Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata

Lik rimskog boga Merkura često se javljao u europskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata u oglašavanju velikih međunarodnih sajmova za koje je bio dvostruko simbolički prikladan – kao zaštitnik trgovine i prometa, te glasnik bogova, odnosno prenositelj vijesti. U hrvatskom grafičkom dizajnu...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:313197/Details
Matična publikacija: Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića"
Milinović, Dino ; Belamarić, Joško
Glavni autor: Magaš Bilandžić, Lovorka (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03026naa a2200229uu 4500
008 131111s2012 xx hrv|d
020 |a 9789537875015 
035 |a (CROSBI)613975 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 1055  |a Magaš Bilandžić, Lovorka 
245 1 0 |a Lik Merkura u hrvatskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata /  |c Magaš Bilandžić, Lovorka. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a The figure of Mercury in Croatian Graphic Design between the Two World Wars 
300 |a 169-184  |f str. 
520 |a Lik rimskog boga Merkura često se javljao u europskom grafičkom dizajnu između dva svjetska rata u oglašavanju velikih međunarodnih sajmova za koje je bio dvostruko simbolički prikladan – kao zaštitnik trgovine i prometa, te glasnik bogova, odnosno prenositelj vijesti. U hrvatskom grafičkom dizajnu Merkur i njegovi atributi (krilate sandale i šešir, te kaducej) sustavno su se koristili od 1920-ih u oblikovanju vizualnog identiteta gospodarskih manifestacija (Zagrebački zbor) i stručne periodike, oglasima i reklamnim kampanjama za pojedinačne proizvode ili usluge, te poštanskim markama i ostalim oblicima akcijedencijskog tiska. U radu je posebna pažnja posvećena reklamnom djelovanju međunarodnog sajma Zagrebački zbor. Merkurov lik se od 1922. redovito javljao u rješenjima za plakate i popratne materijale zbora, a zahvaljujući voditelju Propagandističkog odjela ZZ Pavlu Bolkovcu kombinacija krilatog šešira (petasusa) i početnih slova sajma (ZZ) postala je zaštitnim znakom manifestacije. Tijekom međuratnog perioda za motivom Merkura posezali su brojni autori zborskih plakata – Atelijer Fortuna, Sergije Glumac, Ljubo Babić, Atelijer Tri, Emil Vičić, Petar Kocjančič i dr. Dijapazon njihovih rješenja varirao je od doslovnih i narativnih prikaza do modernih i stiliziranih, a primjenjivali su stilske obrasace različite provenijencije – od art décoa i neoklasicizma do avangardnog leksika. Njihovi realizirani plakati s Merkurovim likom reprezentativni su uzorci vizualne kulture svoga vremena i složene metajezičke strukture koje uspješnim grafičkim oblikovanjem, odnosom riječi i slike, te načinom prikazivanja ukazuju na mnoge važne trenutke iz povijesti Zagrebačkog zbora – od npr. održavanja prvog božićnog sajma (Ljubo Babić, 1927.) do preseljenja na novu lokaciju (Emil Vičić, 1937). 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301080-1079 
546 |a HRV 
690 |a 6.05 
693 |a Merkur, Zagrebački zbor (ZZ), grafički dizajn, reklama, plakati  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Mercury, Zagreb Fair (ZZ), graphic design, advertising, posters  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Metamorfoze mita. Mitologija u umjetnosti od srednjeg vijeka do moderne. Zbornik radova znanstvenog skupa "Dani Cvita Fiskovića"  |d Zagreb : Odsjek za povijest umjetnosti Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, 2012  |n Milinović, Dino ; Belamarić, Joško  |z 9789537875013  |g str. 169-184 
942 |c POG  |t 1.08  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 313197  |d 313195