Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka

U radu se ispituju struktura i „čvrstoća“ leksičkih veza - sintaktičkih (koordinacija i kolokacija) i semantičkih (sinonimija, hiperonimija), u mentalnom leksikonu djece u dobi od dvije, odnosno tri godine. Brojna psiholingvistička i neurolingvistička istraživanja ukazuju na činjenicu da riječi u me...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:318195/Details
Matična publikacija: Jezik kao informacija / Language as Information Knjiga sažetaka/ Book of Abstracts
Zagreb : HDPL/CALS, Srednja Europa, 2012
Glavni autori: Erdeljac, Vlasta (-), Lakuš, Maja (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03792naa a2200241uu 4500
008 131111s2012 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)614292 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 846  |a Erdeljac, Vlasta 
245 1 0 |a Leksičke veze u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka /  |c Erdeljac, Vlasta ; Lakuš, Maja. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Lexical relations in the mental lexicon of two-year-old and three-year-old children 
300 |a 51-53  |f str. 
500 |a cjelovit rad recenziran je i prihvaćen za tisak 
520 |a U radu se ispituju struktura i „čvrstoća“ leksičkih veza - sintaktičkih (koordinacija i kolokacija) i semantičkih (sinonimija, hiperonimija), u mentalnom leksikonu djece u dobi od dvije, odnosno tri godine. Brojna psiholingvistička i neurolingvistička istraživanja ukazuju na činjenicu da riječi u mentalnom leksikonu čine međusobno povezan sustav (mrežu), a o načelima strukturiranosti te mreže postoje različite teorije (Johnson-Laird, 1983 ; Butterworth, 1983 ; Aitchison, 2003). U ovome se radu polazi od osnovne ideje da se na temelju adekvatnosti upotrijebljenih riječi može zaključivati o njihovim međusobnim odnosima u mentalnome leksikonu govornika. Cilj provedenoga istraživanja bio je provjeriti koje su leksičke relacije, i u kojem omjeru, zastupljene u mentalnom leksikonu dvogodišnjaka i trogodišnjaka te usporedbom rezultata dviju odabranih skupina djece prikazati njihovu sposobnost jezične upotrebe na razini ciljanih semantičkih i sintaktičkih leksičkih operacija. Temeljni su leksički odnosi u ovome radu definirani u skladu s načelima strukturalističke leksičke semantike i leksikologije (Lyons, 1995 ; Erdeljac i Sekulić, 2008). Ispitivanje metodom imenovanja slika provedeno je u dvjema skupinama djece – 18 dvogodišnjaka i 22 trogodišnjaka. Prva je pretpostavka je da će trogodišnja djeca pokazati u testu imenovanja veću uspješnost (točnost), što se može tumačiti većim opsegom njihova vokabulara, boljom učvršćenošću sintaktičko-semantičkih relacija na leksičkoj razini te razvijenijom sposobnošću za izvođenje sintaktičko-semantičkih operacija u mentalnoj obradi riječi. Druga je pretpostavka da će “pogrešni” odgovori djece u dvjema skupinama pokazati različitu strukturu, osobito na planu semantičkih odnosa sinonimije i superordinacije. Treća je pretpostavka da će se ustanoviti razlika u jezičnoj upotrebi (prema predviđenim kriterijima) i s obzirom na spol ispitanika. Dobiveni rezultati analizirat će se kvantitativno i kvalitativno - s obzirom na adekvatnost odgovora i prema tipu semantičko-sintaktične veze u ciljanim i realiziranim odgovorima. Usporedit će se rezultati prema dobi i prema spolu ispitanika. Rezultati će biti protumačeni u okviru aktualnih teorija govorno-jezičnoga razvoja prvoga jezika (Šikić i Ivičević-Desnica, 1988 ; Stoppard, 2004) te u okviru mrežnoga psiholingvističkoga modela (Aitchison, 2003). 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-0743 
546 |a HRV 
690 |a 6.03 
693 |a leksičke veze, mentalni leksikon djece  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a lexical relations, children's mental lexicon  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Lakuš, Maja  |4 aut 
773 0 |a Jezik kao informacija, XXVI. međunarodni znanstveni skup, Zagreb, 11. - 13. svibnja 2012. Language as Information, 26th international conference, Zagreb, 11-13 May 2012 (11-13. 5. 2012. ; Zagreb, Hrvatska)  |t Jezik kao informacija / Language as Information Knjiga sažetaka/ Book of Abstracts  |d Zagreb : HDPL/CALS, Srednja Europa, 2012  |n Anita Peti-Stantić ; Mateusz-Milan Stanojević  |z 978-953-6979-96-7  |g str. 51-53 
942 |c RZB  |u 2  |v Recenzija  |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak  |t 1.12 
999 |c 318195  |d 318193