Govor petogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama

Posebne jezične teškoće (PJT) razvojni su poremećaj u usvajanu govora čija je geneza još nepoznata. Ne može se utvrditi niji jedna jasna poveznica između ovoga poremećaja i bilo kojeg od najčešćih uzroka jezičnih i govornih poetškoća: poremećaja psihogene, sociogene ili neurogene etiologije. Djeca s...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:315967/Details
Matična publikacija: Istraživanja govora - Knjiga sažetaka
Zagreb : Filozofski fakultet ; Hrvatsko filološko društvo, 2007
Glavni autori: Vidović, Ana (-), Mildner, Vesna (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03396naa a2200241uu 4500
008 131111s2007 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)396521 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Vidović, Ana 
245 1 0 |a Govor petogodišnje djece s posebnim jezičnim teškoćama /  |c Vidović, Ana ; Mildner, Vesna. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Speech development in five-year-old children with SLI 
300 |a 112-113  |f str. 
520 |a Posebne jezične teškoće (PJT) razvojni su poremećaj u usvajanu govora čija je geneza još nepoznata. Ne može se utvrditi niji jedna jasna poveznica između ovoga poremećaja i bilo kojeg od najčešćih uzroka jezičnih i govornih poetškoća: poremećaja psihogene, sociogene ili neurogene etiologije. Djeca s PJT-om ne pokazuju nikakve slušne nedostatke, a kognitivne, socijalne i motoričke sposobnosti u skladu su s njihovom dobi. Ipak, novija istraživanja upućuju na specifična neuroanatomska obilježja u osoba s PJT-om te na genetsku predisponiranost za ovaj razvojni poremećaj. Iako su pojavni oblici PJT raznoliki i često vrlo specifični, one se najčešće manifestiraju kao zakašnjelo ovladavanje govorenjem te zakašnjela sposobnost razumijevanja govora, vokabular je smanjenog opsega u odnosu na osobe urednog razvoja, a kada se govor napokon i pojavi, agramatičan je. U hrvatskom jeziku očituju se kao izostavljanje veznika, prijedloga, nenaglašenih oblika osobnih zamjenica, izostavljanje glagola, uporaba pogrešnog padeža, pogreške u odabiru gramatičkih kategorija glagola, riječi obično nisu dulje od tri sloga, a rečenice su kratke i jednostavne. Na fonetskoj razini česte su artkulacijske pogreške: omisije, supstitucije i distorzije. Cilj ovog rada bio je usporediti govor petogodišnjaka urednog jezičnog razvoja s govorom petogodišnjaka s PJZ-om. Isptivana je sposobnost ponavljanja rečenica različte dužine i različitog stupnja složenosti te sposobnost pripovijedanja pomoću varijable prosječne dužine iskaza i broja upotrijebljenih glagola u pripovijedanju. Ispitivanje je uključilo dvije djevojčice i tri dječaka s posebnim jezičnim teškoćama, a kontrolnu skupinu činili su dvije djevojčice i dva dječaka urednog jezičnog razvoja. Rezultati ispitivnaja pokazali su da je sposobnost ponavljanja rečenica djece s PJT-om znatno manja u odnosu na kontrolnu skupinu, što posebno dolazi do izražaja u ponavljanju gramatički složenijih struktura. Djeca s PJT-om lošiji uspjeh pokazuju i u pripovijedanju, na što upućuje kraća proječna dužina iskaza te manji broj upotrijebljenih glagola u tekstu, a što se manifestiralo kao siromašnije i manje razvedeno razvijanje priče. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0785 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-3096 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a posebne jezične teškoće, djeca  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a specific language impairment, children  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Mildner, Vesna  |4 aut 
773 0 |a Istraživanja govora - Šesti znsnstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem (6-8.12.2007. ; Zagreb, Hrvatska)  |t Istraživanja govora - Knjiga sažetaka  |d Zagreb : Filozofski fakultet ; Hrvatsko filološko društvo, 2007  |n Varošanec-Škarić, Gordana ; Horga, Damir  |z 978-953-175-303-6  |g str. 112-113 
942 |c RZB  |u 1  |v DomRecenzija  |z Znanstveni - Poster - Sazetak 
999 |c 315967  |d 315965