IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI

Ljudsko ponašanje prilikom kupovine nije uvijek racionalno, već ga često pokreću želje, emocije i raspoloženja. Svi takvi neracionalni stilovi kupovanja, praćeni izostankom razmišljanja i prethodne namjere, predstavljaju impulzivno kupovanje. U psihološkoj literaturi se impulzivnost kao konstrukt ja...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:311764/Details
Matična publikacija: MARKETING U DRUŠTVU ZNANJA I SUVREMENOJ POSLOVNOJ STVARNOSTI
11
Glavni autori: Bratko, Denis (-), Bandl, Adriana (Author), Bošnjak, Michael
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: http://bib.irb.hr/datoteka/341090.13.PDF
LEADER 03232naa a2200265uu 4500
008 131111s2007 xx hrv|d
020 |a 978953-6148-64-6 
035 |a (CROSBI)341090 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 398  |a Bratko, Denis 
245 1 0 |a IMPULZIVNO KUPOVANJE I MODEL „ VELIKIH PET“ FAKTORA LIČNOSTI /  |c Bratko, Denis ; Bandl, Adriana ; Bošnjak, Michael. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a IMPULSIVE BUYING AND THE BIG FIVE MODEL OF PERSONALITY FACTORS 
300 |a 414-425  |f str. 
520 |a Ljudsko ponašanje prilikom kupovine nije uvijek racionalno, već ga često pokreću želje, emocije i raspoloženja. Svi takvi neracionalni stilovi kupovanja, praćeni izostankom razmišljanja i prethodne namjere, predstavljaju impulzivno kupovanje. U psihološkoj literaturi se impulzivnost kao konstrukt javlja u brojnim teorijskim pristupima, primjerice u teorijama kognitivnih stilova ili u osobinskim teorijama ličnosti. U ovom istraživanju je kao teorijski okvir odabran model „ velikih pet“ faktora ličnosti (eng. Big Five) koji uključuje faktore ekstraverzije, ugodnosti, savjesnosti, emocionalne stabilnosti i intelekta. Željeli smo ispitati povezanost navedenih temeljnih dimenzija ličnosti i sklonosti impulzivnom kupovanju, odnosno s emocionalnom i kognitivnom komponentom sklonosti impulzivnom kupovanju. Pored toga, cilj nam je bio ispitati povezanost dobi i raspoloživih prihoda s mjerama impulzivnog kupovanja. U istraživanju je sudjelovalo 170 ispitanica starih od 23 do 54 godine (M=35, 13, SD=8, 2). Sve sudionice istraživanja bile su zaposlene, s primanjima u rasponu od 3, 500 do 5, 000 kuna. Sudionice istraživanja su ispunile IPIP-100, upitnik koji mjeri pet faktora ličnosti (ekstraverziju, ugodnost, savjesnost, emocionalnu stabilnost i intelekt), te adaptaciju upitnika za mjerenje sklonosti impulzivnom kupovanju. Preliminarna analiza je pokazala vrlo visoku pouzdanost mjernih instrumenata. Ona je model „ velikih pet“ varirala od .84 do .90, dok je za upitnik sklonosti impulzivnom kupovanju iznosila .88 za kognitivnu komponentu, .89 za emocionalnu komponentu, te .91 za ukupan rezultat. Kognitivna komponenta sklonosti impulzivnom kupovanju bila je povezana s ekstraverzijom 415 i savjesnošću, dok je emocionalna komponenta bila povezana s ekstraverzijom, savjesnošću i emocionalnom stabilnošću. Regresijska analiza pokazala je da faktori modela „ velikih pet“ objašnjavaju 23% ukupnog varijabiliteta sklonosti impulzivnom kupovanju (R=.48 ; F=9.55 ; p< .01). Suprotno očekivanjima, starost sudionica, kao i prihodi, nisu bili povezani sa sklonošću impulzivnom kupovanju. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301683-1399 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a impulzivno kupovanje, ličnost, velikih pet  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a impulsive buying, personality, Big Five  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Bandl, Adriana  |4 aut 
700 1 |a Bošnjak, Michael  |4 aut 
773 0 |t MARKETING U DRUŠTVU ZNANJA I SUVREMENOJ POSLOVNOJ STVARNOSTI  |d Rijeka : CROMAR, 2007  |h 11  |n Grbac, Bruno  |z 978-953-6148-64-6  |g str. 414-425 
856 |u http://bib.irb.hr/datoteka/341090.13.PDF 
942 |c POG  |t 1.16.1  |u 2  |z Znanstveni 
999 |c 311764  |d 311762