Utjecaj disleksije na uspjeh u nastavnim predmetima hrvatskom i matematici

Disleksija je jedna od nekoliko specifičnih smetnji u učenju, vezana uz čitanje i pisanje. Pojavljuje se kao sindrom ili skup različitih poteškoća u usvajanju i korištenju jezika koje se javljaju u različitim oblicima i stupnjevima, a očituje se u različitim teškoćama u različitim oblicima upotrebe...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:317436/Details
Matična publikacija: Istraživanja govora - sedmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem
Zagreb : 2010.
Glavni autori: Lakuš, Maja (-), Erdeljac, Vlasta (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: eng
LEADER 04458naa a2200241uu 4500
008 131111s2010 xx 1 eng|d
035 |a (CROSBI)545071 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Lakuš, Maja 
245 1 0 |a Utjecaj disleksije na uspjeh u nastavnim predmetima hrvatskom i matematici /  |c Lakuš, Maja ; Erdeljac, Vlasta. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Influence of dyslexia on the achievement in Croatian language and Mathematics 
300 |a 40-41  |f str. 
520 |a Disleksija je jedna od nekoliko specifičnih smetnji u učenju, vezana uz čitanje i pisanje. Pojavljuje se kao sindrom ili skup različitih poteškoća u usvajanju i korištenju jezika koje se javljaju u različitim oblicima i stupnjevima, a očituje se u različitim teškoćama u različitim oblicima upotrebe jezika, često uključujući uz probleme čitanja i ozbiljne probleme u stjecanju vještine pisanja, razumijevanju uputa i zadataka postavljenih riječima. Do tih problema najvjerojatnije dolazi zbog poremećaja jezičnoga procesiranja, prije svega na razini fonološke diskriminacije. U mnogim primjerima djeca s disleksijom imaju dobre matematičke sposobnosti i dobar potencijal za razumijevanje matematičkih koncepata, no zbog nedostatne razvijenosti određenih mentalnih funkcija dolazi do poremećaja u procesima razumijevanja i pamćenja numeričkih simbola iskazanih riječima. Kako matematički zadaci podrazumijevaju razumijevanje uputa i zadataka postavljenih riječima, pretpostavlja se da će disleksija imati utjecaj i na uspjeh učenika u matematici, kako zbog slabog poznavanja matematičkog rječnika, tako i zbog manje učestalosti riječi koje se pojavljuju kao matematički termini (Poshokova, 2009 ; Paul i sur. 2006). U ovom se radu prikazuju rezultati istraživanja provedenog na 22 ispitanika ciljane i 22 ispitanika kontrolne skupine kako bi se utvrdili problemi u usvajanju gradiva iz hrvatskog jezika i matematike kod djece s disleksijom, te da bi se usporedbom njihova uspjeha u testovima znanja iz ovih dvaju nastavnih predmeta s rezultatima kontrolne skupine provjerilo postoji li (i u čemu je) razlika u uspješnosti rješavanja zadataka unutar ciljane skupine s obzirom na spol. U svrhu provedbe ovoga istraživanja sastavljeni su ispitni materijali u skladu s nastavnim programom i gradivom za hrvatski jezik i matematiku u 3. razredu osnovne škole - zadaci iz hrvatskog obuhvaćaju opće i vlastite imenice, glagole, pridjeve, umanjenice i uvećanice, a u zadacima iz matematike provjeravaju se računske operacije zbrajanja, množenja, oduzimanja i dijeljenja te zapisa broja riječima (a ne znamenkama). Dobiveni rezultati pokazali su statistički značajne razlike: ciljana skupina – učenici s disleksijom, postigla je u oba ispitna materijala vidno lošije rezultate nego kontrolna, a pritom su rezultati iz matematike bili lošiji nego iz hrvatskog. Dokazana je i značajna razlika rezultata unutar ciljane skupine s obzirom na vrstu nastavnog gradiva i na spol ispitanika - dječaci su postigli lošije rezultate u ispitnom materijalu za hrvatski jezik, a djevojčice su bile nešto lošije u ispitnom materijalu iz matematike. U ciljanoj skupini najbolje su riješeni zadaci s glagolima i zadaci oduzimanja, a najlošije zadaci s imenicama jednine i zadaci zbrajanja ; a u kontrolnoj najbolje zadaci imenica množine i zapisa broja riječima, a najlošije zadaci imenica jednine i zadaci dijeljenja. Dobiveni rezultati i spoznaje pokazuju kako disleksija utječe na uspjeh učenika u hrvatskom jeziku i matematici te da djeca s disleksijom imaju problema u rješavanju matematičkih zadataka zbog problema sa specifičnim terminima i razumijevanjem uputa i zadataka postavljenih riječima, tj. s jezičnim procesiranjem. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0743 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0785 
546 |a ENG 
690 |a 6.03 
693 |a disleksija, matematika, hrvatski jezik  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a dyslexia, Croatian language, mathematics  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |a Utjecaj disleksije na uspjeh u nastavnim predmetima hrvatskom i matematici (9-11. prosinca 2010. ; Zagreb, Hrvatska)  |t Istraživanja govora - sedmi znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem  |d Zagreb : 2010.  |n Lazić, Nikolaj ; Liker, Marko, Mildner, Vesna  |g str. 40-41 
700 1 |9 846  |a Erdeljac, Vlasta  |4 aut 
942 |c RZB  |u 1  |v DomRecenzija  |z Ostalo - Predavanje - Sazetak  |t 1.13 
999 |c 317436  |d 317434