Zadarski slon i komarac — polemika Nardina Celineja i Paladija Fuska iz 1513.

Prije više od desetljeća (2003) upozorio je Lorenzo Calvelli da je ponovo pronađen kodeks s latinskim sastavcima Nardina Celineja (Publius Nardinus Celineus, Nardino Celinese), talijanskog humanista porijeklom iz Maniaga (Friuli). Kodeks se danas nalazi u Osimu, u Knjižnici Instituta Campana (Biblio...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:335924/Details
Matična publikacija: Colloquia Maruliana ..
1332-3431
Glavni autor: Jovanović, Neven, filolog (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: Digitalna verzija rada - Hrčak
LEADER 03002naa a22003497i 4500
005 20150112151931.0
008 150112s2014 hr |||||||||||||| ||hrv|d
035 |a (CROSBI)746584 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
041 |a hrv 
100 1 |a Jovanović, Neven,   |9 462  |c filolog 
245 1 0 |a Zadarski slon i komarac — polemika Nardina Celineja i Paladija Fuska iz 1513. /   |c Neven Jovanović. 
246 |a The Zadar Elephant and Mosquito: The Polemic of Nardinus Celineus and Palladius Fuscus  |i eng 
300 |a 13-27  |f str. 
363 |a 23  |i 2014 
520 |a Prije više od desetljeća (2003) upozorio je Lorenzo Calvelli da je ponovo pronađen kodeks s latinskim sastavcima Nardina Celineja (Publius Nardinus Celineus, Nardino Celinese), talijanskog humanista porijeklom iz Maniaga (Friuli). Kodeks se danas nalazi u Osimu, u Knjižnici Instituta Campana (Biblioteca Istituto Campana, ms. 18. L. 13). Za povijest hrvatskog humanizma zanimljiv je zato što je Nardino Celinej bio magister publicus u Zadru, otprilike u razdoblju 1508-1521, te je nekoliko sastavaka iz kodeksa u izravnoj vezi sa Zadranima poput Paule i Saladina Soppe, Kornelije Detrico, Bernardina Gallellija, Paladina Benje, Federika Grisogona, Ivana i Karla de Ciprianis, s mletačkim dužnosnicima u Zadru (Bernardo Bondumier, Leonardo Michiel, Agostino da Mula), te s Nardinovim kolegama po pozivu: Šibenčaninom Ilijom Tolimerićem, Dubrovčaninom Ilijom Crijevićem, te s Padovancem Paladijem Fuskom (Palladio Fosco ili P. Negri). Najburniji je bio odnos Nardina i Paladija ; osimski je kodeks glavni izvor podataka o njihovoj polemici. U njoj je, pokazuje se, bitnu ulogu igrala antička književna baština. Posvađani su Talijani na zadarskoj pozornici u raspru upleli Katula i Vergilija, Makrobija i Plinija Starijeg, Auzonija i Marcijala, Aristofana i aleksandrijske gramatičare, te niz drugih antičkih autora. Prikazujemo devet tekstova koji svjedoče o polemici (četiri prozna pisma i pet epigrama), datiramo polemiku u 1513. i naznačavamo politički kontekst u kojem se odvija, identificiramo citirane antičke tekstove i pisce te interpretiramo retoričku funkciju antičkoga nasljeđa, kako bismo ponešto zaključili o kulturi Zadra i Dalmacije početkom 16. stoljeća. 
536 |a Projekt Croatica et Tyrolensia  |f 1-904-2954 
546 |a Hrvatski jezik.  
693 |2 crosbi  |a renesansni humanizam  |l hrv 
693 |2 crosbi  |a Zadar  
693 |2 crosbi  |a recepcija antike  |l hrv 
693 |2 crosbi  |a učitelji   |l hrv 
693 |2 crosbi  |a polemika   |l hrv 
693 |2 crosbi  |a Nardino Celinese 
693 |2 crosbi  |a Palladio Fosco 
693 |2 crosbi  |a Renaissance humanism  |l eng 
693 |2 crosbi  |a reception of antiquity  |l eng 
693 |2 crosbi  |a polemic   |l eng 
773 |t Colloquia Maruliana ...  |g 23 (2014), str. 13-27  |x 1332-3431  |z 978-953-163-403-8 
856 |u http://hrcak.srce.hr/file/178035  |z Digitalna verzija rada - Hrčak 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2 
999 |c 335924  |d 335921