Focus stacking from a purely geometrical point of view

In order to create extremely sharp photographs, focus stacking has become a widely used method nowadays, mainly in macro or micro photography. Whereas the aspect of computationally detecting sharp regions of an image has been dealt with in many publications, there is only little published about the...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001060448/Details
Matična publikacija: Kog (Online)
(2019), 23 ; str. 18-27
Glavni autor: Glaeser, Georg (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31896/k.23.2
Hrčak
Kog (Online)
LEADER 03096naa a22003734i 4500
001 NSK01001060448
003 HR-ZaNSK
005 20200421201722.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200407s2019 ci a |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.31896/k.23.2 
035 |a (HR-ZaNSK)001060448 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b eng  |b hrv 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 004  |2 2011 
100 1 |a Glaeser, Georg  |4 aut 
245 1 0 |a Focus stacking from a purely geometrical point of view  |h [Elektronička građa] /  |c Georg Glaeser. 
300 |b Ilustr. 
500 |a Bilješke uz tekst. 
504 |a Bibliografija: 6 jed. 
504 |a Abstract ; Sažetak. 
520 |a In order to create extremely sharp photographs, focus stacking has become a widely used method nowadays, mainly in macro or micro photography. Whereas the aspect of computationally detecting sharp regions of an image has been dealt with in many publications, there is only little published about the geometric background. This paper analyzes the process from a purely geometrical point of view, revealing some non-trivial aspects that may potentially also lead to improvements in a variety of applications such as the 3D scanning of small objects. It is shown that - under calibrated conditions and with certain restrictions - focus stacking of a scene leads to arbitrarily many geometrically correct perspective images of this scene, even including normal projections. The reason for this is that the process of photography never leads to purely two-dimensional images, but collinearly distorted spatial images. 
520 |a Da bi se stvorile izuzetno oštre fotografije u današnje se vrijeme često koristi metoda podešavanja dubinske oštrine. Posebno je česta njezina upotreba u makro ili mikro fotografiji. Iako je tema računalnog određivanja oštrih područja slike obrađena u mnogim publikacijama, o njegovoj je geometrijskoj pozadini objavljeno malo radova. Ovaj rad analizira spomenuti postupak s čisto geometrijskog gledišta otkrivajući neke netrivijalne aspekte koji mogu dovesti do poboljšanja u mnogim njegovim primjenama kao što je 3D skeniranje malih predmeta. Pokazano je da podešavanje dubinske oštrine scene - pod kalibriranim uvjetima i uz određena ograničenja - može proizvesti po volji mnogo geometrijski ispravnih perspektivnih slika te scene, pa čak i njezinu ortogonalnu projekciju. Razlog tome je činjenica da proces fotografiranja nikada ne rezultira čistim dvodimenzionalnim slikama, već kolinearno iskrivljenim prostornim slikama. 
653 0 |a Geometrijska optika  |a Dubinska oštrina  |a Računski rekonstruirana fotografija  |a Plenoptička kamera 
773 0 |t Kog (Online)  |x 1846-4068  |g (2019), 23 ; str. 18-27  |w nsk.(HR-ZaNSK)000628952 
981 |b Be2019  |b B02/19 
998 |b tino2004 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31896/k.23.2 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/230717  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr 
856 4 0 |u http://master.grad.hr/hdgg/kog_stranica/kog23/05glaeser.pdf  |y Kog (Online)