Teleworking in small and medium enterprises (SMEs) before the onset of coronavirus crisis in the Czech Republic

Due to the new information and communication technologies, it is now possible to disconnect work from space and time and to take advantage of new ways of organizing work. One of the options is teleworking (TW), currently being implemented throughout Europe due to the condition created by the coronav...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001108519/Details
Matična publikacija: Management (Split. Online)
25 (2020), 2 ; str. 151-164
Glavni autori: Vrchota, Jaroslav (Author), Maříková, Monika, Řehoř, Petr
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.30924/mjcmi.25.2.8
Hrčak
LEADER 04653naa a22004094i 4500
001 NSK01001108519
003 HR-ZaNSK
005 20210930103249.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 210728s2020 ci d |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.30924/mjcmi.25.2.8 
035 |a (HR-ZaNSK)001108519 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a eng  |b eng  |b hrv 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 005  |2 2011 
080 1 |a 658  |2 2011 
080 1 |a 654  |2 2011 
100 1 |a Vrchota, Jaroslav  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Teleworking in small and medium enterprises (SMEs) before the onset of coronavirus crisis in the Czech Republic  |h [Elektronička građa] /  |c Jaroslav Vrchota, Monika Maříková, Petr Řehoř. 
300 |b Graf. prikazi. 
504 |a Bibliografija: 53 jed. 
504 |a Summary ; Sažetak. 
520 |a Due to the new information and communication technologies, it is now possible to disconnect work from space and time and to take advantage of new ways of organizing work. One of the options is teleworking (TW), currently being implemented throughout Europe due to the condition created by the coronavirus pandemic. The aim of the paper is twofold: (i) to analyse a range of factors (size of the enterprise; foreign owner; written strategy; project-driven enterprise; disabilities; work-life balance; benefits, lack of workers, illness, lower cost, relax at work and comfort; renting space, IT level) influencing the duration of TW implementation in the small and medium-sized enterprises (SMEs) and (ii) to better define the differences between the SMEs where TW was introduced in a short time, and those introducing it over a longer period. Out of the total of 31 factors, six factors have been proved to have a different impact on the duration of TW implementation (TW implementation due to higher efficiency; monitoring is performed only according to the results; the managers see the disadvantage of TW in its possible misuse; the enterprises use internal TW regulations; the managers see the main advantage as higher operational flexibility; the introduction of TW, due to the balance of work and family life). All together, 44,000 SMEs in the Czech Republic were invited into the research. The data were collected from 1,018 enterprises, with 60% of the enterprises using TW actively; on average, these enterprises have been using it for seven years. 
520 |a Zbog razvoja novih informacijskih i komunikacijskih tehnologija, danas postaje moguće razdvojiti posao od vremena i mjesta njegova obavljanja te koristiti nove mogućnosti za njegovu organizaciju. Jedna od opcija je i rad na daljinu, koji se trenutno provodi širom Europe, zbog uvjeta, koji nastaju zbog pandemije koronavirusa. Cilj rada je dvostruki: (a) analizirati niz čimbenika (veličinu poduzeća, vlasništvo, formalizaciju strategije, projektnu usmjerenost poduzeća, posebne potrebe zaposlenika, odnos radnog i privatnog života, pogodnosti za zaposlenike, nedostatak radne snage, bolest zaposlenika, niže troškove, mogućnost opuštanja i komfora na radnom mjestu, najam poslovnog prostora i razinu informatičke opremljenosti), koji djeluju na duljinu implementacije rada na daljinu u malim i srednjim poduzećima (MSP) te (b) bolje odrediti razlike između MSP-a, u kojima je rad na daljinu uveden u kraćem, u odnosu na MSP-ove, koji su ga uvodili dulje vrijeme. Od ukupno analiziranog 31 čimbenika, za šest (implementacija rada na daljinu zbog više učinkovitosti; nadzor samo nad rezultatima rada; menadžment shvaća mogućnosti zlouporabe rada na daljinu; poduzeća koriste interne propise za rad na daljinu; menadžeri uviđaju da je veća operativna fleksibilnost temeljna prednost rada na daljinu; uvođenje rada na daljinu zbog uravnoteženja rada i obiteljskog života) utvrđeno je da imaju različito djelovanje na duljinu implementacije rada na daljinu. Ukupno je 44,000 MSP-ova iz Češke Republike pozvano na sudjelovanje u istraživanju. Podaci su prikupljeni od 1,018 poduzeća, od čega je 60% aktivno koristilo rad na daljinu, i to u prosječnom trajanju od sedam godina. 
653 0 |a Mala i srednja poduzeća  |a Rad na daljinu  |a Menadžment  |a Karijera 
653 5 |a Češka 
700 1 |a Maříková, Monika  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
700 1 |a Řehoř, Petr  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
773 0 |t Management (Split. Online)  |x 1846-3363  |g 25 (2020), 2 ; str. 151-164  |w nsk.(HR-ZaNSK)000620258 
981 |b Be2020  |b B04/20 
998 |b dalo2109 
856 4 0 |u https://doi.org/10.30924/mjcmi.25.2.8 
856 4 0 |u http://hrcak.srce.hr/247336  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr