Aspekti prirodne znanosti u suvremenoj nastavi fizike

Temeljni cilj suvremenog znanstvenog obrazovanja je prirodoznanstveno opismenjavanje. Edukacijski standardi prirodnih znanosti u svijetu (AAAS, 1993; NRC, 1996) ističu nužnost razumijevanja prirode znanosti (NOS – Nature of Science) kao jednog od čimbenika za razvoj znanstvene pismenosti. Međutim, e...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01000743108/Details
Matična publikacija: Metodički ogledi
16 (2009), 1/2(29/30) ; str. 113-142
Glavni autor: Svedružić, Antonio (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: Metodički ogledi
LEADER 02825caa a2200301 i 4500
001 NSK01000743108
003 HR-ZaNSK
005 20111129161550.0
007 ta
008 100915s2009 ci ||| ||hrv
035 |a (HR-ZaNSK)000743108 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 |a 371.3:53  |2 MRF 1998. 
100 1 |a Svedružić, Antonio 
245 1 0 |a Aspekti prirodne znanosti u suvremenoj nastavi fizike /  |c Antonio Svedružić. 
300 |b Ilustr. 
500 |a Str. 139-142: prilozi 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst ; bibliografija: 21 jed 
504 |a Summary 
520 |a Temeljni cilj suvremenog znanstvenog obrazovanja je prirodoznanstveno opismenjavanje. Edukacijski standardi prirodnih znanosti u svijetu (AAAS, 1993; NRC, 1996) ističu nužnost razumijevanja prirode znanosti (NOS – Nature of Science) kao jednog od čimbenika za razvoj znanstvene pismenosti. Međutim, edukacijska istraživanja učestalo ukazuju na nepostojanje adekvatnog epistemološkog poimanja znanosti i znanstvenog istraživanja (SI – Scientific Inquire) kod učenika, ali i budućih učitelja znanosti. Kao alternativa funkcionalnom razumijevanju i spoznaji prirode znanstvenih znanja, u ovom se radu postavlja edukacijski konstruktivizam prožet elementima prirode znanosti koji se eksplicitno uvode u istraživačku nastavu fizike. U ovom istraživanju takav je pristup uspoređen s tradicionalnom paradigmom poučavanja i učenja znanosti. Mjereno je razumijevanje temeljnih aspekata prirode znanosti: promjenjivost znanstvenih znanja, razlika između opažanja i zaključivanja, društvena i kulturna ukorijenjenost, mit znanstvene metode, kreativnost i mašta u znanstvenom poduhvatu, znanstvena teorija i znanstveni zakon, subjektivnost i objektivnost u znanosti prije i poslije podvrgavanja različitim pristupima učenja znanstvenih sadržaja. Rezultati predtesta ukazuju na postojanje miskoncepcija u svim aspektima prirode znanosti (≥66%), dok je pozitivan učinak na razumijevanje prirode znanosti s obzirom na konstruktivističko eksplicitni pristup na posttestu kod eksperimentalne grupe izraženiji nego kod tradicionalne (kontrolne) grupe. Ovo istraživanje ukazalo je na: (a) postojanje tipičnih epistemoloških miskoncepcija o znanosti, (b) blago značajniju učinkovitost suvremene konstruktivistički orijentirane nastave na razumijevanje aspekata prirode znanosti i (c) neke metodološke specifičnosti mjerenja aspekata prirode znanosti 
653 |a Nastava fizike  |a Prirodne znanosti  |a Metodika 
773 0 |t Metodički ogledi  |x 0353-765X  |g 16 (2009), 1/2(29/30) ; str. 113-142 
981 |b B08/09  |p CRO 
998 |a boko100915  |c zvdo111129 
856 4 2 |u http://hrcak.srce.hr/metodicki-ogledi  |y Metodički ogledi