Historicistička obnova parohijske crkve svetog Stefana u Srijemskoj Mitrovici 1891. godine

Tijekom svoje dugogodišnje karijere arhitekt Herman Bollé (Köln, 1845. – Zagreb, 1926.) projektirao je izuzetno mnogo za srpsku pravoslavnu crkvu u Hrvatskoj. Velik dio ovih projekata poznat je od ranije (restauracija zagrebačke pravoslavne crkve, katedrale u Pakracu, manastira i crkve u Grgetegu, k...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:309936/Details
Matična publikacija: Osječki zbornik
XXX (2011), str. 149-158
Glavni autor: Damjanović, Dragan (-)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
LEADER 03129naa a2200265uu 4500
008 131105s2011 xx hrv|d
022 |a 0473-4882 
035 |a (CROSBI)609858 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 324  |a Damjanović, Dragan 
245 1 0 |a Historicistička obnova parohijske crkve svetog Stefana u Srijemskoj Mitrovici 1891. godine /  |c Damjanović, Dragan. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Historicist Renovation of the St. Stephen Parish Church in Srijemska Mitrovica in 1891 
300 |a 149-158  |f str. 
363 |a XXX  |i 2011 
520 |a Tijekom svoje dugogodišnje karijere arhitekt Herman Bollé (Köln, 1845. – Zagreb, 1926.) projektirao je izuzetno mnogo za srpsku pravoslavnu crkvu u Hrvatskoj. Velik dio ovih projekata poznat je od ranije (restauracija zagrebačke pravoslavne crkve, katedrale u Pakracu, manastira i crkve u Grgetegu, kapela Kukulj na Mirogoju, crkve u Štikadi, Šegestinu, itd.). Mnoga djela ostala su, međutim, do danas nepoznata zbog fragmentarno sačuvane Bolléove projektne dokumentacije. Među njih se može ubrojiti i restauracija pravoslavne parohijske crkve svetog arhiđakona Stefana u Srijemskoj Mitrovici 1891. godine. Bolléovo autorstvo projekata potvrđuju katalozi i opisi izložaka hrvatskih arhitekata na Milenijskoj izložbi u Budimpešti na kojoj je ovaj arhitekt izložio projekte za mitrovačku crkvu. Obnova crkve zahvatila je ponajprije unutrašnjost – oslik je izveo ugledni zagrebački dekorativni slikar Ivan Clausen, postavljene su nove klupe, lusteri, svijećnjaci, a pregrađen je i kor iznad ulaznoga dijela crkve. Stilsko rješenje unutrašnjosti izvedeno je u onodobnom shvaćanju neobizantskog stila, i vrlo je slično nešto ranijem Bolléovom radu za pravoslavnu crkvu – unutrašnjosti zagrebačke parohijske crkve, koju je restaurirao 1883. – 1884. godine. Na pročeljima građevine intervenirao je neusporedivo manje – samo je nešto bogatija arhitektonska plastika naglasila prozorske otvore. Crkveno dvorište ograđeno je novom ogradom s vrlo reprezentativnim portalima izvedenim u neorenesansom stilu. Kao i u slučaju drugih Bolléovih neobizantskih restauracijskih zahvata mitrovačka crkva nije obnovljena zbog težnje radi povratka „prvobitnom“ stilu već isključivo zbog težnje da svojim stilom govori o funkciji građevine kao pravoslavne crkve (otuda neobizantski elementi u uređenju unutrašnjosti), te, kako bi u većoj mjeri odgovarala ukusu vremena. Jednostavna arhitektura i oprema ove barokno klasicističke građevine nije mogla u dovoljnoj mjeri zadovoljiti horror – vacui kraja 19. stoljeća. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301080-1079 
546 |a HRV 
690 |a 2.01 
690 |a 6.04 
690 |a 6.05 
693 |a Srijemska Mitrovica, Herman Bollé, Johannes (Ivan) Clausen, Neobizant, Neorenesansa  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a Srijemska Mitrovica, Herman Bollé, Johannes (Ivan) Clausen, Neo-Byzantine Art, Neo-Renaissance  |l eng  |2 crosbi 
773 0 |t Osječki zbornik  |x 0473-4882  |g XXX (2011), str. 149-158 
942 |c CLA  |t 1.01  |u 2  |z Znanstveni - clanak 
999 |c 309936  |d 309934