Razumijevanje učeništva u kontekstu židovstva Isusovog vremena

Upotreba pojmova „učenik“ i „učeništvo“ vrlo je uobičajena u evanđeoskom kršćanstvu, a značenje tih pojmova smatra se samo po sebi razumljivim. Međutim, iako je u tim krugovima došlo do svojevrsnog usvajanja ovih pojmova, oni su već ranije postojali i u židovskoj kulturi Isusova vremena. Svrha i cil...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001084875/Details
Matična publikacija: Kairos (Hrvatsko izd. Online)
14 (2020), 1 ; str. 35-52
Glavni autori: Gracin, Martina, teologinja (Author), Budiselić, Ervin
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.32862/k1.14.1.2
Hrčak
LEADER 04968naa a22003854i 4500
001 NSK01001084875
003 HR-ZaNSK
005 20210115151901.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 201215s2020 ci |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.32862/k1.14.1.2 
035 |a (HR-ZaNSK)001084875 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 27  |2 2011 
100 1 |a Gracin, Martina,  |c teologinja  |4 aut 
245 1 0 |a Razumijevanje učeništva u kontekstu židovstva Isusovog vremena  |h [Elektronička građa] :  |b 2. dio /  |c Martina Gracin, Ervin Budiselić. 
500 |a Nastavak iz br. 2/2019. 
500 |a Bilješke uz tekst. 
504 |a Bibliografija: 12 jed. 
504 |a Sažetak ; Summary. 
520 |a Upotreba pojmova „učenik“ i „učeništvo“ vrlo je uobičajena u evanđeoskom kršćanstvu, a značenje tih pojmova smatra se samo po sebi razumljivim. Međutim, iako je u tim krugovima došlo do svojevrsnog usvajanja ovih pojmova, oni su već ranije postojali i u židovskoj kulturi Isusova vremena. Svrha i cilj ovog je članka proučiti značenje koncepta učeništva u njegovu originalnom kontekstu i vidjeti koliko to značenje odudara od značenja koje ovi pojmovi imaju danas. Ovu ćemo temu obraditi u dva dijela. U prvome dijelu članka proučili smo starozavjetni korijen koncepta učeništva, sagledali židovski sustav obrazovanja u Isusovu vremenu, razmotrili smo je li i sam Isus, i u kojoj mjeri, prošao židovski sustav obrazovanja te kako i na koji je način primjenjivao taj model u poučavanju svojih učenika. U drugome dijelu članka prvo ćemo razmotriti praksu učeništva u prvoj Crkvi, a nakon toga ponuditi smjernice za primjenu Isusova koncepta učeništva danas u Crkvi. Ključan je fokus ovog članka na problematici prenošenja principa učeništva shvaćenih unutar konteksta židovske kulture na Crkvu danas budući da istraživanje otkriva kako suvremeno razumijevanje tog pojma ne odgovara načinu na koji se shvaćalo učeništvo Isusova doba. Naime, premda je učeništvo i tada sadržavalo prenošenje informacija, važnije od toga je bilo slijediti učitelja (rabina) i učiti od njega u bliskom odnosu. U članku se zaključuje da moguće rješenje za ovaj izazov treba potražiti prvo u promjeni razmišljanja o tome što učeništvo uistinu jest (promjena fokusa), a onda u praksi kroz mentorstvo i male grupe ciljano izložiti obje strane (i „učitelja“ i „učenika“) iskustvu poučavanja primjerom. 
520 |a The usage of the terms “disciple” and “discipleship” are very common among Evangelical Christians and the meanings of these terms seem self-evident. However, although these circles adopted such language, it was already present in the Jewish culture of Jesus’ time. The purpose and the goal of this article is to analyze the concept of discipleship in its original context and see how much the meaning of this term is removed from the meaning that this term has today. This topic we will address in two parts. In the first part, we studied the Old Testament (OT) roots of discipleship and the Jewish educational system in Jesus’ time and analyzed whether Jesus himself, and in what measure, passed through that Jewish educational system and how and in what ways he used this model in the discipleship process of his disciples. In this part of the article, we will address the practice of discipleship in the first Church, and after that offer some guidelines on how to apply Jesus’ concept of discipleship in the Church today. The key focus of this article is the problematic of applying principles of discipleship that were present in the context of Jewish culture, on the Church today, since our analysis reveals that understanding of discipleship today does not correspond entirely to the understanding of that concept in Jesus’ time. Although discipleship then and now contained passing on information, it was more important to follow the rabbi and learn from him in a close relationship. It is concluded that a possible solution for this challenge must be sought first and foremost in the change of thinking about what discipleship truly is (change of focus), and then in the practice through mentoring or working in small groups purposefully expose both sides (both “teachers” and “students”) to the experience of teaching through example. 
653 0 |a Učeništvo  |a Rabin  |a Talmid  |a Mentorstvo 
700 1 |a Budiselić, Ervin  |4 aut 
773 0 |t Kairos (Hrvatsko izd. Online)  |x 1848-2503  |g 14 (2020), 1 ; str. 35-52  |w nsk.(HR-ZaNSK)000780889 
787 1 8 |i Nastavlja  |t Razumijevanje učeništva u kontekstu židovstva Isusova vremena : 1. dio  |w nsk.(HR-ZaNSK)001060421 
981 |b Be2020  |b B01/20 
998 |b tino2101 
856 4 0 |u https://doi.org/10.32862/k1.14.1.2 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/237392  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr