Picturebooks as objects

Based on recent studies on materiality, picturebook research, and cognitive studies, this paper investigates how children may perceive picturebooks as objects and their material properties. In this regard, we emphasise three dimensions of picturebooks as objects and relate them to developmental stag...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001068350/Details
Matična publikacija: Libri et liberi (Online)
8 (2019), 2 ; str. 257-278
Glavni autori: Kümmerling-Meibauer, Bettina (Author), Meibauer, Jörg
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.21066/carcl.libri.8.2.1
Libri et liberi (Online)
Hrčak
LEADER 03433naa a22003854i 4500
001 NSK01001068350
003 HR-ZaNSK
005 20200717105127.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200707s2019 ci ad |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.21066/carcl.libri.8.2.1 
035 |a (HR-ZaNSK)001068350 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 08  |2 2011 
080 1 |a 159.9  |2 2011 
100 1 |a Kümmerling-Meibauer, Bettina  |4 aut 
245 1 0 |a Picturebooks as objects  |h [Elektronička građa] /  |c Bettina Kümmerling-Meibauer, Jörg Meibauer. 
300 |b Ilustr., graf. prikazi. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst ; bibliografija i izvori: str. 275-277. 
504 |a Summary ; Sažetak. 
520 |a Based on recent studies on materiality, picturebook research, and cognitive studies, this paper investigates how children may perceive picturebooks as objects and their material properties. In this regard, we emphasise three dimensions of picturebooks as objects and relate them to developmental stages. The first dimension concerns the materials the picturebooks are composed of, such as paper, cardboard, wood, plastics, and cloth. The second dimension refers to the type of book, e.g. hardbacks, sets of cardboard sheets, fanfold books, pop-up books, and even hybrid objects such as books which are toys at the same time. Finally, this study focuses on the types of actions that are associated with picturebooks as objects, such as biting, building, piling up, setting up, painting, collecting, and arranging. In sum, we argue that an examination of the cognitive perspective is fundamental for the investigation of the social and cultural aspects of the materiality of picturebooks. 
520 |a Oslanjajući se na novija istraživanja materijalnosti i slikovnice te na rezultate kognitivne znanosti, ovaj rad istražuje kako djeca opažaju slikovnicu kao predmet i kako opažaju njezina materijalna obilježja. U tom smislu naglašavamo tri dimenzije slikovnice kao predmeta i dovodimo ih u vezu sa stadijima dječjega razvoja. Prva dimenzija odnosi se na materijale od kojih se slikovnice izrađuju, kao što su papir, karton, drvo, plastika i tekstil. Druga se dimenzija odnosi na tip knjige, npr. tvrdoukoričena, sastavljena od kartonskih stranica, knjiga od presavijenih stranica, slikovnica-iskakalica, pa i hibridni predmeti kao što su knjige koje su ujedno i igračke. Konačno, rad razmatra i tipove aktivnosti povezane sa slikovnicom kao predmetom, primjerice: grizenje, građenje, stavljanje na hrpu, postavljanje, bojenje, skupljanje i raspoređivanje. U zaključku tvrdimo da je istraživanje kognitivnoga aspekta temeljno za razmatranje društvenih i kulturnih aspekata slikovničke materijalnosti. 
653 0 |a Slikovnice  |a Predmet  |a Materijalnost  |a Kognitivna znanost  |a Istraživanje slikovnice 
700 1 |a Meibauer, Jörg  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
773 0 |t Libri et liberi (Online)  |x 1848-5871  |g 8 (2019), 2 ; str. 257-278  |w nsk.(HR-ZaNSK)000813213 
981 |b Be2019  |b B04/19 
998 |b dalo2007 
856 4 0 |u https://doi.org/10.21066/carcl.libri.8.2.1 
856 4 0 |u http://www.librietliberi.org/wp/wp-content/uploads/2019/12/2019-12-02-Libri_i_Liberi-16_STUDIJA_1_WEB.pdf  |y Libri et liberi (Online) 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/229724  |y Hrčak