Ljubavna lirika Nikole Nalješkovića
U ljubavnoj lirici dubrovačkoga književnika Nikole Nalješkovića (oko 1505– 1587) može se govoriti o nizu svojstava koja stoje u skladu sa specifičnom crtom što se u ostatku njegova opusa, prije svega u maskeratama i dramskim djelima, nazivlje "realističnošću", mimetičnim impulsom ili zanim...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312066/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Poslanje filologa : zbornik radova povodom 70. rođendana Mirka Tomasovića 924 |
Glavni autor: | Bogdan, Tomislav (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 02796naa a22002297u 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131111s2008 ci hrv|d | ||
020 | |a 978953-175-314-2 | ||
035 | |a (CROSBI)401038 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 494 |a Bogdan, Tomislav | |
245 | 1 | 0 | |a Ljubavna lirika Nikole Nalješkovića / |c Tomislav, Bogdan. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Nikola Nalješković's amorous lyric poetry | |
300 | |a 543-556 |f str. | ||
520 | |a U ljubavnoj lirici dubrovačkoga književnika Nikole Nalješkovića (oko 1505– 1587) može se govoriti o nizu svojstava koja stoje u skladu sa specifičnom crtom što se u ostatku njegova opusa, prije svega u maskeratama i dramskim djelima, nazivlje "realističnošću", mimetičnim impulsom ili zanimanjem za svakodnevicu. Nalješkovića tako u ljubavnim pjesmama zaokuplja fingiranje govornoga, neposrednog obraćanja voljenoj ženi, simuliranje epistolarne komunikacije, osvješćivanje materijalnosti poruke i konstruiranje tematskih situacija koje nalikuju mogućim, vjerojatnim zbivanjima. Te strategije što ih Nalješković primjenjuje u svojoj ljubavnoj lirici ne mogu biti opravdanje za njezina biografistička čitanja, odnosno one nisu pokazatelj autobiografskih namjera ili neposredne praktične funkcije pjesničke poruke, nego posljedica Nalješkovićeva "realističkog" impulsa. Riječ je o autorovoj intervenciji u mehanizme onodobne ljubavne lirike koji stvaraju generički privid autobiografske intime, intervenciji koja je u skladu s "realističnošću" iz ostatka njegova opusa. Nalješkovića su zaokupljali različiti problemi komunikacije, osobito takve koja je onemogućena u svome neposrednom, usmenom obliku. Njegova je ljubavna lirika potonula u kolokvijalizam ; zaljubljenikovi iskazi primjetno su razgovorniji i bliži izvanknjiževnoj komunikaciji nego u ostalih dubrovačkih autora. Pritom se Nalješković ne osjeća obvezanim samo Petrarkinom ljubavnom lirikom i petrarkizmom, već i domaćom, dubrovačkom književnom tradicijom, u kojoj je izrazito zastupljen jedan drugi ljubavni diskurz – srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, sa svojim konceptom pravednosti u ljubavi, odnosno konceptom amorozne službe i traženja odgovarajuće naknade. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301070-1057 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a petrarkizam, srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, "realističnost", kolokvijalizam |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Petrarchism, medieval semantics of courtly love, "realism", colloquial language |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Poslanje filologa : zbornik radova povodom 70. rođendana Mirka Tomasovića |d Zagreb : FF press, 2008. |h 924 |n Bogdan, Tomislav ; Pavlović, Cvijeta |z 9789531753142 |g str. 543-556 | |
942 | |c POG |t 1.16.1 |u 2 |z Znanstveni | ||
999 | |c 312066 |d 312064 |