Međugrupni stavovi u školskom kontekstu u Vukovaru: promjene 2001. - 2011.

Škola je jedan od najznačajnijih socijalizacijskih agenasa kroz dugo razdoblje djetinjstva i adolescencije. Ona nije samo kontekst u kojem se stječu znanja, nego je i prenositelj društvenih vrijednosti, socijalnih normi, identitetnih obrazaca i odnosa koji vladaju među grupama u zajednici i društvu....

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:318488/Details
Matična publikacija: Program i sažeci radova 1. Dana obrazovnih znanosti "Kvaliteta obrazovanja - istraživačke perspektive"
Zagreb : Centar za poslijediplomske studije Sveučilišta u Zagrebu, 2012.
Glavni autori: Čorkalo Biruški, Dinka (-), Ajduković, Dean (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 04098naa a2200241uu 4500
005 20131205133015.0
008 131111s2012 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)649561 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 395  |a Čorkalo Biruški, Dinka 
245 1 0 |a Međugrupni stavovi u školskom kontekstu u Vukovaru: promjene 2001. - 2011. /  |c Čorkalo Biruški, Dinka i Ajduković, Dean. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Intergroup attitudes in the context of schooling in the city of Vukovar: 2001-2011 changes 
300 |a 24-25  |f str. 
520 |a Škola je jedan od najznačajnijih socijalizacijskih agenasa kroz dugo razdoblje djetinjstva i adolescencije. Ona nije samo kontekst u kojem se stječu znanja, nego je i prenositelj društvenih vrijednosti, socijalnih normi, identitetnih obrazaca i odnosa koji vladaju među grupama u zajednici i društvu. Kada škola djeluje u kontekstu etnički podijeljene zajednice, cjelokupni je obrazovno-odgojni proces nužno pod utjecajem toga obilježja. Etnička podjela zajednice nakon rata 1991.-1995. u Vukovaru vidljiva je i u načinu na koji je organizirano školovanje djece. Od potpisivanja Erdutskog sporazuma 1997. godine nastava je za pripadnike srpske manjine organizirana na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu (model A), dok se djeca, pripadnici hrvatske većine, školuju na hrvatskom jeziku. Djeca pohađaju nastavu u različitim odjeljenjima, a ova jezična podjela znači u praksi i podjelu po etničkom ključu. U takvom kontekstu međusobni kontakt djece u školi je znatno reduciran, a opća podijeljenost zajednice djecu ne ohrabruje na druženje niti izvan školskog okružja. Cilj ovoga rada je usporediti stavove prema školovanju i međugrupne stavove djece i roditelja, pripadnika većine i manjine, u uvjetima etnički podijeljenog školovanja u Vukovaru u tri vremenske točke: 2001., 2007. i 2011. godine. Ispitani su stavovi prema modelima manjinskog obrazovanja (modeli A, B i C), prema obrazovanju kao važnoj životnoj vrijednosti, razlozima odvojenog školovanja djece, integraciji djece u školi i izvan nje, te prema multikulturalnosti i asimilaciji manjina. U prvom ispitivanju sudjelovalo je 718 učenika 6. i 8. razreda osnovne škole, te 2. razreda srednje škole u nastavi na hrvatskom i u nastavi na srpskom jeziku, te 953 njihova roditelja. U drugom ispitivanju sudjelovalo je 703 učenika iste dobi, uz dodani uzorak 1. razreda srednjih škola, te 849 njihovih roditelja. U trećem ispitivanju sudjelovalo je 696 učenika 6. i 8. razreda osnove i 2. razreda srednje škole, te 948 njihovih roditelja. Analiza varijance stavova prema modelima manjinskog obrazovanja pokazala je da se podrška modelu A smanjuje, te da raste podrška i drugim modelima manjinskog obrazovanja. Analiza međugrupnih stavova pokazuje da oni vremenom postaju nešto pozitivniji, a promjene se događaju na složen način i u funkciji vremena mjerenja, pripadnosti manjini ili većini, te društvene uloge subjekata. Valja upozoriti da su promjene, premda statistički značajne, vrlo male, te će se raspraviti pitanje njihova praktičnog značaja i stvarnih promjena međuetničkih odnosa u ovoj podijeljenoj zajednici. Rasprava će biti usmjerena na moguću ulogu škole u integracijskim procesima u zajednici, te na implikacije odijeljenog školovanja djece u Vukovaru za međuetničke odnose u zajednici. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301422-1418 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a obrazovanje manjina, međuetnički odnosi, Vukovar  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a minority schooling, interethnic relation, Vukovar  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |a 1. Dani obrazovnih znanosti "Kvaliteta obrazovanja - istraživačke perspektive" (25.-26. 10. 2012. ; Zagreb, Hrvatska)  |t Program i sažeci radova 1. Dana obrazovnih znanosti "Kvaliteta obrazovanja - istraživačke perspektive"  |d Zagreb : Centar za poslijediplomske studije Sveučilišta u Zagrebu, 2012.  |g str. 24-25 
700 |9 396  |a Ajduković, Dean  |4 aut 
942 |c RZB  |u 2  |v DomRecenzija  |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak  |t 1.12 
999 |c 318488  |d 318486