Using augmented reality to make school atlases more user-friendly for schoolchildren

Augmented reality (AR) technology allows cartographers to make cartographic products more attractive and more understandable for their users. In our research experiment we applied new AR technology onto a paper version school geography atlas for grade 8 (15-year-olds). The experiment that we did was...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001144541/Details
Matična publikacija: Kartografija i geoinformacije (Online)
20 (2021), 36 ; str. 4-15
Glavni autori: Yonov, Nikola (Author), Bandrova, Temenoujka
Ostali autori: Lapaine, Valentin, prevoditelj (Translator)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: eng
hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.32909/kg.20.36.1
Kartografija i geoinformacije (Online)
Hrčak
LEADER 03446naa a22004094i 4500
001 NSK01001144541
003 HR-ZaNSK
005 20230111161253.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 220801s2022 ci a |o |0|| ||eng
024 7 |2 doi  |a 10.32909/kg.20.36.1 
035 |a (HR-ZaNSK)001144541 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 1 |a eng  |a hrv  |h eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 528  |2 2011 
100 1 |a Yonov, Nikola  |4 aut  |9 HR-ZaNSK 
245 1 0 |a Using augmented reality to make school atlases more user-friendly for schoolchildren  |h [Elektronička građa] =  |b Upotreba proširene stvarnosti kako bi školski atlasi bili učenicima što prihvatljiviji /  |c Nikola Yonov, Temenoujka Bandrova ; preveo na hrvatski Valentin Lapaine. 
246 3 1 |a Upotreba proširene stvarnosti kako bi školski atlasi bili učenicima što prihvatljiviji 
300 |b Ilustr. 
504 |a Bibliografija: str. 14. 
504 |a Abstract ; Sažetak. 
520 |a Augmented reality (AR) technology allows cartographers to make cartographic products more attractive and more understandable for their users. In our research experiment we applied new AR technology onto a paper version school geography atlas for grade 8 (15-year-olds). The experiment that we did was carried out with grade 3 students (10-year-olds). The challenge we had was to see how small children would understand the complicated geographic information presented by the atlas using AR. The results show that students deal with the information and understand maps correctly with the help of the newly presented information. The children were very interested and asked to continue lessons. They were even interested in how the atlas was created using AR technology. It is evident that the presented new technology provides us with possibilities of explaining difficult geographic topics to students of different ages. 
520 |a Tehnologija proširene stvarnosti (AR) daje kartografima moć da svojim korisnicima naprave atraktivnije i razumljivije kartografske proizvode. U našem smo istraživačkom eksperimentu primijenili tu novu tehnologiju na temelju papirnate verzije školskog atlasa iz geografije za 8. razred (15-godišnjaci). Eksperiment je proveden s učenicima 3. razreda (10 godina). Izazov je bio kako će mala djeca razumjeti komplicirane geografske informacije predstavljene u atlasu koristeći AR. Rezultati pokazuju da se učenici na ispravan način nose s informacijama i razumiju karte uz pomoć novopredočenih informacija. Interes djece je vrlo velik – traži se nastavak učenja i pokazuje interes prema načinu izrade atlasa AR tehnologijom. Evidentno je da nam predstavljena nova tehnologija omogućuje da učenicima različite dobi objasnimo teške geografske teme. 
546 |a Tekst usporedno na engl. i hrv. jeziku. 
653 0 |a Kartografija  |a Školski atlas  |a Proširena stvarnost 
700 1 |a Bandrova, Temenoujka  |4 aut 
700 1 |a Lapaine, Valentin,  |c prevoditelj  |4 trl 
773 0 |t Kartografija i geoinformacije (Online)  |x 1848-0713  |g 20 (2021), 36 ; str. 4-15  |w nsk.(HR-ZaNSK)000765700 
981 |b Be2022  |b B01/22 
998 |b tino2301 
856 4 0 |u https://doi.org/10.32909/kg.20.36.1 
856 4 0 |u http://kig.kartografija.hr/index.php/kig/article/view/939  |y Kartografija i geoinformacije (Online) 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/271284  |y Hrčak