Theorising materiality in children's digital books

Participatory literacies are new ways of experiencing narratives and of "interpreting, making, sharing and belonging in increasingly globally and digitally mediated cultures" (Wohlwend 2017a: 62). This paper discusses the material features of children’s digital books and the extent to whic...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001068351/Details
Matična publikacija: Libri et liberi (Online)
8 (2019), 2 ; str. 279-292
Glavni autor: Kucirkova, Natalia (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.21066/carcl.libri.8.2.2
Libri et liberi (Online)
Hrčak
LEADER 02936naa a22003734i 4500
001 NSK01001068351
003 HR-ZaNSK
005 20200717103354.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200707s2019 ci d |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.21066/carcl.libri.8.2.2 
035 |a (HR-ZaNSK)001068351 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 08  |2 2011 
080 1 |a 004  |2 2011 
100 1 |a Kucirkova, Natalia  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Theorising materiality in children's digital books  |h [Elektronička građa] /  |c Natalia Kucirkova. 
300 |b Graf. prikazi. 
504 |a Bibliografija: str. 289-291. 
504 |a Summary ; Sažetak. 
520 |a Participatory literacies are new ways of experiencing narratives and of "interpreting, making, sharing and belonging in increasingly globally and digitally mediated cultures" (Wohlwend 2017a: 62). This paper discusses the material features of children’s digital books and the extent to which they support participatory literacies. The material features of digital books are conceptualised in terms of their external and internal properties. Based on a theoretical discussion and empirical observations it is argued that specific internal material properties of children’s digital books, namely their interactivity and multimedia, are uniquely positioned to support participatory literacies and are therefore a site of novelty in children’s experiences of narratives. 
520 |a Sudjelujuće pismenosti novi su načini upoznavanja pripovijedi kao i "tumačenja, stvaranja, dijeljenja i pripadanja u sve izrazitije globalnim i digitalno posredovanim kulturama" (Wohlwend 2017a: 62). Ovaj je rad usmjeren na materijalna obilježja digitalnih dječjih knjiga te razmatra do koje mjere one podupiru razvoj sudjelujućih pismenosti. Materijalna svojstva digitalnih knjiga promatraju se s obzirom na njihove vanjske i unutrašnje karakteristike. Na temelju teorijske rasprave i empirijskih zapažanja utvrđuje se da su određene unutrašnje materijalne karakteristike digitalnih dječjih knjiga, odnosno njihova interaktivnost i multimedijalnost, postavljene na jedinstven način tako da podržavaju sudjelujuće pismenosti i da stoga predstavljaju novost u dječjem iskustvu upoznavanja pripovijedi. 
653 0 |a Dječje knjige  |a Digitalne knjige  |a Interaktivnost  |a Multimedija  |a Materijalnost  |a E-knjige  |a Rana pismenost 
773 0 |t Libri et liberi (Online)  |x 1848-5871  |g 8 (2019), 2 ; str. 279-292  |w nsk.(HR-ZaNSK)000813213 
981 |b Be2019  |b B04/19 
998 |b dalo2007 
856 4 0 |u https://doi.org/10.21066/carcl.libri.8.2.2 
856 4 0 |u http://www.librietliberi.org/wp/wp-content/uploads/2019/12/2019-12-02-Libri_i_Liberi-16_STUDIJA_2_WEB.pdf  |y Libri et liberi (Online) 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/229725  |y Hrčak