Savjest kao Božji dar čovjeku u kontekstu kulture života

Savjest igra veliku ulogu u moralnom održavanju osobnoga, vjerničkoga i profesionalnoga života. Biti savjestan u darovanoj slobodi djelovanja i moralne odgovornosti opredijeljenosti za ispravno postupanje u konformističkom društvu u kojem prevladavaju pluralistička (bio)etička uvjerenja, izlaže nas...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001059624/Details
Matična publikacija: Diacovensia (Online)
27 (2019), 4 ; str. 589-613
Glavni autor: Vuletić, Suzana (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31823/d.27.4.2
Hrčak
LEADER 04342naa a22003494i 4500
001 NSK01001059624
003 HR-ZaNSK
005 20200327185014.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200325s2019 ci |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.31823/d.27.4.2 
035 |a (HR-ZaNSK)001059624 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 27  |2 2011 
100 1 |a Vuletić, Suzana  |4 aut 
245 1 0 |a Savjest kao Božji dar čovjeku u kontekstu kulture života  |h [Elektronička građa] /  |c Suzana Vuletić. 
500 |a Bilješke uz tekst. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst. 
504 |a Sažetak ; Summary. 
520 |a Savjest igra veliku ulogu u moralnom održavanju osobnoga, vjerničkoga i profesionalnoga života. Biti savjestan u darovanoj slobodi djelovanja i moralne odgovornosti opredijeljenosti za ispravno postupanje u konformističkom društvu u kojem prevladavaju pluralistička (bio)etička uvjerenja, izlaže nas pred mnoštvo egzistencijalnih borbi u ustrajnosti savjesnoga postupanja. To se posebno očituje u primjeni brojnih znanstvenih dostignuća u kliničkoj praksi, koja otvara prostor za konfliktne situacije, sudjelovanjem u znanstvenim istraživanjima, dijagnostičkim i terapijskim postupcima i zahvatima koji nisu u skladu s moralnom savješću pojedinca, gdje se međusobno suprotstavljaju pragmatični ciljevi s medicinskom etikom, zaštitom ljudskih prava i dostojanstva života, što posljedično zahtijeva očuvanje savjesne opredijeljenosti prizivom savjesti. Da bi apel na priziv savjesti bio moralno utemeljen, potrebno je podrobnije se upoznati s etimološkim i moralnim određenjem savjesti u kontekstu teološkoga nauka, poštovati biopravne odrednice u etičkim i strukovno-profesionalnim načelima koji afirmiraju slobodu mišljenja, savjesti i vjeroispovijesti kao temeljna ljudska prava, zajamčena međunarodnim dokumentima i kodeksima medicinske etike i deontologije. Njihovim se udruženim inicijativama podupire moralna odgovornost savjesnoga postupanja koja iziskuje poštovanje dostojanstva, nepovredivosti i svetosti ljudskoga života, koji posebno dolaze do izražaja u perspektivi kršćanske antropologije, moralne teologije i personalističke bioetike. 
520 |a Conscience plays a major role in the moral observance of our personal, religious and professional lives. Being conscientious in the gifted freedom of action and moral responsibility of committing to act rightly in a conformist society with prevailing pluralistic bio/ethical beliefs, exposes us to many existential struggles to persevere in this conscientious conduct. This is especially evident in the application of numerous scientific advances in clinical practice, which opens a space for conflicting situations, by participating in scientific research, diagnostic and therapeutic procedures and interventions that are not in line with the moral conscience of the individual, where pragmatic goals conflict with medical ethics, the protection of human rights and dignity of life, which consequently requires: the preservation of conscientious commitment, the appeal of conscience. For the appeal of conscience to be morally grounded, it is necessary to become more familiar with the etymological and moral definition of conscience in the context of theological doctrine, to respect bio-legal determinants in ethical and professional principles that affirm the freedom of thought, conscience and religion as fundamental human rights, guaranteed by international documents and codes of medical ethics and deontology. Their joint initiatives support the moral responsibility of conscientious conduct which requires respect for the dignity, inviolability and sanctity of human life, which are particularly prominent in the perspective of Christian anthropology, moral theology and personalistic bioethics. 
653 0 |a Savjest  |a Kršćanska antropologija  |a Naravni zakon  |a Moralna teologija  |a Personalistička bioetika 
773 0 |t Diacovensia (Online)  |x 1849-014X  |g 27 (2019), 4 ; str. 589-613  |w nsk.(HR-ZaNSK)000846803 
981 |b Be2019  |b B02/19 
998 |b tino2003 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31823/d.27.4.2 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/231027  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr