Antropocentrična i biocentrična odgovornost za život

Polazi se od hipoteze o postojanju dva načina razumijevanja odgovornosti za život: &laquo ; ; samo za ljudski život&raquo ; ; i &laquo ; ; za sav život&raquo ; ; . Oni su posljedica vrednovanja života i pretpostavka moralnog djelovanja. Provedeno je anketno istraživanje (travanj 2005...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:306515/Details
Matična publikacija: Socijalna ekologija. Časopis za ekološku misao i sociologijska istraživanja okoline
14 (2005), 3 ; str. 195-215
Glavni autor: Cifrić, Ivan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 02838naa a2200241uu 4500
008 131105s2005 xx hrv|d
022 |a 1330-0113 
035 |a (CROSBI)234674 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |a Cifrić, Ivan 
245 1 0 |a Antropocentrična i biocentrična odgovornost za život /  |c Cifrić, Ivan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Anthropocentric and Biocentric Responsibility for Life 
300 |a 195-215  |f str. 
363 |a 14  |b 3  |i 2005 
520 |a Polazi se od hipoteze o postojanju dva načina razumijevanja odgovornosti za život: &laquo ; ; samo za ljudski život&raquo ; ; i &laquo ; ; za sav život&raquo ; ; . Oni su posljedica vrednovanja života i pretpostavka moralnog djelovanja. Provedeno je anketno istraživanje (travanj 2005) na pet fakulteta Sveučilišta u Zagrebu na prigodnom uzorku od 492 ispitanika prve i završne godine studija. Izrađeni su instrumenti za percepciju različitih bioetičkih pitanja koja se povezuju sa odgovornošću čovjeka za život. Primijenjene su tehnike univarijatne, bivarijatne i multivarijatne statistike. Većina ispitanika (79%-84%) ne prihvaća tvrdnje o čovjekovoj odgovornosti samo za svoj ili samo za čovjekov život, za život ljudske rase i ljudske vrste te za život čovjeku korisnih životinja. Naprotiv, većina ispitanika prihvaća odgovornost za sav život, pa i za začet a još nerođeni. Na instrumentu &laquo ; ; odgovornost za život&raquo ; ; faktorska analiza utvrdila je dva neovisna faktora: &laquo ; ; odgovornost samo za ljudski život&raquo ; ; - antropocentrična odgovornost (F1) i &laquo ; ; odgovornost za sav život&raquo ; ; - biocentrična odgovornost (F2), koji objašnjavaju 56, 42% varijance. Neovisnost faktora (F1 i F2) potvrđuju postojanje dviju skupina ispitanika i potvrđuju postojanje dvaju koncepata odgovornosti za život: antropocentrični i biocentrični, koji indiciraju osnove za dvije bioetičke orijentacije: antropocentričnu i biocentričnu bioetiku. &laquo ; ; Odgovornost samo za ljudski život&raquo ; ; značajno više prihvaćaju studenti/ce Strojarstva i brodogradnje, muškog spola, a &laquo ; ; odgovornost za sav život&raquo ; ; više prihvaćaju studenti/ce Katoličkog bogoslovnog fakulteta, politički &laquo ; ; desno&raquo ; ; orijentirani te ženskog spola. 
536 |a Projekt MZOS  |f 0130400 
546 |a HRV 
690 |a 5.05 
693 |a antropocentrizam, bioetika, biocentrizam, ekocentrizam, odgovornost za život, studenti  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Anthropocentrism, Bioethics, Biocentrism, Ecocentrism, Responsibility for Life, Students  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Socijalna ekologija. Časopis za ekološku misao i sociologijska istraživanja okoline  |x 1330-0113  |g 14 (2005), 3 ; str. 195-215 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 1  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 306515  |d 306513