovanja u srednjovjekovnoj književnosti
U radu se na korpusu eshatoloških vizija zasvjedočenih i u hrvatskoj srednjovjekovnoj književnosti istražuju alegorijski elementi u stvaranju topografije zagrobnoga svijeta i alegorijsko tumačenje onostranih putovanja. Iako je vrhunac vizionarske tradicije Danteovo alegorijsko putovanje, vizije onos...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:310057/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Nova Croatica 6 (2012), 6 ; str. 129-169 |
Glavni autor: | Grmača, Dolores (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02623naa a2200253uu 4500 | ||
---|---|---|---|
005 | 20150109080110.0 | ||
008 | 131105s2012 xx hrv|d | ||
022 | |a 1846-8292 | ||
035 | |a (CROSBI)619035 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 571 |a Grmača, Dolores | |
245 | 1 | 0 | |a Alegorija onostranih putovanja u srednjovjekovnoj književnosti / |c Grmača, Dolores. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Allegory of the Otherworldly Journeys in Medieval Literature | |
300 | |a 129-169 |f str. | ||
363 | |a 6 |b 6 |i 2012 | ||
520 | |a U radu se na korpusu eshatoloških vizija zasvjedočenih i u hrvatskoj srednjovjekovnoj književnosti istražuju alegorijski elementi u stvaranju topografije zagrobnoga svijeta i alegorijsko tumačenje onostranih putovanja. Iako je vrhunac vizionarske tradicije Danteovo alegorijsko putovanje, vizije onostranosti koje mu prethode ne mogu se svrstati u žanr alegorije. Budući da je alegorija izuzetno važna i na kompozicijskoj i na hermeneutičkoj razini takvih tekstova, može se govoriti o alegoriji putovanja. Važnost književnog žanra vizija odražava se i u utjecaju na kršćansku eshatologiju, teološku disciplinu, i posebice na pučku duhovnost u kojoj je do danas velikim dijelom zadržan imaginarij onostranosti kakav je nastao u vizionarskoj tradiciji. Putovanje prostorima onostranosti prikazano je poput putopisa: slikama ovostranog putovanja. Sve eshatološke vizije u hrvatskome srednjovjekovlju imaju istu strukturu: putovanje – povratak i sve ističu važnost unutarnje preobrazbe, unutarnjeg odraza onostranog na ovozemaljsko putovanje. Iako vizije govore o eshatološkoj stvarnosti, izostaju teme poput Kristova ponovnog dolaska (paruzija), Posljednji sud, uskrsnuće tijela. Vizije u središte stavljaju događaj čovjekove osobne smrti i nastavak života u zagrobnome svijetu, alegorijski opis topografije onostranosti, kao i način budućeg bivanja. Takav je antropocentrični pristup u suvremenoj eshatologiji zamijenjen kristološkim, ali je put sigurna stizanja u raj ostao isti: činiti dobra djela – spas na onome svijetu zaslužuje se na ovome. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301070-1057 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a alegorija putovanja, srednjovjekovne vizije, zagrobni život, čistilište, pakao, raj, topografija onostranosti |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a allegory of journey, medieval visions, the world beyond, purgatory, hell, heaven, otherworldliness topography |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Nova Croatica |x 1846-8292 |g 6 (2012), 6 ; str. 129-169 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 2 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 310057 |d 310055 |