Neproduktivna ravnoteža moći: zašto nema kompromisa “socijalnih partnera” u Hrvatskoj i zašto je malo vjerojatno da će ga uskoro biti

Tijekom prve polovine 1990-ih oblikovane su glavne karakteristike sustava industrijskih odnosa u Republici Hrvatskoj te se one u posljednjih 15-ak godina nisu značajnije mijenjale. Jedno od obilježja tog sustava jest stalna deklarativna težnja „socijalnih partnera“ za kompromisnim rješavanjem sporni...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:313267/Details
Matična publikacija: "Uloga sindikata u suvremenome društvu" : zbornik radova okruglog stola održanog 23. studenog 2012. godine na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu
168
Glavni autor: Bagić, Dragan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 04738naa a2200241uu 4500
005 20140120150411.0
008 131111s2013 xx hrv|d
020 |a 13 978953-6025-69-5 
035 |a (CROSBI)622588 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 542  |a Bagić, Dragan 
245 1 0 |a Neproduktivna ravnoteža moći: zašto nema kompromisa “socijalnih partnera” u Hrvatskoj i zašto je malo vjerojatno da će ga uskoro biti /  |c Bagić, Dragan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Unproductive Balance of Power: Why there is no compromise between "Social Partners" in Croatia and why it is unlikely that it will be soon established 
300 |a 15-35  |f str. 
520 |a Tijekom prve polovine 1990-ih oblikovane su glavne karakteristike sustava industrijskih odnosa u Republici Hrvatskoj te se one u posljednjih 15-ak godina nisu značajnije mijenjale. Jedno od obilježja tog sustava jest stalna deklarativna težnja „socijalnih partnera“ za kompromisnim rješavanjem spornih pitanja regulacije industrijskih odnosa, tržišta rada i (makro)ekonomske politike. No, tijekom tih 15-ak godina malo je primjera uspješnih kompromisa među sva tri aktera industrijskih odnosa (država/političke elite, poslodavci i sindikati). Zbog izostanka kompromisnog dogovora među akterima industrijskih odnosa sporna pitanja se ili rješavaju „preko koljena“ političkom voljom države (što za posljedicu ima otpor u provedbi od strane druga dva aktera ili pak česte izmjene propisa) ili se rješavanje spornih pitanja stalno prolongira (što za posljedicu ima „vječno“ bavljenje istim pitanjima). Za navedeno stanje nude se različita objašnjenja, ovisno o kutu gledanja i interesima onih koji objašnjenja nude. Često se kao objašnjenje navodi slabost i razjedinjenost sindikata koji, zbog toga, nemaju snage izvršiti pritisak na poslodavce i državu. Na tom tragu je i teza o kontinuiranom pogodovanju države interesima poslodavaca. Može se sresti i teza o nedostatku „kulture socijalnog dijaloga“, što je mana koja se često pripisuje sa sindikalne strane političkim elitama i poslodavcima. Predstavnici sindikata su nerijetko od strane poslodavaca percipirani previše tvrdoglavim i neupućenim u suvremene gospodarske trendove. Poslodavci i sindikalni čelnici će političkim elitama predbacivati autoritarnost i zatvorenost spram inicijativa i interesa „socijalnih partnera“, itd. Rad nudi drugačije objašnjenje izostanka kompromisnog rješavanja spornih pitanja među „socijalnim partnerima“. Kroz analizu organizacijskih i strukturnih obilježja sve tri strane tripartitnog socijalnog dijaloga, u radu se nastoje prepoznati ona strukturna obilježja svake od strana koja povoljno utječu na mogućnost sklapanja kompromisnih aranžmana te ona obilježja koja smanjuju tu vjerojatnost. U rad se na sve tri strane prepoznaju značajna organizacijska i strukturna svojstva koja aktere tripartitnog dijaloga čine nesposobnim za preuzimanje rizika ulaska u kompromisne aranžmane, odnosno obilježja koja pojedine aktere čini nevjerodostojnim partnerima za preostala dva aktera. Te slabosti rezultiraju ravnotežom moći meću akterima socijalnog dijaloga. Ravnoteža moći podrazumijeva da svaki od aktera raspolaže određenom količinom moći u odnosu na druga dva aktera te da niti jedan od njih nije znatno jači ili slabiji od preostala dva. No, ta ravnoteža moći se nalazi na takvoj razini koja ne omogućava ulazak u kompromisne aranžmane, te je zbog toga neproduktivna. Naime, kompromisni aranžmani zahtijevaju određenu razinu unutarnje konsolidiranost te određenu razinu moći prema drugim akterima. U radu se raspravlja teza kako niti jedan od aktera nacionalnog tripartitnog dijaloga ne zadovoljava oba kriterija, što rezultira strukturnim preprekama za stvaranje kompromisnih aranžmana oko spornih pitanja politike tržišta rada, industrijskih odnosa te općenito ekonomske politike. 
546 |a HRV 
690 |a 5.01 
690 |a 5.05 
693 |a socijalni dijalog, gospodarsko-socijalno vijeće, sindikati, poslodavci, država, strukturne prepreke za socijalni konsenzus  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Social Dialogue, Economic and Social Council, unions, employers, government, structural barriers to social consensus  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t "Uloga sindikata u suvremenome društvu" : zbornik radova okruglog stola održanog 23. studenog 2012. godine na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu /   |d Zagreb : Ekonomski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 2013.  |h 168  |n urednice Nina Vokić Pološki, Alka Obadić.  |z 9789536025695  |g str. 15-35  |a Okrugli stol "Uloga sindikata u suvremenome društvu" (2012 ; Zagreb) 
942 |c RZB  |t 1.08  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 313267  |d 313265