Međugrupni stavovi u školskom kontekstu u Vukovaru: promjene 2001. - 2011.
Škola je jedan od najznačajnijih socijalizacijskih agenasa kroz dugo razdoblje djetinjstva i adolescencije. Ona nije samo kontekst u kojem se stječu znanja, nego je i prenositelj društvenih vrijednosti, socijalnih normi, identitetnih obrazaca i odnosa koji vladaju među grupama u zajednici i društvu....
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:318488/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Program i sažeci radova 1. Dana obrazovnih znanosti "Kvaliteta obrazovanja - istraživačke perspektive" Zagreb : Centar za poslijediplomske studije Sveučilišta u Zagrebu, 2012. |
Glavni autori: | Čorkalo Biruški, Dinka (-), Ajduković, Dean (Author) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 04098naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
005 | 20131205133015.0 | ||
008 | 131111s2012 xx 1 hrv|d | ||
035 | |a (CROSBI)649561 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |9 395 |a Čorkalo Biruški, Dinka | |
245 | 1 | 0 | |a Međugrupni stavovi u školskom kontekstu u Vukovaru: promjene 2001. - 2011. / |c Čorkalo Biruški, Dinka i Ajduković, Dean. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a Intergroup attitudes in the context of schooling in the city of Vukovar: 2001-2011 changes | |
300 | |a 24-25 |f str. | ||
520 | |a Škola je jedan od najznačajnijih socijalizacijskih agenasa kroz dugo razdoblje djetinjstva i adolescencije. Ona nije samo kontekst u kojem se stječu znanja, nego je i prenositelj društvenih vrijednosti, socijalnih normi, identitetnih obrazaca i odnosa koji vladaju među grupama u zajednici i društvu. Kada škola djeluje u kontekstu etnički podijeljene zajednice, cjelokupni je obrazovno-odgojni proces nužno pod utjecajem toga obilježja. Etnička podjela zajednice nakon rata 1991.-1995. u Vukovaru vidljiva je i u načinu na koji je organizirano školovanje djece. Od potpisivanja Erdutskog sporazuma 1997. godine nastava je za pripadnike srpske manjine organizirana na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu (model A), dok se djeca, pripadnici hrvatske većine, školuju na hrvatskom jeziku. Djeca pohađaju nastavu u različitim odjeljenjima, a ova jezična podjela znači u praksi i podjelu po etničkom ključu. U takvom kontekstu međusobni kontakt djece u školi je znatno reduciran, a opća podijeljenost zajednice djecu ne ohrabruje na druženje niti izvan školskog okružja. Cilj ovoga rada je usporediti stavove prema školovanju i međugrupne stavove djece i roditelja, pripadnika većine i manjine, u uvjetima etnički podijeljenog školovanja u Vukovaru u tri vremenske točke: 2001., 2007. i 2011. godine. Ispitani su stavovi prema modelima manjinskog obrazovanja (modeli A, B i C), prema obrazovanju kao važnoj životnoj vrijednosti, razlozima odvojenog školovanja djece, integraciji djece u školi i izvan nje, te prema multikulturalnosti i asimilaciji manjina. U prvom ispitivanju sudjelovalo je 718 učenika 6. i 8. razreda osnovne škole, te 2. razreda srednje škole u nastavi na hrvatskom i u nastavi na srpskom jeziku, te 953 njihova roditelja. U drugom ispitivanju sudjelovalo je 703 učenika iste dobi, uz dodani uzorak 1. razreda srednjih škola, te 849 njihovih roditelja. U trećem ispitivanju sudjelovalo je 696 učenika 6. i 8. razreda osnove i 2. razreda srednje škole, te 948 njihovih roditelja. Analiza varijance stavova prema modelima manjinskog obrazovanja pokazala je da se podrška modelu A smanjuje, te da raste podrška i drugim modelima manjinskog obrazovanja. Analiza međugrupnih stavova pokazuje da oni vremenom postaju nešto pozitivniji, a promjene se događaju na složen način i u funkciji vremena mjerenja, pripadnosti manjini ili većini, te društvene uloge subjekata. Valja upozoriti da su promjene, premda statistički značajne, vrlo male, te će se raspraviti pitanje njihova praktičnog značaja i stvarnih promjena međuetničkih odnosa u ovoj podijeljenoj zajednici. Rasprava će biti usmjerena na moguću ulogu škole u integracijskim procesima u zajednici, te na implikacije odijeljenog školovanja djece u Vukovaru za međuetničke odnose u zajednici. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 130-1301422-1418 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 5.06 | ||
693 | |a obrazovanje manjina, međuetnički odnosi, Vukovar |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a minority schooling, interethnic relation, Vukovar |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |a 1. Dani obrazovnih znanosti "Kvaliteta obrazovanja - istraživačke perspektive" (25.-26. 10. 2012. ; Zagreb, Hrvatska) |t Program i sažeci radova 1. Dana obrazovnih znanosti "Kvaliteta obrazovanja - istraživačke perspektive" |d Zagreb : Centar za poslijediplomske studije Sveučilišta u Zagrebu, 2012. |g str. 24-25 | |
700 | |9 396 |a Ajduković, Dean |4 aut | ||
942 | |c RZB |u 2 |v DomRecenzija |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak |t 1.12 | ||
999 | |c 318488 |d 318486 |