Kontekstualni čimbenici doživljaja boli – uloga iskustva i empatije u procjeni tuđe boli

Kada se informacije o boli neke osobe stječu procjenama drugih, temeljno pitanje je koliko takve procjene mogu biti točne. Jedan od problema koji se javlja u takvim situacijama jest podcjenjivanje intenziteta boli od strane promatrača. Budući da se pokazalo da induciranje empatije kod osoba koje tre...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:316123/Details
Matična publikacija: 19. Dani Ramira i Zorana Bujasa, Sažeci priopćenja
Zagreb : Školska knjiga, Zagreb, 2009
Glavni autori: Modić Stanke, Koraljka (-), Ružić Valentina (Author), Ivanec, Dragutin
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: Elektrnička verzija sažetka
LEADER 03540naa a2200265uu 4500
005 20150618132903.0
008 131111s2009 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)406465 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 746  |a Modić Stanke, Koraljka 
245 1 0 |a Kontekstualni čimbenici doživljaja boli – uloga iskustva i empatije u procjeni tuđe boli /  |c Modić Stanke, Koraljka ; Ivanec, Dragutin ; Ružić Valentina. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Contextual effects in pain perception - role of experience and empathy in asessment of pain in others 
300 |a 143-143  |f str. 
520 |a Kada se informacije o boli neke osobe stječu procjenama drugih, temeljno pitanje je koliko takve procjene mogu biti točne. Jedan od problema koji se javlja u takvim situacijama jest podcjenjivanje intenziteta boli od strane promatrača. Budući da se pokazalo da induciranje empatije kod osoba koje trenutno doživljavaju bol djeluje na procjenu vlastite boli, postavlja se pitanje je li empatija čimbenik točnosti procjene tuđe boli. Stoga je cilj ovog istraživanja bio ispitati jesu li i u kojoj mjeri procjene intenziteta i neugode boli drugih ljudi posredovane empatijom opažača, te doprinosi li tome i iskustvo sudionika s eksperimentalno izazvanom boli kakvu treba i procijeniti. Istraživanje je provedeno na N = 126 sudionika (32 muška). Empatija sudionika mjerena je kao crta ličnosti, a prikupljene su i informacije o uživljavanju sudionika u konkretnu eksperimentalnu situaciju u kojoj su trebali procjenjivati bol drugih osoba. S iskustvom sudionika u doživljaju boli manipuliralo se sudjelovanjem u izazivanju boli u eksperimentalnim uvjetima. Sudionice su bile podijeljene u tri skupine s obzirom na doživljaj eksperimentalno izazvane boli: 1. bez iskustva, 2. s prošlogodišnjim iskustvom, i 3. s neposrednim iskustvom doživljaja boli izazvanog toplinskim podražajima u eksperimentalnim uvjetima, dok je kod muških sudionika postojala samo jedna skupina - ona bez iskustva. Zadatak svakog sudionika bio je pogledati snimke tri osobe u situaciji izazivanja boli u eksperimentalnim uvjetima te nakon svake snimke procijeniti doživljaj boli promatranih osoba. Rezultati su pokazali da sudionici uglavnom podcjenjuju intenzitet i neugodu eksperimentalno izazvane boli promatranih osoba (razlika procjena i samoprocjena). Podcjenjivanje je bilo to izraženije što su samoprocjene osoba sa snimki ukazivale na jači intenzitet boli. Empatija kao crta ličnosti nije bila povezana s procjenama tuđe boli. Manipulacija iskustvom imala je određenog efekta u smjeru da su oni s iskustvom eksperimentalno izazvane boli bili točniji u procjeni boli osoba koje su promatrali. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-0000000-3295 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a procjena boli, empatija, iskustvo  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a pain rating, empathy, expirience  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |a Ružić Valentina  |4 aut 
700 1 |9 403  |a Ivanec, Dragutin  |4 aut 
773 0 |a 19. Dani Ramira i Zorana Bujasa (22-25.04.2009.. ; Zagreb, Hrvatska)  |t 19. Dani Ramira i Zorana Bujasa, Sažeci priopćenja  |d Zagreb : Školska knjiga, Zagreb, 2009  |n Ljubitina, Damir ; Kamenov Željka, Mikac, Una ; Urch, Dražen  |z 978-953-175-339-5  |g str. 143-143  |w ffzg.(HR-ZaFF)231301 
856 |u http://psihologija.ffzg.unizg.hr/uploads/GV/jq/GVjq5ZWSc1qY_jFQFQ483g/19_Dani-Bujasa_2009_Web_Version.pdf  |y Elektrnička verzija sažetka 
942 |c RZB  |u 2  |v Nista  |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak  |t 1.12 
999 |c 316123  |d 316121