Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata
Lik rimskog boga Merkura često se javljao u europskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata u oglašavanju velikih međunarodnih sajmova za koje je bio dvostruko simbolički prikladan – kao zaštitnik trgovine i prometa, te glasnik bogova, odnosno prenositelj vijesti. U hrvatskom grafičkom dizajnu...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:313197/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića" Milinović, Dino ; Belamarić, Joško |
Glavni autor: | Magaš Bilandžić, Lovorka (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 03026naa a2200229uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131111s2012 xx hrv|d | ||
020 | |a 9789537875015 | ||
035 | |a (CROSBI)613975 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 1055 |a Magaš Bilandžić, Lovorka | |
245 | 1 | 0 | |a Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata / |c Magaš Bilandžić, Lovorka. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a The figure of Mercury in Croatian Graphic Design between the Two World Wars | |
300 | |a 169-184 |f str. | ||
520 | |a Lik rimskog boga Merkura često se javljao u europskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata u oglašavanju velikih međunarodnih sajmova za koje je bio dvostruko simbolički prikladan – kao zaštitnik trgovine i prometa, te glasnik bogova, odnosno prenositelj vijesti. U hrvatskom grafičkom dizajnu Merkur i njegovi atributi (krilate sandale i šešir, te kaducej) sustavno su se koristili od 1920-ih u oblikovanju vizualnog identiteta gospodarskih manifestacija (Zagrebački zbor) i stručne periodike, oglasima i reklamnim kampanjama za pojedinačne proizvode ili usluge, te poštanskim markama i ostalim oblicima akcijedencijskog tiska. U radu je posebna pažnja posvećena reklamnom djelovanju međunarodnog sajma Zagrebački zbor. Merkurov lik se od 1922. redovito javljao u rješenjima za plakate i popratne materijale zbora, a zahvaljujući voditelju Propagandističkog odjela ZZ Pavlu Bolkovcu kombinacija krilatog šešira (petasusa) i početnih slova sajma (ZZ) postala je zaštitnim znakom manifestacije. Tijekom međuratnog perioda za motivom Merkura posezali su brojni autori zborskih plakata – Atelijer Fortuna, Sergije Glumac, Ljubo Babić, Atelijer Tri, Emil Vičić, Petar Kocjančič i dr. Dijapazon njihovih rješenja varirao je od doslovnih i narativnih prikaza do modernih i stiliziranih, a primjenjivali su stilske obrasace različite provenijencije – od art décoa i neoklasicizma do avangardnog leksika. Njihovi realizirani plakati s Merkurovim likom reprezentativni su uzorci vizualne kulture svoga vremena i složene metajezičke strukture koje uspješnim grafičkim oblikovanjem, odnosom riječi i slike, te načinom prikazivanja ukazuju na mnoge važne trenutke iz povijesti Zagrebačkog zbora – od npr. održavanja prvog božićnog sajma (Ljubo Babić, 1927.) do preseljenja na novu lokaciju (Emil Vičić, 1937). | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301080-1079 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.05 | ||
693 | |a Merkur, Zagrebački zbor (ZZ), grafički dizajn, reklama, plakati |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a Mercury, Zagreb Fair (ZZ), graphic design, advertising, posters |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića" |d Zagreb : Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2012 |n Milinović, Dino ; Belamarić, Joško |z 9789537875013 |g str. 169-184 | |
942 | |c POG |t 1.08 |u 2 |z Znanstveni | ||
999 | |c 313197 |d 313195 |