Splitski krug karikaturista (1900– 1940.)
Povijest karikature u Dalmaciji počinje Emanuelom Vidovićem kao pokretačem koji je u značajnoj mjeri utjecao na razvitak i popularnost ovog oblika likovnog izražavanja. Vidović je karikature prvi puta izložio u Splitu 1901. godine, a uz Antu Katunarića i Virgila Meneghella Dinčića bio je jedan od po...
Permalink: | http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306035/Details |
---|---|
Matična publikacija: |
Peristil 46(2003), str. 127-144 |
Glavni autor: | Dulibić, Frano (-) |
Vrsta građe: | Članak |
Jezik: | hrv |
LEADER | 04121naa a2200241uu 4500 | ||
---|---|---|---|
008 | 131105s2003 xx hrv|d | ||
022 | |a 0553-6707 | ||
035 | |a (CROSBI)171137 | ||
040 | |a HR-ZaFF |b hrv |c HR-ZaFF |e ppiak | ||
100 | 1 | |a Dulibić, Frano |9 328 | |
245 | 1 | 0 | |a Splitski krug karikaturista (1900– 1940.) / |c Dulibić, Frano. |
246 | 3 | |i Naslov na engleskom: |a The Split Circle of Caricaturists (1900-1940) | |
300 | |a 127-144 |f str. | ||
363 | |a 46 |i 2003 | ||
520 | |a Povijest karikature u Dalmaciji počinje Emanuelom Vidovićem kao pokretačem koji je u značajnoj mjeri utjecao na razvitak i popularnost ovog oblika likovnog izražavanja. Vidović je karikature prvi puta izložio u Splitu 1901. godine, a uz Antu Katunarića i Virgila Meneghella Dinčića bio je jedan od pokretača najznačajnijeg humorističkog časopisa u Dalmaciji "Duje Balavca". U prvoj fazi izlaženja "Duje Balavca" (1908-1912.) uz pokretače suradnici su bili Antun Danilo, Zvonimir Rakamarić i Petar Mitrović. Karikaturist i slikar Anđeo Uvodić sudjelovao je u osnivanju lista te najvjerojatnije objavio nekoliko karikatura u prvom broju, nakon kojeg je njegova suradnja zbog nesuglasica prekinuta. Usprkos tome, bio je jedan od najproduktivnijih karikaturista kao autor pet samostalnih izložbi karikatura, dvije mape i jednog albuma karikatura te prema brojnim u tisku objavljenim karikaturama. Osim nerijetko visoke likovne kvalitete njegovih karikatura, Uvodić je i autor nekoliko eseja o karikaturi. U drugoj fazi izlaženja “ Duje Balavca“ (1921 – 1923.) list je promijenio suradnike. Nema više suradnika iz prve faze lista osim Virgila Meneghella Dinčića, a novi suradnici su Antun Zuppa i Ivo Tijardović. Dok su u prvoj fazi prevladavale karakteristike secesijskog izraza, u drugoj fazi zamjećuju se svojstva art decoa. Užim krugom splitskih karikaturista smatramo pokretače "Duje Balavca" uz koje povezujemo i Anđela Uvodića, dok u širi krug splitskih karikaturista ubrajamo ostale suradnike lista, kao i nekoliko zanimljivih karikaturista koji su objavljivali u drugim listovima i časopisima te izlagali karikature na izložbama: Ivan Mirković, Milan Tolić, Joko Knežević, Božidar Matas i Vinko Foretić. Postoji niz zajedničkih karakteristika koje povezuju karikaturiste splitskog kruga. Najuočljivije je to da su svi u potpunosti ili najvećim dijelom opredijeljeni za portretnu karikaturu, dok je situacijska karikatura, a to znači i politička karikatura, u prvoj polovici stoljeća izrazito rijetka. Ovo istraživanje pokazalo je da je većina karikaturista splitskog kruga bila pod uočljivim utjecajem srednjoeuropskih, odnosno njemačkih i austrijskih humorističkih časopisa, posebice Simplicissimusa. Osim toga, značajan dio karikaturista je u većoj ili manjoj mjeri bio školovan ili neko vrijeme boravio u Austriji ili Njemačkoj. Karikaturisti iz splitskog kruga ograničili su se na crtanje portretnih karikatura čitave figure, a mnogo rjeđe na karikature polufigure ili samo poprsja. Svim suradnicima Duje Balavca svojstveno je da gotovo nikada nisu crtali portretnu karikaturu osobe koja izražava snažne emocije: bijes, vikanje, plač, pa čak ni otvoreni smijeh. Dok su pokretači Duje Balavca ostajali unutar granica blage transformacije, mlađi suradnici su “ hrabrije” mijenjali stvarni izgled u naglašenim disproporcijama tijela i dijelova lica. Pokretači Duje Balavca više su tražili kut promatranja iz kojeg će priroda karikirane osobe sama otkriti svoje smiješne strane dok je mlađa generacija suradnika težila jednostavnijem, plošnijem izrazu, s većim stupnjem stilizacije. | ||
536 | |a Projekt MZOS |f 0130491 | ||
546 | |a HRV | ||
690 | |a 6.05 | ||
693 | |a karikatura, tisak, humor, Emanuel Vidović, Ante Katunarić, Anđeo Uvodić, Virgil Meneghello Dinčić |l hrv |2 crosbi | ||
693 | |a caricature, cartoon, press, humor, Emanuel Vidović, Ante Katunarić, Anđeo Uvodić, Virgil Meneghello Dinčić |l eng |2 crosbi | ||
773 | 0 | |t Peristil |x 0553-6707 |g 46(2003), str. 127-144 | |
942 | |c CLA |t 1.01 |u 1 |z Znanstveni - clanak | ||
999 | |c 306035 |d 306033 |