Public administration in an atypical transition and the need for the agents of europeanisation in Kosovo
This article investigates public administration reform in Kosovo by: a) analysing the extent to which an atypical transition affects administrative and governance reforms, b) examining the Europeanisation process and efforts to harmonise legislation with the European Union’s acquis communautaire as...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001088630/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Hrvatska i komparativna javna uprava (Online) 20 (2020), 2 ; str. 299-330 |
Glavni autori: | Istrefi, Remzije (Author), Hajrullahu, Arben |
Vrsta građe: | e-članak |
Jezik: | eng |
Predmet: | |
Online pristup: |
https://doi.org/10.31297/hkju.20.2.5 Hrčak |
LEADER | 05157naa a22003974i 4500 | ||
---|---|---|---|
001 | NSK01001088630 | ||
003 | HR-ZaNSK | ||
005 | 20210303135511.0 | ||
006 | m d | ||
007 | cr|||||||||||| | ||
008 | 210201s2020 ci |o |0|| ||eng | ||
024 | 7 | |2 doi |a 10.31297/hkju.20.2.5 | |
035 | |a (HR-ZaNSK)001088630 | ||
040 | |a HR-ZaNSK |b hrv |c HR-ZaNSK |e ppiak | ||
041 | 0 | |a eng |b hrv |b eng | |
042 | |a croatica | ||
044 | |a ci |c hr | ||
080 | 1 | |a 35 |2 2011 | |
080 | 1 | |a 342 |2 2011 | |
080 | 1 | |a 341 |2 2011 | |
100 | 1 | |a Istrefi, Remzije |4 aut | |
245 | 1 | 0 | |a Public administration in an atypical transition and the need for the agents of europeanisation in Kosovo |h [Elektronička građa] / |c Remzije Istrefi, Arben Hajrullahu. |
504 | |a Bibliografske bilješke uz tekst ; bibliografija i izvori: str. 321-328. | ||
504 | |a Summary ; Sažetak. | ||
520 | |a This article investigates public administration reform in Kosovo by: a) analysing the extent to which an atypical transition affects administrative and governance reforms, b) examining the Europeanisation process and efforts to harmonise legislation with the European Union’s acquis communautaire as the main driving force towards a successful transition, and c) reiterating the relevance and function of the educational system in the Europeanisation process. The article addresses the following question: can the Europeanisation process be accomplished successfully when the educational system, which is limited in scale, doesnot manage to generate a sufficient number of Europeanisation agents? In post1999 Kosovo, public administration has been undergoing continuous reforms to detach itself from the discriminatory legacy of communist and Serbian rule, to transfer authorities from internationally established bodies to local ones, toenhance capacity-building through international assistance, and to move forward with further reforms as part of Kosovo’s EU integration efforts. Public administration reforms remain affected by past legacies, namely the atypical transition characterised by a post-WWII communist dictatorship, the Serbianapartheid-like discrimination in the 1990s, an UN-led interim administration, and challenges of capacity-building. The article concludes that without a fully consolidated and crisis-resistant democracy neither the initiated public administration reform based on the values of good governance, nor the “fair and just”distribution of resources in society have a perspective. For instance, to comply successfully with the public administration reform obligations set out in the EU’s Stabilisation and Association Agreement, Kosovo needs greater capacities and professionals serving as Europeanisation agents. As a result, much larger investments in education, research, and development appear to be paramount. | ||
520 | |a Reforma javne uprave na Kosovu ispituje se kroz: a) analizu mjere do koje atipična tranzicija utječe na reforme javne uprave i upravljanja, b) razmatranje procesa europeizacije i usklađivanja zakonodavstva sa zajedničkom pravnom stečevinom Europske unije kao glavnim snagama uspješne tranzicije te c) naglašavanje važnosti i uloge obrazovnog sustava u procesu europeizacije. Ključno je pitanje može li proces europeizacije biti uspješan ako obrazovni sustav, koji je ograničenog kapaciteta, ne uspijeva stvoriti dovoljan broj agenata europeizacije. Kosovska je javna uprava prolazila stalne reforme poslije 1999. kako bi se udaljila od nasljeđa socijalizma i srpske vladavine, preuzela ovlasti s međunarodno osnovanih tijela na domaća, ojačala kapacitete kroz međunarodnu pomoć i nastavila reforme u sklopu europske integracije Kosova. Reforme javne uprave i dalje su pod utjecajem prijašnjeg nasljeđa i atipične tranzicije što uključuje socijalizam poslije II. svjetskog rata, diskriminaciju Srbije koja podsjeća na aparthejd tijekom 1990-ih, privremenu upravu Ujedinjenih naroda i probleme s jačanjem kapaciteta. Zaključuje se da bez konsolidirane demokracije otporne na krize ni započeta upravna reforma na vrijednostima dobroga upravljanja ni »pravedna i pravična« raspodjela sredstava u društvu nemaju perspektive. Kako bi, primjerice, Kosovo moglo poštivati obveze oko reforme javne uprave iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Europskoj uniji, potrebni su snažniji upravni kapaciteti i veći broj profesionalnog osoblja koje bi služilo europeizaciji. Zato su potrebna mnogo veća ulaganja u obrazovanje, istraživanje i razvoj. Unaprjeđenje kvalitete obrazovanja i studijskih kapaciteta te bolje prilike za socijalnu uključenost unaprijedili bi uspješnost javne uprave i osigurali dobro upravljanje. | ||
653 | 0 | |a Javna uprava |a Obrazovanje |a Europeizacija | |
653 | 2 | |a Europska unija | |
653 | 5 | |a Kosovo | |
700 | 1 | |a Hajrullahu, Arben |4 aut |9 HR-ZaNSK | |
773 | 0 | |t Hrvatska i komparativna javna uprava (Online) |x 1849-2150 |g 20 (2020), 2 ; str. 299-330 |w nsk.(HR-ZaNSK)000863959 | |
981 | |b Be2020 |b B02/20 | ||
998 | |b dalo2103 | ||
856 | 4 | 0 | |u https://doi.org/10.31297/hkju.20.2.5 |
856 | 4 | 0 | |u https://hrcak.srce.hr/241885 |y Hrčak |
856 | 4 | 1 | |y Digitalna.nsk.hr |