Pjesni od pakla i raja: Vetranovićeva pretpiligrinska cviljenja

U ovom radu razmatrat će se odnos između Vetranovićevih sedamnaest pretpelegrinskih pjesama i njegova alegorijsko- pelegrinacijskog epa Pelegrin. Pokušat će se propitati filološka tradicija koja te pjesme smatra invokacijskim Vetranovićevu religioznom spjevu te značenje njegove alegoričnosti pokušav...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:317321/Details
Glavni autor: Grmača, Dolores (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02615naa a2200229uu 4500
005 20150109080111.0
008 131111s2006 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)539654 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 571  |a Grmača, Dolores 
245 1 0 |a Pjesni od pakla i raja: Vetranovićeva pretpiligrinska cviljenja /  |c Grmača, Dolores. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Poems of heaven and hell: Vetranović's preperegrinate wailings 
300 |f str. 
520 |a U ovom radu razmatrat će se odnos između Vetranovićevih sedamnaest pretpelegrinskih pjesama i njegova alegorijsko- pelegrinacijskog epa Pelegrin. Pokušat će se propitati filološka tradicija koja te pjesme smatra invokacijskim Vetranovićevu religioznom spjevu te značenje njegove alegoričnosti pokušava protumačiti zajedničkim poetičkim obilježjima i simbolima. Sadržajna poveznica koja je sedamnaest pjesama dovela u svezu s epom jest, prije svega, njegovo nadovezivanje na ključni motiv lutanja od pakla do raja, od tmine do svjetlosti, u kojem je jedina konstanta emocionalno stanje pjesničkog subjekta: plač, tužba i cvil. Dakle, posebna će se pozornost pridati poetičkim elementima koji povezuju navedene pjesničke tvorbe: toposu pravoga puta, imaginarnom itineraru, prožimanju/sukobu mitoloških antičkih slika i kršćanskih simbola, mitologemima, odnosu mitološke figuralnosti i kršćanskoga sadržaja u renesansnoj religioznoj lirici. Nadalje, pokušat će se ocrtati kontekst unutar kojeg bi se mitološki/poganski i kršćanski elementi, čiji intiman suodnos prožima cjelokupno Vetranovićevo pjesničko djelo, što smislenije proučili. Kao i na mnogim drugim mjestima u Vetranovićevu opusa, i ovaj ciklus od sedamnaest pjesama suočava nas s problemom generičkog određenja, o čemu će se također u radu nastojati nešto reći. Konačno, problematiku mitološko : religiozno, tako često artikuliranu u renesansnom pjesništvu, najbolje oprimjeruje upravo Vetranovićev pretpelegrinski ciklus pjesama koje se, premda nastanjene i mitološkim bićima te sadrže apostrofiranja mitološkim božanstvima i prirodnim pojavama, po svom duhu ne razlikuju od Vetranovićeva ostaloga pobožnog/religioznog pjesništva. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301070-1057 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a Vetranović, Pelegrin  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Vetranović, Pelegrin  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |a Četvrti hrvatski slavistički kongres (05-08.09.2006. ; Varaždin – Čakovec, Hrvatska) 
942 |c RZB  |u 2  |v Nista  |z Znanstveni - Predavanje - Nista  |t 3.16 
999 |c 317321  |d 317319