Odvojene škole-podijeljeno društvo: može li škola pridonijeti socijalnoj integraciji zajednice nakon rata?
Zajednice se nakon rata suočavaju s izazovima ponovne izgradnje povjerenja i uspostave odnosa koji će omogućiti njeno normalno funkcioniranje. Kroz iste izazove i teškoće prolazi i grad Vukovar u kojem i dalje žive i Hrvati i Srbe, ali su njihovi socijalni odnosi opterećeni ratnim zbivanjima i izvan...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:315043/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
XV. Dani psihologije u Zadru, Zadar, 25. – ; 27. svibanj. Sažeci priopćenja Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2006 |
Glavni autori: | Čorkalo Biruški, Dinka (-), Ajduković, Dean (Author) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 03989naa a2200229uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131111s2006 xx 1 hrv|d | ||
035 | |a (CROSBI)269392 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Čorkalo Biruški, Dinka | |
245 | 1 | 0 | |a Odvojene škole-podijeljeno društvo: može li škola pridonijeti socijalnoj integraciji zajednice nakon rata? / |c Čorkalo Biruški, Dinka ; Ajduković, Dean. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Separate schools-divided society: can school contribute to post-war community reconstruction | |
300 | |a 76 |f str. | ||
520 | |a Zajednice se nakon rata suočavaju s izazovima ponovne izgradnje povjerenja i uspostave odnosa koji će omogućiti njeno normalno funkcioniranje. Kroz iste izazove i teškoće prolazi i grad Vukovar u kojem i dalje žive i Hrvati i Srbe, ali su njihovi socijalni odnosi opterećeni ratnim zbivanjima i izvan formalne sfere svedeni na minimum. Ova je podjela na život u odijeljenim etnički zajednicama vidljiva u svim sferama socijalnog života, a proteže se i na područje školovanja. Djeca u Vukovaru idu u odvojene razrede, podijeljena su na temelju jezika, odnosno etničke pripadnosti, a nastava se odvija ili na hrvatskom jeziku ili na srpskom jeziku i pismu. I premda hrvatska zakonska regulativa predviđa mogućnost posebnih oblika školovanja pripadnika nacionalnih manjina, način na koji se ta mogućnost u Vukovaru i drugim dijelovima Podunavlja provodi u praksi znači potpuno odijeljeno školovanje djece iz hrvatske i srpske etničke zajednice. Ne dovodeći u pitanje pravo djece, pripadnika manjina, na posebne oblike školovanja, otvara se problem njegove organizacije. Način na koji je školovanje danas u Podunavlju organizirano priječi temeljni uvjet za normalizaciju međugrupnih odnosa u budućnosti – međusoban kontakt djece u školi, u njihovom najprirodnijem okruženju. Teškoća je time veća što unutargrupni pritisak svake od etničkih zajednica ne podržava druženje djece niti izvan školskih uvjeta: svakodnevni, uobičajeni kontakt, zasnovan na recipročnosti i jednakom statusu, koji djeci omogućava upoznavanje i prijateljevanje s vršnjacima iz druge grupe, tako je gotovo u potpunosti onemogućen. Prateći ovu zajednicu više od tri godine, u mnogim smo prilikama čuli roditelje iz obje etničke zajednice da izražavaju nezadovoljstvo razdvojenošću djece (i) u školama. Stoga je ovo istraživanje poduzeto da bi se utvrdili stavovi učenika, njihovih roditelja i nastavnika (N = 1784) u osnovnim i srednjim školama u Vukovaru prema odijeljenom i zajedničkom školovanju djece, te njihova percepcija međugrupnih odnosa u zajednici nakon rata. Obuhvaćeno je nekoliko aspekata stavova prema školovanju: vrijednost obrazovanja za život pojedinca, stavovi prema integraciji škola i prema općoj socijalnog integraciji djece različitog etničkog porijekla, stavovi prema vjeronauku u školama, te stavovi prema multikulturalizmu. Dobiveni će se rezultati raspraviti pod vidom različitih mogućnosti integracije školovanja uz poštivanje prava manjine na posebne oblike obrazovanja, složenosti međugrupnih odnosa u zajednici pogođenoj ratom i mogućnosti za socijalnu rekonstrukciju ove podijeljene zajednice. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 0130485 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 5.06 | ||
693 | |a školovanje, manjinsko školovanje, stavovi djece i roditelja, socijalna rekonstrukcija |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a schooling, minority education, children and parents attitudes, social reconstruction |l eng |2 crosbi | ||
700 | 1 | |a Ajduković, Dean |4 aut | |
773 | 0 | |a XV. Dani psihologije u Zadru (25-27.05.2006. ; Zadar, Hrvatska) |t XV. Dani psihologije u Zadru, Zadar, 25. – ; 27. svibanj. Sažeci priopćenja. |d Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2006 |n Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjezdan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić ; Anita |g str. 76 | |
942 | |c RZB |u 1 |v Recenzija |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak | ||
999 | |c 315043 |d 315041 |