Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru
Dečji međugrupni stavovi se razvijaju pod uticajem mnogih faktora: pre svega porodice, ali i škole i šire društvene sredine, odnosno socijalnog konteksta u kojem se dečja međugrupna ponašanja manifestuju i održavaju. Kada je taj kontekst etnički podeljen, pripadnost etničkoj grupi postaje dominantno...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:317393/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Međunarodni naučno-stručni skup „Savremeni trendovi u psihologiji“: Knjiga rezimea Novi Sad : Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, Bibiloteka Matice srpske, 2011 |
Glavni autori: | Čorkalo Biruški, Dinka (-), Ajduković, Dean (Author) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | srp |
Online pristup: |
Elektronička verzija sažetka |
LEADER | 04600naa a2200253uu 4500 | ||
---|---|---|---|
005 | 20150512105002.0 | ||
008 | 131111s2011 xx 1 srp|d | ||
035 | |a (CROSBI)543135 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 395 |a Čorkalo Biruški, Dinka | |
245 | 1 | 0 | |a Promjene međugrupnih stavova i ponašanja djece i roditelja u zajednici nakon sukoba: studija praćenja u Vukovaru / |c Čorkalo Biruški, Dinka ; Ajduković, Dean. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Changes in inter-group attitudes and behaviors of children and parents in a post-conflict community: A follow-up study in Vukovar | |
300 | |a 68-68 |f str. | ||
520 | |a Dečji međugrupni stavovi se razvijaju pod uticajem mnogih faktora: pre svega porodice, ali i škole i šire društvene sredine, odnosno socijalnog konteksta u kojem se dečja međugrupna ponašanja manifestuju i održavaju. Kada je taj kontekst etnički podeljen, pripadnost etničkoj grupi postaje dominantno obeležje socijalnog života, dok drugi socijalni znakovi postaju manje važni. Etnička podela zajednice nakon rata 1991.-1995. u Vukovaru vidljiva je i u načinu na koji se školuju deca, a koji je regulisan Erdutskim sporazumom iz 1997. godine: nastava je za pripadnike srpske manjine organizovana na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu, dok se deca, pripadnici hrvatske većine, školuju na hrvatskom jeziku. Deca su u različitim odelenjima i podeljena po etničkom ključu. U takvom kontekstu njihov je međusobni kontakt u školi praktično onemogućen, dok opšta podeljenost sredine decu ne potiče da se druže izvan škole. Klasična hipoteza kontakta (Allport, 1954), kao i njene savremenije varijante (Pettigrew, 2008) ističu, međutim, upravo kontakt kao nužan, premda ne i dovoljan, uslov razvoja pozitivnih međugrupnih odnosa. Stoga je centralno pitanje kako socijalni kontekst podeljene zajednice i, posebno, podeljene škole utiče na međugrupne stavove i ponašanja dece i odraslih. Cilj ovoga rada je porediti međugrupne stavove i ponašanja dece i roditelja, pripadnika većine i manjine, u uslovima etnički podeljenog školovanja u Vukovaru, koje smo odmerili 2001., 2007. i 2011. godine. Ispitani su stavovi prema integraciji dece u školi, socijalnoj integraciji dece van škole, multikulturalnosti i asimilaciji manjina. Također su ispitana i dva aspekta međugrupnog ponašanja: tendencija diskriminaciji i procenjeni broj kontakata s pripadnicima druge grupe. U prvom ispitivanju učestvovalo je 718 đaka 6. i 8. razreda osnovne škole, te 2. razreda srednje škole u nastavi na hrvatskom i u nastavi na srpskom jeziku, te 953 njihova roditelja. U drugom ispitivanju učestvovalo je 703 đaka istog uzrasta, uz dodani uzorak đaka 1. razreda srednjih škola, te 849 njihovih roditelja. U trećem talasu učestvovalo je 696 đaka 6. i 8. razreda osnove i 2. razreda srednje škole, te 948 njihovih roditelja. Analiza varijanse međugrupnih stavova pokazala je da oni vremenom postaju nešto pozitivniji, ali da su registovane promene kompleksne i da se dešavaju zavisno od sva tri faktora: vremena merenja, pripadnosti manjini ili većini, te društvene uloge subjekata. Dobijene veličine efekata, međutim, ukazuju da su promene, iako statistički značajne, vrlo male, pa se postavlja pitanje njihove praktične važnosti i suštinskih promena međuetničkih odnosa, kao i pitanje moguće uloge škole u integracionim procesima u ovoj podeljenoj zajednici. Rezultati će biti diskutovani pod vidom odnosa manjine i većine u zajednici nakon sukoba, te implikacija odeljenog školovanja dece u Vukovaru za sadašnje i buduće međuetničke odnose u zajednici. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301422-1418 | ||
546 | |a Srpski | ||
690 | |a 5.06 | ||
693 | |a međugrupni stavovi, obrazovanje manjina, međuetnički odnosi, odnosi manjine i većine, Vukovar |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a inter-group relations, minority education, inter-ethnic relations, majority-minority relations, Vukovar |l eng |2 crosbi | ||
700 | 1 | |9 396 |a Ajduković, Dean |4 aut | |
773 | 0 | |a Savremeni trendovi u psihologiji (13.-16. 10. 2011 ; Novi Sad, Srbija) |t Međunarodni naučno-stručni skup „Savremeni trendovi u psihologiji“: Knjiga rezimea |d Novi Sad : Filozofski fakultet Univerziteta u Novom Sadu, Bibiloteka Matice srpske, 2011 |n Ković, Vanja |g str. 68-68 | |
856 | |u http://www.ff.uns.ac.rs/biblioteka/digitalna/psihologija/Knjiga%20rezimea%20Savremeni%20trendovi%20u%20psihologiji%202011.pdf |y Elektronička verzija sažetka | ||
942 | |c RZB |u 2 |v Recenzija |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak |t 1.12 | ||
999 | |c 317393 |d 317391 |