"Oci jedoše kiselo grožđe, a sinovima zubi trnu" (Jer 31,29)

Društveni procesi prepoznaju suštinsku razliku između pojmova temeljne i dominantne vrijednosti. Vrijednosti na kojima počiva sveukupni vrijednosni sustav neke zajednice smatraju se temeljnim i normativnim vrijednostima toga društva. Te temeljne vrijednosti katkad nisu i prevladavajuće (dominantne),...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001145331/Details
Matična publikacija: Obnovljeni život (Online)
76 (2021), 2 ; str. 171-184
Glavni autor: Berković, Danijel, teolog (Author)
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31337/oz.76.2.2
Hrčak
LEADER 04265naa a22003614i 4500
001 NSK01001145331
003 HR-ZaNSK
005 20220920125239.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 220803s2021 ci |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.31337/oz.76.2.2 
035 |a (HR-ZaNSK)001145331 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 27  |2 2011 
080 1 |a 37  |2 2011 
100 1 |a Berković, Danijel,  |c teolog  |4 aut 
245 1 0 |a "Oci jedoše kiselo grožđe, a sinovima zubi trnu" (Jer 31,29)  |h [Elektronička građa] :  |b etiološko čitanje starozavjetne pedagogije /  |c Danijel Berković. 
504 |a Bibliografske bilješke uz tekst ; bibliografija: str. 183-184. 
504 |a Sažetak ; Summary. 
520 |a Društveni procesi prepoznaju suštinsku razliku između pojmova temeljne i dominantne vrijednosti. Vrijednosti na kojima počiva sveukupni vrijednosni sustav neke zajednice smatraju se temeljnim i normativnim vrijednostima toga društva. Te temeljne vrijednosti katkad nisu i prevladavajuće (dominantne), što dovodi do neusklađenosti između temeljnih (deklariranih) i dominantnih (prevladavajućih) vrijednosti. One koje dominiraju mogu čak biti i u suprotnosti s temeljnim vrijednostima. Biblijski didaktički tekstovi mudrosnih tradicija (Knjiga o Jobu, Mudre izreke, Propovjednik) učestalo upućuju na neke odgojno–obrazovne temeljne vrijednosti izraelićanske zajednice. U tom roditelj, osobito otac, zauzima bitno mjesto. U stvarnosti se pak zamjećuje nesklad između tih temeljnih vrijednosti i vrijednosti koje dominiraju. Naime, s jedne je strane imamo, "Sine moj, čuj moju mudrost" (Izr 5,1), "Polušaj, sine moj, pouku oca svoga" (Izr 1,8) i personificirana mudrost koja "odgaja sinove svoje" (Sir 4,11). S druge strane biblijski narativ upućuje na ovo poslovično: "Oci jedoše kiselo grožđe, a sinovima zubi trnu" (Jer 31,29). Znatan je broj biblijskih narativa u kojima nailazimo tragove gdje su sinovi predstavljeni kao slab rezultat otčinskih propusta. U ovom se radu ispituju i preispituju razlozi i uzroci koji dovode do takvoga nesklada između temeljnih i prevladavajućih vrijednosti. Etiologija kao biblijski hermeneutski predložak, kojim se pojašnjavaju pravi uzroci pojedinih situacija, može biti jedno od pojašnjenja spomenute diskrepancije. 
520 |a One of the key questions affirmed in this work was to what extent was the Old testament pedagogy in service of theological aetiology (etiology). After the examination of a selection of biblical texts and family stories, we can conclude that the Old testament pedagogy like a hair plait is fold with etiology. At the first glance biblical family stories seem to be primarily involved with the upbringing, only in the second "layer" we notice etiological intent of the biblical writer. Hence, a majority of pedagogical biblical texts are, one way or the other, in service to aetiological and hermenutical ends. What does this really mean? With etiology, a specific biblical literary and hermenutical form, a biblical writer regularly demonstrate a theological intent by covertly implementing it into a story. Among several biblical family stories presented here, with fathers in their upbringing position, one of the most representative example of pedagogy–etiology is the episode in the lives of Sara and Abram and their sons Ishamael and Isaac. At thesurface level, the story is a story of family complications, but at a deeper level it proves to be predominantly an etiological story. Clearly, biblical writer here uses this family story to announce, in paradigmatic form, the two laws. The law of nature and flesh (Ishmael) and the law of the spirit, promise and faith (Isaac). This becomes evident in the New testament text of the Pauline Epistle to Galatians. 
653 |a Biblija 
653 0 |a Pedagogija  |a Etiologija  |a Hermeneutika  |a Vrijednosti 
773 0 |t Obnovljeni život (Online)  |x 1849-0182  |g 76 (2021), 2 ; str. 171-184  |w nsk.(HR-ZaNSK)000567779 
981 |b Be2021  |b B03/21 
998 |b tino2209 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31337/oz.76.2.2 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/256604  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr