Odnos usredotočene svjesnosti (mindfulness) i emocionalne kompetentnosti kod adolescenata

Tijekom posljednjih desetak godina u svijetu se intenzivno kreiraju, provode i istražuju programi namijenjeni adolescentima, temeljeni na tehnikama usredotočene svjesnosti (mindfulness), te studije ukazuju na njihov potencijal u prevenciji raznih problema u ponašanju i promociji mentalnog zdravlja....

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001055708/Details
Matična publikacija: Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (Online)
55 (2019), 1 ; str. 26-39
Glavni autor: Mihić, Josipa (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31299/hrri.55.1.3
Hrčak
LEADER 04587naa a22003494i 4500
001 NSK01001055708
003 HR-ZaNSK
005 20200709131114.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200217s2019 ci d |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.31299/hrri.55.1.3 
035 |a (HR-ZaNSK)001055708 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 159.9  |2 2011 
100 1 |a Mihić, Josipa  |4 aut 
245 1 0 |a Odnos usredotočene svjesnosti (mindfulness) i emocionalne kompetentnosti kod adolescenata  |h [Elektronička građa] /  |c Josipa Mihić. 
300 |b Graf. prikazi. 
504 |a Bibliografija: str. 36-38. 
504 |a Sažetak ; Abstract. 
520 |a Tijekom posljednjih desetak godina u svijetu se intenzivno kreiraju, provode i istražuju programi namijenjeni adolescentima, temeljeni na tehnikama usredotočene svjesnosti (mindfulness), te studije ukazuju na njihov potencijal u prevenciji raznih problema u ponašanju i promociji mentalnog zdravlja. U svrhu boljeg razumijevanja mehanizma njihova djelovanja pojavio se interes za istraživanja koja istražuju odnos dispozicijske usredotočene svjesnosti i emocionalne inteligencije kod pojedinca. Ciljevi istraživanja prikazanog u ovom radu bili su ispitati povezanost različitih dimenzija usredotočene svjesnosti (opažanje, opisivanje, svjesno postupanje, neprosuđivanje i nereaktivnost) i emocionalne kompetentnosti te istražiti relativan doprinos pojedinih dimenzija u objašnjenju emocionalne kompetentnosti kod adolescenata. Istraživanje je provedeno na uzorku od 220 učenika (65.9% muškog spola) srednjih škola Grada Zagreba, prosječne životne dobi od 16 godina. U svrhu ostvarivanja ciljeva istraživanja primijenjen je Petofacetni upitnik usredotočene svjesnosti (Baer i sur., 2006) te Upitnik emocionalne kompetentnosti UEK-15 (Takšić, 1998). Provedene analize ukazale su na prisutnost značajnih korelacija između pojedinih dimenzija usredotočene svjesnosti (opisivanje, nereaktivnost, svjesno postupanje i opažanje) te emocionalne kompetentnosti kod adolescenata. Provedena hijerarhijska regresijska analiza pokazala je kako pojedine dimenzije usredotočene svjesnosti (opisivanje, svjesno postupanje i opažanje) imaju značajan doprinos u objašnjenju emocionalne kompetentnosti kod adolescenata. Rezultati ovog istraživanja mogu pridonijeti kvaliteti kreiranja programa razvoja emocionalnih kompetencija kod adolescenata. 
520 |a Over the last decade, mindfulness programs targeted at adolescents have been intensively developed, implemented and researched around the world. Studies indicate the potential of these programmes to prevent various behavioural problems as well as promote mental health. In order to better understand how mindfulness works, there is a growing interest in researching the relationship between dispositional mindfulness and emotional intelligence of an individual. The present study examines the correlation between different dimensions of mindfulness (observing, describing, acting with awareness, nonjudging of experience, and nonreactivity to inner experiences) and emotional competence, and it explores the relative contribution of the particular dimensions of mindfulness to emotional competence in adolescents. The survey was conducted on a sample of 220 students (65.9% male) from Zagreb high schools with an average age of 16. The Five Facet Mindfulness Questionnaire (Baer et al., 2006) and the UEC-15 Emotional Competence Questionnaire (Takšić, 1998) were applied. Analysis showed the presence of significant correlations between the particular dimensions of mindfulness (describing, nonreactivity to inner experiences, acting with awareness, and observing) and emotional competence of adolescents. Hierarchical regression analysis showed that these particular aspects of mindfulness (describing, acting with awareness, and observing) significantly contribute to explaining emotional competence in adolescents. The results of this study can contribute to the quality of creating interventions to develop emotional competence in adolescents. 
653 0 |a Usredotočena svjesnost  |a Emocionalna kompetentnost  |a Adolescenti 
773 0 |t Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (Online)  |x 1848-7734  |g 55 (2019), 1 ; str. 26-39  |w nsk.(HR-ZaNSK)000829662 
981 |b Be2019  |b B01/19 
998 |b dalo2002 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31299/hrri.55.1.3 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/223063  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr