Odvojene škole-podijeljeno društvo: može li škola pridonijeti socijalnoj integraciji zajednice nakon rata?

Zajednice se nakon rata suočavaju s izazovima ponovne izgradnje povjerenja i uspostave odnosa koji će omogućiti njeno normalno funkcioniranje. Kroz iste izazove i teškoće prolazi i grad Vukovar u kojem i dalje žive i Hrvati i Srbe, ali su njihovi socijalni odnosi opterećeni ratnim zbivanjima i izvan...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:315043/Details
Matična publikacija: XV. Dani psihologije u Zadru, Zadar, 25. – ; 27. svibanj. Sažeci priopćenja
Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2006
Glavni autori: Čorkalo Biruški, Dinka (-), Ajduković, Dean (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03989naa a2200229uu 4500
008 131111s2006 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)269392 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Čorkalo Biruški, Dinka 
245 1 0 |a Odvojene škole-podijeljeno društvo: može li škola pridonijeti socijalnoj integraciji zajednice nakon rata? /  |c Čorkalo Biruški, Dinka ; Ajduković, Dean. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Separate schools-divided society: can school contribute to post-war community reconstruction 
300 |a 76  |f str. 
520 |a Zajednice se nakon rata suočavaju s izazovima ponovne izgradnje povjerenja i uspostave odnosa koji će omogućiti njeno normalno funkcioniranje. Kroz iste izazove i teškoće prolazi i grad Vukovar u kojem i dalje žive i Hrvati i Srbe, ali su njihovi socijalni odnosi opterećeni ratnim zbivanjima i izvan formalne sfere svedeni na minimum. Ova je podjela na život u odijeljenim etnički zajednicama vidljiva u svim sferama socijalnog života, a proteže se i na područje školovanja. Djeca u Vukovaru idu u odvojene razrede, podijeljena su na temelju jezika, odnosno etničke pripadnosti, a nastava se odvija ili na hrvatskom jeziku ili na srpskom jeziku i pismu. I premda hrvatska zakonska regulativa predviđa mogućnost posebnih oblika školovanja pripadnika nacionalnih manjina, način na koji se ta mogućnost u Vukovaru i drugim dijelovima Podunavlja provodi u praksi znači potpuno odijeljeno školovanje djece iz hrvatske i srpske etničke zajednice. Ne dovodeći u pitanje pravo djece, pripadnika manjina, na posebne oblike školovanja, otvara se problem njegove organizacije. Način na koji je školovanje danas u Podunavlju organizirano priječi temeljni uvjet za normalizaciju međugrupnih odnosa u budućnosti – međusoban kontakt djece u školi, u njihovom najprirodnijem okruženju. Teškoća je time veća što unutargrupni pritisak svake od etničkih zajednica ne podržava druženje djece niti izvan školskih uvjeta: svakodnevni, uobičajeni kontakt, zasnovan na recipročnosti i jednakom statusu, koji djeci omogućava upoznavanje i prijateljevanje s vršnjacima iz druge grupe, tako je gotovo u potpunosti onemogućen. Prateći ovu zajednicu više od tri godine, u mnogim smo prilikama čuli roditelje iz obje etničke zajednice da izražavaju nezadovoljstvo razdvojenošću djece (i) u školama. Stoga je ovo istraživanje poduzeto da bi se utvrdili stavovi učenika, njihovih roditelja i nastavnika (N = 1784) u osnovnim i srednjim školama u Vukovaru prema odijeljenom i zajedničkom školovanju djece, te njihova percepcija međugrupnih odnosa u zajednici nakon rata. Obuhvaćeno je nekoliko aspekata stavova prema školovanju: vrijednost obrazovanja za život pojedinca, stavovi prema integraciji škola i prema općoj socijalnog integraciji djece različitog etničkog porijekla, stavovi prema vjeronauku u školama, te stavovi prema multikulturalizmu. Dobiveni će se rezultati raspraviti pod vidom različitih mogućnosti integracije školovanja uz poštivanje prava manjine na posebne oblike obrazovanja, složenosti međugrupnih odnosa u zajednici pogođenoj ratom i mogućnosti za socijalnu rekonstrukciju ove podijeljene zajednice. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130485 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a školovanje, manjinsko školovanje, stavovi djece i roditelja, socijalna rekonstrukcija  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a schooling, minority education, children and parents attitudes, social reconstruction  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Ajduković, Dean  |4 aut 
773 0 |a XV. Dani psihologije u Zadru (25-27.05.2006. ; Zadar, Hrvatska)  |t XV. Dani psihologije u Zadru, Zadar, 25. &#8211 ; 27. svibanj. Sažeci priopćenja.  |d Zadar : Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, 2006  |n Ćubela Adorić, Vera ; Penezić, Zvjezdan ; Proroković, Ana ; Vulić-Prtorić ; Anita  |g str. 76 
942 |c RZB  |u 1  |v Recenzija  |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak 
999 |c 315043  |d 315041