Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka
U radu se ispituju struktura i „čvrstoća“ leksičkih veza - sintaktičkih (koordinacija i kolokacija) i semantičkih (sinonimija, hiperonimija), u mentalnom leksikonu djece u dobi od dvije, odnosno tri godine. Brojna psiholingvistička i neurolingvistička istraživanja ukazuju na činjenicu da riječi u me...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:318195/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Jezik kao informacija / Language as Information Knjiga sažetaka/ Book of Abstracts Zagreb : HDPL/CALS, Srednja Europa, 2012 |
Glavni autori: | Erdeljac, Vlasta (-), Lakuš, Maja (Author) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 03792naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131111s2012 xx 1 hrv|d | ||
035 | |a (CROSBI)614292 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 846 |a Erdeljac, Vlasta | |
245 | 1 | 0 | |a Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka / |c Erdeljac, Vlasta ; Lakuš, Maja. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Lexical relations in the mental lexicon of two-year-old and three-year-old children | |
300 | |a 51-53 |f str. | ||
500 | |a cjelovit rad recenziran je i prihvaćen za tisak | ||
520 | |a U radu se ispituju struktura i „čvrstoća“ leksičkih veza - sintaktičkih (koordinacija i kolokacija) i semantičkih (sinonimija, hiperonimija), u mentalnom leksikonu djece u dobi od dvije, odnosno tri godine. Brojna psiholingvistička i neurolingvistička istraživanja ukazuju na činjenicu da riječi u mentalnom leksikonu čine međusobno povezan sustav (mrežu), a o načelima strukturiranosti te mreže postoje različite teorije (Johnson-Laird, 1983 ; Butterworth, 1983 ; Aitchison, 2003). U ovome se radu polazi od osnovne ideje da se na temelju adekvatnosti upotrijebljenih riječi može zaključivati o njihovim međusobnim odnosima u mentalnome leksikonu govornika. Cilj provedenoga istraživanja bio je provjeriti koje su leksičke relacije, i u kojem omjeru, zastupljene u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka te usporedbom rezultata dviju odabranih skupina djece prikazati njihovu sposobnost jezične upotrebe na razini ciljanih semantičkih i sintaktičkih leksičkih operacija. Temeljni su leksički odnosi u ovome radu definirani u skladu s načelima strukturalističke leksičke semantike i leksikologije (Lyons, 1995 ; Erdeljac i Sekulić, 2008). Ispitivanje metodom imenovanja slika provedeno je u dvjema skupinama djece – 18 dvogodišnjaka i 22 trogodišnjaka. Prva je pretpostavka je da će trogodišnja djeca pokazati u testu imenovanja veću uspješnost (točnost), što se može tumačiti većim opsegom njihova vokabulara, boljom učvršćenošću sintaktičko-semantičkih relacija na leksičkoj razini te razvijenijom sposobnošću za izvođenje sintaktičko-semantičkih operacija u mentalnoj obradi riječi. Druga je pretpostavka da će “pogrešni” odgovori djece u dvjema skupinama pokazati različitu strukturu, osobito na planu semantičkih odnosa sinonimije i superordinacije. Treća je pretpostavka da će se ustanoviti razlika u jezičnoj upotrebi (prema predviđenim kriterijima) i s obzirom na spol ispitanika. Dobiveni rezultati analizirat će se kvantitativno i kvalitativno - s obzirom na adekvatnost odgovora i prema tipu semantičko-sintaktične veze u ciljanim i realiziranim odgovorima. Usporedit će se rezultati prema dobi i prema spolu ispitanika. Rezultati će biti protumačeni u okviru aktualnih teorija govorno-jezičnoga razvoja prvoga jezika (Šikić i Ivičević-Desnica, 1988 ; Stoppard, 2004) te u okviru mrežnoga psiholingvističkoga modela (Aitchison, 2003). | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-0000000-0743 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.03 | ||
693 | |a leksičke veze, mentalni leksikon djece |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a lexical relations, children's mental lexicon |l eng |2 crosbi | ||
700 | 1 | |a Lakuš, Maja |4 aut | |
773 | 0 | |a Jezik kao informacija, XXVI. međunarodni znanstveni skup, Zagreb, 11. - 13. svibnja 2012. Language as Information, 26th international conference, Zagreb, 11-13 May 2012 (11-13. 5. 2012. ; Zagreb, Hrvatska) |t Jezik kao informacija / Language as Information Knjiga sažetaka/ Book of Abstracts |d Zagreb : HDPL/CALS, Srednja Europa, 2012 |n Anita Peti-Stantić ; Mateusz-Milan Stanojević |z 978-953-6979-96-7 |g str. 51-53 | |
942 | |c RZB |u 2 |v Recenzija |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak |t 1.12 | ||
999 | |c 318195 |d 318193 |