Samoregulacija u ranoj adolescenciji i roditeljsko ponašanje

Suvremene razvojne teorije ističu važnost ispitivanja indikatora pozitivnog razvoja te njihovog međuodnosa sa kontekstualnim činiteljima razvoja. U ovom istraživanju su, kao indikatori pozitivnog razvoja, ispitivani procesi samoregulacije cilju usmjerenih ponašanja, opisani u okviru Modela selekcije...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/ffzg.KOHA-OAI-FFZG:317049/Details
Matična publikacija: 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja
Zagreb : Filozofski fakultet, 2011
Glavni autori: Brković, Irma (-), Keresteš, Gordana (Author)
Vrsta građe: Članak
Jezik: hrv
Online pristup: Elektronička verzija sažetka
LEADER 03307naa a2200253uu 4500
005 20150618123103.0
008 131111s2011 xx 1 hrv|d
035 |a (CROSBI)512657 
040 |a HR-ZaFF  |b hrv  |c HR-ZaFF  |e ppiak 
100 1 |9 399  |a Brković, Irma 
245 1 0 |a Samoregulacija u ranoj adolescenciji i roditeljsko ponašanje /  |c Brković, Irma ; Keresteš, Gordana. 
246 3 |i Naslov na engleskom:  |a Self-regulation in early adolescence and parental behavior 
300 |a 77-77  |f str. 
520 |a Suvremene razvojne teorije ističu važnost ispitivanja indikatora pozitivnog razvoja te njihovog međuodnosa sa kontekstualnim činiteljima razvoja. U ovom istraživanju su, kao indikatori pozitivnog razvoja, ispitivani procesi samoregulacije cilju usmjerenih ponašanja, opisani u okviru Modela selekcije, optimizacije i kompenzacije (SOC model, Baltes, 1999). Cilj istraživanja bio je utvrditi kako se razvija samoregulacija tijekom rane adolescencije te na koji način su roditeljska ponašanja povezana sa inicijalnom samoregulacijom i njezinim razvojem u razdoblju od dvije godine. U dosadašnjim istraživanjima procesi SOC-a ispitivani su uglavnom na starijim adolescentima ili odraslima, iako teorijski postulati smještaju intenzivan razvoj samoregulacije upravo u ranu adolescenciju. Provedeno je istraživanje križno-sekvencijalnog nacrta s longitudinalnom komponentom koja uključuje tri točke mjerenja razdvojene jednogodišnjim razdobljima. U istraživanju su sudjelovali adolescenti i adolescentice (N1 = 720, djevojčice 52%), učenici četvrtih do osmih razreda pet zagrebačkih osnovnih škola. Kao mjera samoregulacije korišteni su rezultati postignuti na skalama SOC-upitnika (Freund i Baltes, 2002), prilagođenog za primjenu tijekom rane adolescencije. Ovim upitnikom mjerene su četiri dimenzije samoregulacije: elektivna selekcija, selekcija nakon gubitka, optimizacija i kompenzacija. Roditeljska ponašanja oba roditelja (Autonomija, Pozitivna disciplina, Nadzor, Psihološka kontrola, Negativna disciplina i Popustljivost) mjerena su upitnikom URP-29 (Keresteš, Brković i Kuterovac-Jagodić, 2009). Rezultati višerazinskih analiza pokazali su da su pozitivna roditeljska ponašanja majke i oca povezana s boljom, a negativna s lošijom samoregulacijom. I majka i otac značajno i neovisno doprinose objašnjenju varijance djetetove samoregulacije. Utvrđene razvojne putanje pokazuju da se samoregulacija na svim dimenzijama blago, ali značajno smanjuje tijekom rane adolescencije. 
536 |a Projekt MZOS  |f 130-1301683-1400 
546 |a HRV 
690 |a 5.06 
693 |a samoregulacija, roditeljstvo, adolescencija  |l hrv  |2 crosbi 
693 |a self-regulation, parenting, adolescence  |l eng  |2 crosbi 
700 1 |9 720  |a Keresteš, Gordana  |4 aut 
773 0 |a 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa (07.-09. 04. 2011. ; Zagreb, Hrvatska)  |t 20. Dani Ramira i Zorana Bujasa - Sažeci priopćenja  |d Zagreb : Filozofski fakultet, 2011  |n Čorkalo Biruški, Dinka ; Vukasović, Tena  |z 978-953-175-391-3  |g str. 77-77  |w ffzg.(HR-ZaFF)319534 
856 |u http://psihologija.ffzg.unizg.hr/uploads/Gb/Qm/GbQmtnkmj4MXzM51fkNRQA/knjiga_sazetaka_web_verzija.pdf  |y Elektronička verzija sažetka 
942 |c RZB  |u 2  |v DomRecenzija  |z Znanstveni - Predavanje - Sazetak  |t 1.12 
999 |c 317049  |d 317047