Ljubavna lirika Nikole Nalješkovića

U ljubavnoj lirici dubrovačkoga književnika Nikole Nalješkovića (oko 1505– 1587) može se govoriti o nizu svojstava koja stoje u skladu sa specifičnom crtom što se u ostatku njegova opusa, prije svega u maskeratama i dramskim djelima, nazivlje "realističnošću", mimetičnim impulsom ili zanim...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:312066/Details
Matična publikacija: Poslanje filologa : zbornik radova povodom 70. rođendana Mirka Tomasovića
924
Glavni autor: Bogdan, Tomislav (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02796naa a22002297u 4500
008 131111s2008 ci hrv|d
020 |a 978953-175-314-2 
035 |a (CROSBI)401038 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 494  |a Bogdan, Tomislav 
245 1 0 |a Ljubavna lirika Nikole Nalješkovića /  |c Tomislav, Bogdan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Nikola Nalješković's amorous lyric poetry 
300 |a 543-556  |f str. 
520 |a U ljubavnoj lirici dubrovačkoga književnika Nikole Nalješkovića (oko 1505– 1587) može se govoriti o nizu svojstava koja stoje u skladu sa specifičnom crtom što se u ostatku njegova opusa, prije svega u maskeratama i dramskim djelima, nazivlje "realističnošću", mimetičnim impulsom ili zanimanjem za svakodnevicu. Nalješkovića tako u ljubavnim pjesmama zaokuplja fingiranje govornoga, neposrednog obraćanja voljenoj ženi, simuliranje epistolarne komunikacije, osvješćivanje materijalnosti poruke i konstruiranje tematskih situacija koje nalikuju mogućim, vjerojatnim zbivanjima. Te strategije što ih Nalješković primjenjuje u svojoj ljubavnoj lirici ne mogu biti opravdanje za njezina biografistička čitanja, odnosno one nisu pokazatelj autobiografskih namjera ili neposredne praktične funkcije pjesničke poruke, nego posljedica Nalješkovićeva "realističkog" impulsa. Riječ je o autorovoj intervenciji u mehanizme onodobne ljubavne lirike koji stvaraju generički privid autobiografske intime, intervenciji koja je u skladu s "realističnošću" iz ostatka njegova opusa. Nalješkovića su zaokupljali različiti problemi komunikacije, osobito takve koja je onemogućena u svome neposrednom, usmenom obliku. Njegova je ljubavna lirika potonula u kolokvijalizam ; zaljubljenikovi iskazi primjetno su razgovorniji i bliži izvanknjiževnoj komunikaciji nego u ostalih dubrovačkih autora. Pritom se Nalješković ne osjeća obvezanim samo Petrarkinom ljubavnom lirikom i petrarkizmom, već i domaćom, dubrovačkom književnom tradicijom, u kojoj je izrazito zastupljen jedan drugi ljubavni diskurz – srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, sa svojim konceptom pravednosti u ljubavi, odnosno konceptom amorozne službe i traženja odgovarajuće naknade. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301070-1057 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a petrarkizam, srednjovjekovna semantika dvorske ljubavi, "realističnost", kolokvijalizam  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Petrarchism, medieval semantics of courtly love, "realism", colloquial language  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Poslanje filologa : zbornik radova povodom 70. rođendana Mirka Tomasovića  |d Zagreb : FF press, 2008.  |h 924  |n Bogdan, Tomislav ; Pavlović, Cvijeta  |z 9789531753142  |g str. 543-556 
942 |c POG  |t 1.16.1  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 312066  |d 312064