Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja

For children with developmental disabilities, inclusion in mainstream kindergartens is considered the most appropriate type of education. To achieve this goal, certain preconditions of education quality must be fulfilled, such as process and structural aspects of early education quality. Staff attit...

Full description

Permalink: http://skupni.nsk.hr/Record/nsk.NSK01001055697/Details
Matična publikacija: Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (Online)
55 (2019), 2 ; str. 40-52
Glavni autori: Tomić, Anamaria (Author), Ivšac, Jasmina, Šimleša, Sanja
Vrsta građe: e-članak
Jezik: hrv
Predmet:
Online pristup: https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4
Hrčak
LEADER 05115naa a22003854i 4500
001 NSK01001055697
003 HR-ZaNSK
005 20200709120734.0
006 m d
007 cr||||||||||||
008 200217s2020 ci d |o |0|| ||hrv
024 7 |2 doi  |a 10.31299/hrri.55.2.4 
035 |a (HR-ZaNSK)001055697 
040 |a HR-ZaNSK  |b hrv  |c HR-ZaNSK  |e ppiak 
041 0 |a hrv  |b hrv  |b eng 
042 |a croatica 
044 |a ci  |c hr 
080 1 |a 373  |2 2011 
080 1 |a 376  |2 2011 
100 1 |a Tomić, Anamaria  |4 aut 
245 1 0 |a Uključivanje djece s teškoćama u razvoju u ustanove ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja iz perspektive odgojitelja  |h [Elektronička građa] /  |c Anamaria Tomić, Jasmina Ivšac Pavliša, Sanja Šimleša. 
300 |b Graf. prikazi. 
504 |a Bibliografija: str. 49-51. 
504 |a Abstract ; Sažetak. 
520 |a For children with developmental disabilities, inclusion in mainstream kindergartens is considered the most appropriate type of education. To achieve this goal, certain preconditions of education quality must be fulfilled, such as process and structural aspects of early education quality. Staff attitudes on inclusion of children with disabilities, and inclusion in general, are one of the process preconditions. Knowing the main sources of negative attitudes towards children with disabilities, which are one of the biggest challenges in the inclusion process, enables understanding of the nature of attitudes, provides guidance for measuring those attitudes more accurately and improves the inclusion process. The aim of this research was to examine the attitudes of kindergarten teachers on the inclusion process in mainstream kindergartens in the Republic of Croatia, and to analyse how those attitudes depended on teacher age, education level, work experience (and years of work in the profession), size of the place of employment, and experience working with children with developmental disabilities. The research participants were kindergarten teachers (N=333) in 14 kindergartens offering a full-time programme in the Republic of Croatia. Data were collected with the Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities (ORI) questionnaire, which had been translated to Croatian and adapted for this population. Most participants had neutral or mildly negative attitudes toward inclusion. More positive attitudes toward inclusion were associated with older age, lower education level, and smaller work environment. These results can be a starting point for further analysis of inclusive issues and the development of lifelong learning programmes for kindergarten teachers in preschool settings. 
520 |a Kada je riječ o odgoju i obrazovanju djece s teškoćama u razvoju, smatra se optimalnim njihovo uključivanje u redovne programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Kako bi se to postiglo, potrebno je zadovoljiti određene preduvjete kvalitete koji se u prvome redu odnose na procesualne i strukturalne aspekte ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Stavovi odgojitelja prema djeci s teškoćama u razvoju i uključivanju u programe dječjih vrtića općenito, svrstavaju se u procesualne čimbenike. Poznavanje izvora negativnih stavova prema djeci s teškoćama u razvoju, koji su jedan od najvećih izazova pri njihovu uključivanju, omogućuje razumijevanje prirode stavova, daje smjernice za njihovo preciznije mjerenje te upućuje na stvaranje promjena u sustavu koje će stvoriti pozitivnije ozračje i kvalitetniji proces uključivanja. Cilj je ovog rada bio ispitati stavove odgojitelja o uključivanju djece s teškoćama u razvoju u redove programe ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj s obzirom na njihovu dob, razinu naobrazbe, godine radnog staža (i godine rada u struci), veličinu mjesta u kojemu su zaposleni te njihova iskustva u radu s djecom s teškoćama u razvoju. Sudionici istraživanja bili su odgojitelji (N = 333) iz četrnaest ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj. Podaci su prikupljeni pomoću upitnika ‘’Mišljenja o integraciji učenika/studenata s invaliditetom’’ (engl. ‘’Opinions Relative to Integration of Students with Disabilities’’, ORI) koji je preveden na hrvatski jezik i prilagođen za ovu populaciju sudionika. Prema rezultatima istraživanja vidljivo je da sudionici općenito imaju neutralne ili blago negativne stavove prema uključivanju. Sudionici starije dobi, srednje i više stručne spreme te oni koji rade u manjim sredinama imaju pozitivnije stavove prema uključivanju. 
653 0 |a Djeca s teškoćama u razvoju  |a Inkluzija  |a Stavovi  |a Odgojitelji  |a Predškolske ustanove 
700 1 |a Ivšac, Jasmina  |4 aut 
700 1 |a Šimleša, Sanja  |4 aut 
773 0 |t Hrvatska revija za rehabilitacijska istraživanja (Online)  |x 1848-7734  |g 55 (2019), 2 ; str. 40-52  |w nsk.(HR-ZaNSK)000829662 
981 |b Be2020  |b B01/20 
998 |b dalo2002 
856 4 0 |u https://doi.org/10.31299/hrri.55.2.4 
856 4 0 |u https://hrcak.srce.hr/232890  |y Hrčak 
856 4 1 |y Digitalna.nsk.hr