Znanost i novo doba ili pseudopuljski alkemičari u novodobnom hrvatskom zlatotvorstvu

Alkemija (zlatotvorstvo) je bila vrlo rasprostranjen nauk i popularan obrt dobivanja umjetnoga zlata u srednjem i novom vijeku, koja je zbog permanentnoga neuspjeha iz eksperimentalne početne prakse (protokemija) sve više prelazila u mističnost i duhovnost. U knjizi Hrvatski alkemičari tijekom stolj...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001049863/Details
Matična publikacija: Histria (Online)
8 (2018) ; str. 61-173
Glavni autor: Kalčić, Miodrag (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.32728/h2018.02
Hrčak
LEADER 07171naa a22003974i 4500
001 NSK01001049863
003 HR-ZaNSK
005 20191218105325.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 191213s2019 ci |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.32728/h2018.02 
035 |a (HR-ZaNSK)001049863 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b ita  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 13  |2 2011 
080 1 |a 54  |2 2011 
100 1 |a Kalčić, Miodrag  |4 aut 
245 1 0 |a Znanost i novo doba ili pseudopuljski alkemičari u novodobnom hrvatskom zlatotvorstvu  |h [Elektronička građa] :  |b o knjizi Hrvatski alkemičari tijekom stoljeća Snježane Paušek-Baždar /  |c Miodrag Kalčić. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst. 
504 |a Sažetak ; Riassunto ; Summary. 
520 |a Alkemija (zlatotvorstvo) je bila vrlo rasprostranjen nauk i popularan obrt dobivanja umjetnoga zlata u srednjem i novom vijeku, koja je zbog permanentnoga neuspjeha iz eksperimentalne početne prakse (protokemija) sve više prelazila u mističnost i duhovnost. U knjizi Hrvatski alkemičari tijekom stoljeća Snježane Paušek-Baždar alkemija se interpretira gotovo isključivo s toga nadnaravnoga i nadosjetilnoga gledišta zanemarujući povijest prirodnih znanosti, napose kemiju. Iz korištenih citiranih izvora te sklonosti kršćanskom misticizmu i ezoteriji razvidan je autoričin neznanstveni pristup alkemiji, pristup koji je najprimjereniji prozapadnjačkom sinkretičkom i eklektičkom društvenom pokretu (i ideologiji) improviziranih spajanja najraznovrsnijih nespojivih vjerovanja, orijentacija, kozmičkih učenja i suvremenih znanosti, New Agea (novoga doba) i iz njega nastalih novodobnih pseudoznanosti, u kojima svoj zapaženi prostor ima i novodobna alkemija. U vrlo pohvalno ocijenjenoj (i od javnosti i od hrvatske znanstvene zajednice) i odlično prihvaćenoj knjizi Hrvatski alkemičari tijekom stoljeća prikazano je devet alkemičara: Barbara Celjska, Daniel Kopranin, Pietro Buono, kanonik Ivan, Frederik Grisogono, Giulio Camillo Delminio (Duvnjak), Giovanni Bratti, Ivan Leopold Payer i Ignjat Martinović. Kritičkom, znanstvenom i povijesnom analizom navedenih navodnih hrvatskih alkemičara ustanovljeno je da se ni jednom od njih ne može pripisati epitet „hrvatski alkemičar“: oni ili nisu alkemičari u pravom smislu riječi, ili ne pripadaju hrvatskom etničkom korpusu. Od njih devetero, trojica alkemičara su, prema knjizi, Puljani (Daniel Kopranin, Pietro Buono i Giovanni Bratti), što je povijesna fikcija (samo je Pietro Buono kratko vrijeme boravio u Puli), a po etničkoj pripadnosti zasigurno ne pripadaju hrvatskom korpusu. 
520 |a L’alchimia (l’arte della trasmutazione dei metalli in oro) fu una disciplina molto diffusa e un artigianato molto popolare nell’ottenimento dell’oro artificiale durante il medioevo e l’età moderna che a causa del suo permanente insuccesso andò tras- formandosi sempre di più dall’iniziale prassi sperimentale (proto chimica) in misti- cismo e spiritualità. Nel libro Hrvatski alkemičari tijekom stoljeća (Alchimisti croati attraverso i secoli) di Snježana Paušek-Baždar, l’alchimia viene interpretata quasi esclusivamente dal punto di vista del sovrannaturale ed ultrasensoriale, trascu- rando la storia delle scienze naturali, in primo luogo la chimica. Partendo dalle fonti citate e la propensione al misticismo cristiano e all’esoterico, è evidente l’approccio non scientifico dell’autrice nei confronti dell’alchimia, un approccio più appropriato al movimento (e all’ideologia) sociale sincretico ed eclettico pro-occidentale che vede il giustapporsi di abbinamenti improvvisati delle più disparate e incompatibili credenze, orientazioni, studi cosmici e scienze contemporanee, New Age (la nuova era) e delle pseudoscienze contemporanee che ne derivano, tra cui uno spazio importante occupa anche l’alchimia contemporanea. Nel libro valutato in maniera lodevole (sia dalla pubblica opinione sia dalla comunità scientifica) e dall’ottima ricezione Hrvatski alkemičari tijekom stoljeća vengono presentati nove alchimisti: Barbara di Cilli (Barbara Celjska), Daniele da Capodistria, Pietro Buono, il canonico Ivan, Federico Crisogono, Giulio Camillo Del- minio (Duvnjak), Giovanni Bratti, Ivan Leopold Payer e Ignjat Martinović. Attraverso un’analisi critica, scientifica e storica dei presupposti alchimisti croati menzionati, si è stabilito che a nessuno di loro può essere attribuito l’epiteto di “alchimi- sta croato”: o non si tratta di alchimisti nel vero senso della parola oppure non appartengono al corpo etnico croato. 
520 |a In the Middle Age and the Early Modern Times alchemy (transmutation into gold or chrysopoeia) was a widespread art and a popular craft of creating artificial gold. Because if failed to produce any practical results it shifted from the initial experimental practice (proto-chemistry) ever more to mysticism and spirituality. In Snježana Paušek-Baždar’s Croatian Alchemists through the Centuries alchemy is seen almost exclusively from this supernatural and super-sensory point of view, ignoring the history of natural sciences, and especially chemistry. Cited sources and the pre- ference for Christian mysticism and esotericism clearly revealthe authorʼs unscientific approach to alchemy, one that is best suited for the pro-Western syncretic and eclectic social movement (and ideology) of improvised merging of the various incomparable beliefs, orientations, cosmic teachings and contemporary sciences, the New Age and the plethora of deriving pseudosciences, where modern alchemy appears to have found its home. Nine alchemists are represented in this highly acclaimed (both from the public and Croatian scientific community) book Croatian Alchemists through the Centuries: Barbara of Cilli, Daniel Justinopolitanus, Pietro Buono, John the Cleric, Frederik Grisogono, Giulio Camillo Delminio, Giovanni Bratti, Ivan Leopold Payer and Ignjat Martinović. Critical, scientific and historical analysis of these alleged Croatian alchemists determined that none of them deserve the epithet ʼCroatian Alchemistʼ: they either were not alchemists in the true sense of the word, or do not belong to the Croatian ethnical corps. According to Paušek-Baždar, three of them were from Pula (Daniel Justinopolitanus, Pietro Buono and Giovanni Bratti), which is a historical fabrication since only Pietro Buono spent a short time in Pula. Moreover their ethnic affiliation was certainly not Croatian. 
653 |a Hrvatski alkemičari tijekom stoljeća 
653 0 |a Zlatotvorstvo  |a Alkemičari  |a Prirodne znanosti  |a Povijest znanosti  |a Pseudoznanost  |a Postmodernizam  |a Znanstveni moral 
653 1 |a Paušek-Baždar, Snježana 
653 5 |a Pula  |a Hrvatska 
773 0 |t Histria (Online)  |x 1849-5699  |g 8 (2018) ; str. 61-173  |w nsk.(HR-ZaNSK)000891008 
981 |b Be2019  |b B01/19 
998 |b dalo1912 
856 4 0 |u https://doi.org/10.32728/h2018.02 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/224670  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr