Uvijeni prijekor učitelju: Halerov kročeanizam u radu o Leopardiju

Po mišljenju hrvatske književne kritike, Halerov pristup hrvatskim piscima što ih je proučavao dosljedno primjenjuje temeljne postavke Croceove estetike izraza ili intuicije. Ta se dosljednost podjednako očituje u Halerovim studijama o Vittoriji Aganoor, Pascoliju i D'Annunziju. Međutim, u H...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:310943/Details
Matična publikacija: Hrvatsko-talijanski književni odnosi. Knjiga VIII
Knjiga VIII. projekta Zavoda za znanost o književnosti: Hrvatsko-talijanski književni odnosi
Glavni autor: Čale, Morana (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02856naa a2200241uu 4500
008 131111s2002 xx hrv|d
020 |a 953175-171-4 
035 |a (CROSBI)117474 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Čale, Morana 
245 1 0 |a Uvijeni prijekor učitelju: Halerov kročeanizam u radu o Leopardiju /  |c Čale, Morana. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a An Oblique Reproach to the Master: Haler's Croceanism in his essay on Leopardi 
300 |a 567  |f str. 
520 |a Po mišljenju hrvatske književne kritike, Halerov pristup hrvatskim piscima što ih je proučavao dosljedno primjenjuje temeljne postavke Croceove estetike izraza ili intuicije. Ta se dosljednost podjednako očituje u Halerovim studijama o Vittoriji Aganoor, Pascoliju i D'Annunziju. Međutim, u Halerovu članku o poeziji Giacoma Leopardija Croceovo se ime ne spominje, premda se modaliteti argumentacije, analize i vrednovanja načelno ne razlikuju od tipičnoga Croceova obrasca, koji uključuje niz navoda pojedinih dijelova proučavanoga teksta odnosno njihovih parafraza, kojima kritičar pokazuje empatiju između vlastite i pjesnikove subjektivnosti, te, kao što su zapazili već i Croceu suvremeni kritičari, ushićene usklike kojima se izdvojene sintagmatske ili metričke čestice teksta vrednuju poglavito na temelju osobitosti slika koje prevode dotične sadržaje, što ih Croce i njegovi sljedb enici određuju epitetima kao što su "univerzalno", "kozmičko", "uzvišeno", "lirsko", "plastično prikazano" i sl. Kako Halerov napis o Leopardiju potječe iz 1924, godine koja slijedi nakon objavljivanja Croceova eseja o Leopardiju u slavnoj knjizi Poesia e non Poesia (Bari, 1923), koji se prethodno pojavio i u časopisu Critica (1922), pa ga je Haler zacijelo morao poznavati, činjenica da se sudovi talijanskoga i hrvatskoga kritičara stubokom razlikuju nagoviješta Halerovu potrebu da se distancira od Učiteljeva stava i da Leopardijevo pjesništvo procjenjuje samostalno, s prešutnim osporavanjem prema Croceovu postupku, koji grubim biologizmom i biografizmom krši vlastite proklamirane zasade svoje estetičke koncepcije. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130408 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130998 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a polemika protiv dogmatizma Croceove estetike izraza  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a polemical discussion of the dogmatism of Croce's aesthetics of expression  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Hrvatsko-talijanski književni odnosi. Knjiga VIII,  |d Zagreb : Zavod za znanost o književnosti Filozofskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2002.  |k Knjiga VIII. projekta Zavoda za znanost o književnosti: Hrvatsko-talijanski književni odnosi  |n Zorić, Mate  |z 953-175-171-4  |g str. 567 
942 |c POG  |t 1.16.1  |u 1  |z Znanstveni 
999 |c 310943  |d 310941