Uz metafizičko načelo uzročnosti

Rad razmatra temeljni aspekt načela uzročnosti jer odgovara na glavno pitanje metafizike: zašto jest biće, a ne radije ništa? Tematiziranje metafizičkog načela uzročnosti istovremeno podsjeća da je Bog prvi temelj, počelo i uzrok svekolikog bića. Poistovjećivanje bitka kao temelja bića s Bogom, Heid...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001055752/Details
Matična publikacija: Nova prisutnost (Online)
17 (2019), 3 ; str. 475-489
Glavni autor: Poljak, Antonio (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31192/np.17.3.4
Hrčak
LEADER 04802naa a22003734i 4500
001 NSK01001055752
003 HR-ZaNSK
005 20200324190755.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200217s2019 ci |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.31192/np.17.3.4 
035 |a (HR-ZaNSK)001055752 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 11/12  |2 2011 
080 1 |a 14  |2 2011 
080 1 |a 2  |2 2011 
100 1 |a Poljak, Antonio  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Uz metafizičko načelo uzročnosti  |h [Elektronička građa] :  |b Bog kao temelj i uzrok bića /  |c Antonio Poljak. 
500 |a Bilješke uz tekst. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst. 
504 |a Sažetak ; Summary. 
520 |a Rad razmatra temeljni aspekt načela uzročnosti jer odgovara na glavno pitanje metafizike: zašto jest biće, a ne radije ništa? Tematiziranje metafizičkog načela uzročnosti istovremeno podsjeća da je Bog prvi temelj, počelo i uzrok svekolikog bića. Poistovjećivanje bitka kao temelja bića s Bogom, Heidegger naziva »ontoteo-logijom«. On više puta ističe povezanost bitka bića s uzrocima. U daljnjem se promišljanju uzročnosti otkriva da razmatranje o uzrocima bitno pripada metafizičkoj temi o identitetu i razlici bića. Platon poistovjećuje tvoritelja kozmosa s uzrokom, a kozmos s učinkom toga uzroka. Na temelju učenja o četiri uzroka, Aristotel je pružio obuhvatan odgovor na pitanje o biću. Biće se u tijeku bivstvovanja neprestano giba te kao takvo postoji stalnim dokidanjem razlike između mogućnosti i zbiljnosti. Nijedno se biće iz mogućnosti ne može prevesti u zbiljnost, osim nekim bićem koje je već samo u zbiljnosti. Takvo načelo vrijedi za sva bića, osim za Boga koji sve pokreće, a da sâm ni od koga nije pokrenut. Stoga je »stožer« Aristotelove metafizike pojam o Bogu kao prvom nepokrenutom pokretaču koji kao čista zbiljnost i oblik te kao najviša svrha, čini zbiljskim, odnosno »pokreće« sve što na bilo koji način bivstvuje. Dosljedno tomu, Bog je počelo, temelj i uzrok svega bića. Na temelju svega što se razmatra unutar izloženih Aristotelovih promišljanja, izdvajaju se dva aspekta ontološkog načela uzročnosti: 1) djelatnost (zbiljnost) jest uvijek prije mogućnosti, i po bivstvu i po pojmu; 2) sve što se kreće, nužno se kreće od drugoga. 
520 |a This article examines the fundamental aspect of causality because it discusses the fundamental question of metaphysics: why a being is, rather than is nothing? The subject of metaphysical principle of causality completely reminds that, in the discussion about the Being and being within the metaphysics, God is the first and the last foundation, cause and principle of overall being. Identifying the Being as the foundation of being as God, Heidegger calls “onto-theo-logy”. On many occasions he emphasizes the connection of the Being beings with the causes. Because of this, the author of this article refers back to the beginnings of the western metaphysics where it is revealed that the contemplation about the causality belongs to the wider metaphysical subject of identity and difference. It is actually about the subject of the first being in relation to the multiplicity of things and movement (change). Plato identifies the maker of cosmos as the cause, and the cosmos as the effect of that cause. Based on this study of four causes, Aristotle proposed the comprehensive solution of the being. The being constantly moves in its existence, and it exists as the constant cancellation of the difference between the possibility and reality. Therefore, the two fundamental moments of being, the reality and the possibility, along with the hylomorphism as the study of the principles of being, represent Aristotle’s permanent contribution and heritage to the realistic concept of the being in its Being. However, the strongpoint of all Aristotle’s metaphysics is the concept of God as the first immovable mover, the reality itself, the pure form and the highest purpose of all being. God is therefore the foundation of the overall Being of being because, through His reality, he realizes all of which can only form the slightest possibility. Even though the movement and the matter are eternal, God is, as the first immovable mover, ontologically “before” the overall reality. 
653 0 |a Biće  |a Bitak  |a Bog  |a Počelo  |a Uzrok  |a Metafizička načela 
773 0 |t Nova prisutnost (Online)  |x 1848-8676  |g 17 (2019), 3 ; str. 475-489  |w nsk.(HR-ZaNSK)000836491 
981 |b Be2019  |b B02/19 
998 |b tino2003 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31192/np.17.3.4 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/228403  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr